دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران:
◄ ظرفیت های بهره برداری از راه آهن تا 100 درصد قابل افزایش است
دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از بهره وری نازل شبکه راه آهن و بی اعتنایی مسئولان شرکت راه آهن به مطالبه گری های ذینفعان، ظرفیت بهره برداری از شبکه راه آهن را قابل افزایش تا 100 درصد دانست.

دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از بهره وری نازل شبکه راه آهن و بی اعتنایی مسئولان شرکت راه آهن به مطالبه گری های ذینفعان، ظرفیت بهره برداری از شبکه راه آهن را قابل افزایش تا 100 درصد دانست.
به گزارش تین نیوز، محمد سیاوشی در نشست رگولاتوری بخش ریلی ؛ چالش ها و راهکارها با بیان این که بیش از 95 درصد کالای اساسی کشور در جاده حمل و نقل می شود، اظهار کرد: به دلیل سیاست گذاری های غیراصولی و سوء برنامه ریزی و ناکارآمدی که در نهاد تنظیم گر بخش ریلی شاهد آن هستیم آلترناتیوی برای بخش جاده ای وجود ندارد.
وی تصریح کرد: حجم عظیمی از سرمایه گذاری ها در بخش ریلی انجام شده اما بهره مطلوبی از این سرمایه ها برده نمی شود و وضعیت موجود این بخش نه به نفع مردم است و نه به نفع صاحبان کالا.
دبیر کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که متاسفانه مطالبه گری ذینفعان نیز از سوی نهادهای مسئول در بخش ریلی مورد بی اعتنایی قرار می گیرد، بیان کرد: از یک جایی به بعد موضوع بهره وری نازل بخش ریلی به منافع یک صنف خاص محدود نیست بلکه یک مساله ملی و امنیتی است و باید به آن رسیدگی شود.
سیاوشی با بیان این که ظرفیت بهره برداری از راه آهن با همین شبکه و امکانات و وضع موجود قابلیت افزایش 100 درصدی دارد، یادآور شد: در این خشکسالی منابع ارزی می توان با همین سرمایه ها و امکانات موجود، ظرفیت و بهره وری راه آهن را به نحو چشمگیری افزایش داد و وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی هم عزم کرده اند که به عنوان مطالبه گر و متقاضی حمل بار ریلی به بحث افزایش بهره وری حمل و نقل ریلی ورود کنند.
وی در ادامه با اشاره به مدل های پذیرفته شده حمل و نقل ریلی در دنیا، افزود: راه آهن در ایران تابع هیچ الگویی نیست. در الگوهای موفق دنیا، راه آهن فقط زیرساخت ها را مهیا و حق دسترسی را به صورت سالانه به شرکت های ریلی واگذار می کند و دخالتی در مدیریت لکوموتیو و واگن و بار نمی کند.
سیاوشی با اشاره به مطالعات انجام شده در کشور بیان کرد: در مطالعات به این نکته رسیدیم که راه آهن حدود یک سوم سهم را در قصورها به عهده دارد که در سیر و حرکت است و دو سوم قصورها در مبادی و مقاصد است که صاحبان کالا ظرفیت لازم را برای تخلیه و بارگیری فراهم نکرده اند.
انتهای پیام
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.