| کد خبر: 178593 |

◄ جذابیت سفر با قطار به جای سفر با خودرو چگونه ممکن است؟

بخش ریلی نمی‌تواند با بخش جاده‌ای رقابت کند، دولت پولی را که می‌توان در بخش ریلی سرمایه‌گذاری کرد به صاحبان خودروها اختصاص می‌دهد.

تین نیوز

اگرچه عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است گران شدن بلیت قطار و هواپیما موجب افزایش حجم سفرهای جاده‌ای و نیز افزایش تصادفات جاده‌ای شده اما یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: برای جذب مسافر در بخش حمل‌ونقل ریلی باید سرمایه‌گذاری در این بخش جذاب و قیمت‌ها هم برای قطار و هم برای جاده واقعی شود.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس خبری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، سیدکمال‌الدین شهریاری به «خانه ملت» گفته است: با گران شدن بلیت قطار و هواپیما عملا بار ترافیکی و سفر مسافران بر بخش حمل‌ونقل جاده‌ای می‌افتد، که این مسئله موجب می‌شود تعداد و حجم سفرهای جاده‌ای به میزان قابل توجهی بالا برود.

این اظهارات نماینده مجلس در حالی مطرح شد که یک کارشناس حوزه ریلی با رد این موضوع، گفت: علت استفاده مردم از خودرو گرانی قطار نیست، علت آن است که خدمات ارایه شده به مسافر اینقدر نازل است که او حاضر است با پراید دست پنجم به مشهد برود اما سوار قطار نشود.

سعید قصابیان افزود: اگر کیفیت خدمات بالا برود ممکن است مشتری هزینه بیشتری بپردازد اما اگر بدون افزایش کیفیت، قیمت افزایش یابد بدیهی است که ضریب اشغال صندلی کم بشود این موضوع نشان می‌دهد، مشتری حاضر نیست بیش از آنچه قبلا می‌پرداخت، هزینه کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت یارانه سنگینی (حدود 100 هزار میلیارد تومان) به بنزین می‌دهد که در این شرایط بخش ریلی نمی‌تواند با بخش جاده‌ای رقابت کند و این بدان معنی است که دولت پولی را که می‌توان در بخش ریلی سرمایه‌گذاری کرد به صاحبان خودروها اختصاص می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز، او با تاکید بر این‌که با این قیمت ارزان مسافرت جاده‌ای بدیهی است که از قطار استقبال نشود، اظهار کرد: قیمت بلیت قطار هر چقدر بالا و پایین شود نمی‌تواند با جاده رقابت کند، اگر قرار است بین جاده و ریل مقایسه صورت بگیرد، قیمت هر 2 باید واقعی و غیریارانه‌ای باشد.

این کارشناس با بیان این‌که راه‌آهن بابت هر مسافر 32 هزار تومان ضرر می‌دهد، گفت: از شرکتی که این قدر ضرر می‌دهد چه انتظاری می‌رود که به مسافر کیفیت ارایه کند؟

قصابیان تاکید کرد: اگر دنبال کیفیت و جذب مسافر به ریل هستیم باید سرمایه‌گذاری در ریل جذاب شود، صنعتی که از پس خرج یومیه‌اش بر نمی‌آید چطور می‌تواند برای سرمایه‌گذار جذاب باشد؟

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر قیمت‌ها هم برای قطار و هم جاده واقعی شود، آن‌وقت ریل به قوت می‌تواند بیش از جاده جذاب باشد.

به گزارش تین‌نیوز، او گفت: با یارانه دادن به بنزین کل اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده‌ایم در حالی‌که با پول این یارانه می‌توان سرمایه‌گذاری کلانی در بخش ریل انجام داد و همه شرکت‌ها را به سود رساند و کیفیت را بالا برد. در این صورت مسافر هم با رضایت کامل افزایش قیمت بلیت قطار را خواهد پذیرفت.

قصابیان افزود: منبع تامین مالی پروژه‌های ریلی خیل مسافران و صاحبان بار هستند که ما با خدمات بی‌کیفیت و ارزان فروشی خودمان را از این منبع بزرگ و تمام نشدنی محروم کرده‌ایم بهانه ما هم جلوگیری از فشار بر قشر محروم است در حالی‌که همین قشر محروم به‌دلیل کیفیت پایین خدمات ریلی اگر شده یک پراید دست پنجم می‌خرند و به مشهد می‌روند ولی از قطار استفاده نمی‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.