| کد خبر: 64295 |

◄ راه آهن در هشت سال جنگ تحمیلی

تین نیوز | بی تردید جایگاه حمل و نقل ریلی را در دوران دفاع مقدس به عنوان یک شریان ارتباطی در پشتیبانی و تدارکات جبهه‌ها نمی توان نادیده نگاشت. تاریخ دفاع مقدس یاد دارد در هشت سال جنگ تحمیلی پشتیبانی‌های فراوانی را که از سوی راه آهن در عملیات‌ های نظامی انجام می‌شد.

 به گزارش تین نیوز، شاید بی راه نخواهد بود راه‌آهن  را در دوران دفاع مقدس قدمگاه شهدا دانست، زیرا بر اساس آمار موجود در رسانه ها در سال‌های دفاع مقدس علاوه بر حمل 4 میلیون تن تجهیزات، امکانات و مایحتاج جبهه‌های جنگ، انتقال حدود 8 میلیون نفر از نیروهای رزمنده ارتش، سپاه و بسیج به مناطق عملیاتی نیز به عهده راه‌آهن بود.

همچنین حدود 12 هزار نفر از کارکنان متعهد راه آهن داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافته و ثمره این حضور نیز تقدیم 247 شهید، 5 مفقودالاثر، 220 آزاده و هزار جانباز به انقلاب اسلامی بود.

در این راستا در هفته دفاع مقدس سخنان برخی از مسئولان در خصوص جایگاه راه آهن در هشت سال جنگ تحمیلی و دانستن برنامه بسیج راه آهن برای گرامی داشتن این ایام خالی از لطف نیست:

اصلان دریغ مدیر عقیدتی و نظارت می گوید: در هشت سال جنگ تحمیلی پشتیبانی‌های فراوانی در عملیات‌های نظامی توسط راه آهن انجام می‌شد که به عنوان نمونه می توان از ارسال 4 میلیون اصله تراورس برای ساخت سنگرهای دفاعی رزمندگان نام برد.

وی ادامه داد: واگذاری سوله‌ها و هانکاردهای مورد نیاز به خودکفایی سپاه یا ساخت پل‌های متحرک و واگذاری ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی شامل لودر، بولدوزر، کامیون و گریدر از دیگر پشتیبانی‌های راه آهن است.

مدیر روابط عمومی بسیج راه آهن کشور اظهار داشت: راه آهن فقط در این عملیات‌ها خلاصه نشد بلکه جابجایی مجروحین جنگ تحمیلی با 5 دستگاه واگن بیمارستانی مجهز به یکصد تختخواب و تجهیزات اتاق عمل نیز از دیگر فعالیت‌های حمایتی راه آهن در آن سال ها بود.

محمدرضا اسعدی فرمانده پایگاه شهید کلانتری اظهار کرد: بازسازی پل ها، ساختمان ها، ماشین آلات و تاسیسات راه آهن در مسیرهایی که دائما در معرض حملات دشمن بوده، از جمله اقدامات راه آهن به شمار می آید.

 این رزمنده دفاع مقدس یکی از فعالیت های موثر در راه آهن را بازسازی مناطق مهم و استراتژیکی، مانند "پل تله زنگ" دانست و افزود: این پل در طول جنگ تحمیلی، 14 مرتبه مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت و 65 درصد آن خسارت دید که به همت کارکنان پرتلاش راه آهن، بازسازی آن در کمتر از 150 روز انجام شد و اولین قطار در 31 خرداد 66 از روی ریل های آن حرکت کرد.

گفتنی است مقاومت بسیج راه آهن برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس برنامه های خاصی را تدارک دیده است که در زیر به آنها اشاره می شود.

برنامه مرکز مقاومت بسیج راه آهن برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس عبارتند از:
1- برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس از اول مهرماه در ایستگاه راه آهن تهران
2- مراسم صبحگاه مشترک با حضور مدیرعامل محترم، فرمانده نیروی انتظامی راه آهن و اعضا بسیج راه آهن مقابل ایستگاه راه آهن تهران

3- دیدار با خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان در هفته دفاع مقدس به همراه مدیران ستادی
4- غبارروبی مزار شهدا دفاع مقدس
5- جلسه مشترک بسیج، یگان انتظامی و حراست
6- شرکت در برنامه فرهنگی اهدا خون
7- جلسه مشترک نمایندگان امور ایثارگران
8- برگزاری مسابقات ورزشی مقدس مسابقات ورزشی از جمله پیاده روی، پینگ پنگ، فوتبال و آمادگی جسمانی همزمان با هفته دفاع مقدس

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.