◄ بازارگاههای الکترونیکی؛ دلالی مدرن یا کاهش کمیسیونهای نجومی؟
بازارگاهها همان دلالان پیشرفته هستند که هیچ مسئولیتی در قبال راننده و صاحب کالا نخواهند داشت.
در حالیکه برخی کارشناسان معتقدند یک راه ساده برای جلوگیری از سوء استفاده واسطهها در بخش حملونقل جادهای حمایت از آندسته شرکتهایی است که با استفاده از نرمافزارهای طراحی شده خود، صاحبان کالا را به رانندگان متصل کرده و واسطهها را از میان بر میدارند اما رانندگان نظر مثبتی نسبت به فعالیت این بازارگاههای الکترونیکی ندارند.
به گزارش تیننیوز، علیرضا سمنانی یکی از رانندگان خودمالک در این زمینه به تیننیوز گفت: با تکنولوژی موافقم ولی بازارگاهها همان دلالان پیشرفته هستند که هیچ مسئولیتی در قبال راننده و صاحب کالا نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه در صورت عدم استفاده صحیح از این اپلیکیشنها، آنها میتوانند به آفت دیگری در بخش حملونقل جادهای کالا تبدیل شوند، افزود: شرکتهای حملونقلی و خود دولت میتوانند همین تکنولوژی را مورد استفاده قرار دهند و کل کشور را یک پایانه بار محسوب کرده و همه بارها را تحت پوشش خودشان قرار دهند.
سمنانی تاکید کرد: بازارگاهها برای حذف سالنهای اعلان بار مورد حمایت قرار میگیرند و در واقع خود بازارگاهها هم نوعی واسطه و دلال هستند.
در این زمینه آرش جلیلوند مهندس صنایع و راننده خودمالک نیز در شبکههای اجتماعی نوشت: یکی از موضوعاتی که موجب اجحاف در حق رانندگان میشود فقدان عدالت در توزیع بار است بهطوریکه برخی کامیونداران از مبادی ورودی و بندرها ماهی یکبار و کامیونی دگیری بیش از 10 بار، امکان حمل بار را دارد.
وی افزود: راه حل این مشکل سالن اعلام بار است که بارها در سالن اعلام شود و رانندگان به ترتیب سیستم نوبتدهی بار بگیرند و همه بدون هیچ ماده و تبصرهای از کانال سیستم نوبتدهی عبور کنند.
این فعال بخش حملونقل جادهای کالا تاکید کرد: موضوع دیگری که موجب اجحاف در حق رانندگان میشود فقدان مبنا و استاندارد برای کرایه است برای مثال کارمندان و کارگران از حداقل حقوق برخوردارند و کمتر از آن حتی توافقی هم نمیتوان به کارگر یا کارمند ماهی ۵۰۰ تومان پرداخت کرد مگر با توافقات زیرمیزی که قابل پیگرد قضایی است.
وی با بیان اینکه در مورد حمل بار این مبنا و استاندارد و حداقلی وجود ندارد، گفت: کرایه توافقی یعنی حمل بار بدون مبنا که البته با اعمال استاندارد تن-کیلومتر، کرایه زیر استاندارد ملغی خواهد شد.
جلیلوند افزود: اپلیکیشنها مشخصاً برای دو مشکل فوق هیچ راهکاری ندارند و مشکل بیعدالتی در توزیع بار را تشدید میکنند چون هرکس با اپلیکیشن خودش بار میگیرد و دیگر نوبتدهی بیمعنی میشود و روش کرایه توافقی و مناقصهگری را تشدید کرده و برای ایجاد جاذبه بین صاحبان کالا بیشتر از باربریها به کاهش کرایه دامن میزنند.
این راننده خود مالک گفت: برای مثال یکی از اپلیکیشنها برای جذب مشتری اینچنین تبلیغ کرده است: «هر سه تا بار که با شرکت ما حمل کنید یک بار مجانی برایتان حمل میکنیم، شعار هر ۴ بار یکی مجانی یعنی از هر کدام از ۴ راننده 25 درصد، کم میشود تا کرایه راننده چهارم تأمین شود.»
وی افزود: تنها نقطه قوت اپلیکیشنها این بود که با حذف باربری (بدون درنظر گرفتن تبعات حقوقی) کمیسیون ۱۲ درصد کنترل شده را حذف کردند یعنی ۱۲درصد خیر داشتند ولی با تشدید مناقصه بار ۲۵ درصد الی ۵۰ درصد ضرر زدند.
جلیوند برای مقبولیت اپلیکیشنها پیشنهاد داد: سیستم نوبت دهی قابل مونیتورینگ و لینک شدن با سیستم نوبتدهی شهرستانها هصورت شفاف و بدون خدشه حتی توسط ادمینها گنجانده شود، استاندارد تن کیلومتر بهعنوان «قید» در نرم افزار قرار گیرد بهگونهای که مشتری در فیلد پیشنهاد کرایه مقداری بزرگتر یا مساوی قید را تایپ کند و همچنین ماژول تولید کد رهگیری و ایجاد بارنامه با هماهنگی سازمان راهداری دریافت و نصب گردد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.