| کد خبر: 30365 |

سهم ناچیز ایران در سوخت‌رسانی‌ به کشتی‌ها‌ / عده‌‌ای نمی‌گذارند حمل کالا به سمت ریل سوق یابد‌

تین نیوز |  عضو هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سهم ایران در سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در خلیج فارس با وجود ظرفیت فراوان بسیار ناچیز است، گفت: در دنیا اغلب بار و مسافر توسط سیستم ریلی حمل می‌شود، اما در ایران سهم ریلی یک‌دهم جاده‌ای است.
 
علی یوسف‌پور با تأکید بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخل طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: مقام معظم رهبری از شهریورماه 92 تا اسفندماه 92 بیش از 35 بار به تکیه بر اقتصاد داخلی و واگذاری اقتصاد به مردم تأکید کرده‌اند، ضمن آنکه موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده و مصادیق آن را عنوان کردند، اما متأسفانه این امر مورد بی‌مهری قرار گرفته است و سیاست‌ها در این‌باره اجرایی نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور برای پیشرفت موانعی دارد، اظهار داشت: 80 درصد اقتصاد ایران‌‌ دولتی است و مدیران میانی از این دولتی بودن منافعی دارند، بنابراین هنوز خصوصی‌سازی در اقتصاد ما نمود کامل ندارد.
 
عضو هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در کنار این اقتصاد دولتی یک طبقه ویژه‌خوار وجود دارد که سالانه درآمدهای هنگفتی در حوزه‌های مختلف نظیر حمل و نقل، نفت و گاز، انرژی و از این قبیل کسب می‌کنند.یوسف‌پور بیان کرد: این گروه ویژه‌خوار و مدیران میانی دولت به هیچ عنوان مایل نیستند، اقتصاد کشور خصوصی‌ شود.
 
عضو هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در بحث ترانزیت، اظهار داشت: در حال حاضر در بخش حمل و نقل و ترانزیت، کشور ایران مزیت‌های بی‌شماری دارد و این یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
 
* نمی‌گذارند سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار و مسافر افزایش یابد
 وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد توسعه ریلی کشور، توضیح داد: در تمام ‌کشورهای پیشرفته بیش از 90 درصد بار و مسافر از طریق سیستم ریلی حمل می‌شود، اما در ایران‌ میزان جابه‌جایی مسافر و کالا در بخش ریلی نسبت به جاده‌ای بسیار کمتر است و سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار و مسافر کشور کمتر از یک دهم سهم سیستم جاده‌ای است.
 
عضو هیأت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بین معادن چادرملو و فولاد مبارکه خطوط اختصاصی ریلی وجود دارد، اما متأسفانه 5 میلیون تن سنگ آهن موجود از طریق کامیون حمل می‌شود؛ تعاونی‌های حمل و نقلی در این عرصه کسب سود می‌کنند و اجازه نمی‌دهند، حمل کالا به سمت ریل سوق یابد.
 
یوسف‌پور بیان کرد: چرا جابه‌جایی یک کانتینر توسط سیستم ریلی از بندرعباس تا تبریز حدود چهار ماه ‌طول می‌کشد؟ سیستم ریلی کشور باید به سرعت توسعه یابد، خطوط افزایش یافته و سرعت تردد قطار‌ها نیز رشد داشته باشد، اما متأسفانه ‌بهره‌وری در سیستم ریلی پایین است.
 
عضو هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه دولت باید زمینه‌ساز توسعه ریلی باشد، بیان کرد‌: در حال حاضر طبق گفته مدیرعامل راه‌آهن، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حدود 7 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، ‌در حالی که باید لکوموتیوها و مدیریت خطوط ریلی به بخش خصوصی سپرده شود و‌ حاکمیت فقط نقش حاکمیتی خود را داشته باشد.
 
یوسف‌پور این را هم گفت که در آمریکا با وجود فعالیت حمل و نقل جاده‌ای، 440 هزار کیلومتر خط آهن ایجاد کرده‌اند و قطعاً بحث حمل و نقل ریلی می‌تواند موجب ایجاد رشد شود.
 
عضو هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: چرا کالایی نظیر گوجه‌فرنگی در بندرعباس هر کیلو 300 تومان و در تهران هر کیلو 4 هزار تومان است، در حالی که باید بر یکسان‌سازی قیمت‌ها توجه شود و حمل و نقل نیز در این مورد مؤثر است.
 
* مدیران دولتی در خودروسازی‌ها سهام دارند و مانع از خصوصی‌سازی آن می‌شوند
 وی بیان کرد:‌ متأسفانه دولت در تیم اقتصادی خود افرادی را دارد که 30 سال با اقتصاد دولتی در ارتباط بوده‌اند و به هیچ عنوان حاضر نیستند که قانون اصل 44 به دقت اجرا شود.
 
عضو هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: وزیر صنعت و معدن چندی پیش در همایش صنعت خودروسازی کشور پنج ایراد از صنعت خودروسازی کشور مطرح کرد، اما ایراد اصلی که دولتی بودن صنعت خودروسازی است را اعلام نکرد.
 
یوسف‌پور گفت: چطور در این شرایط تحریم، ما می‌توانیم بهترین تجهیزات نظامی را بسازیم،‌ در بحث سلول‌های بنیادین حرف برای گفته داشته باشیم، هواپیما بسازیم اما نمی‌توانیم خودرویی مناسب و با کیفیت تحویل مردم دهیم؟ در حالی که صنعت خودروسازی، یک صنعت عام است و همه چیز آن توسط متخصصان و کارشناسان قابل تأمین است‌.
 
عضو هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: متأسفانه اغلب مدیران دولتی در این صنعت منافع و سهام دارند و برای خصوصی‌سازی آن تلاش نمی‌کنند.
 
* سهم ناچیز ایران در سوخت‌رسانی به کشتی‌ها 
وی با بیان اینکه دولت می‌تواند حتی ‌ساخت پالایشگاه را هم به بخش خصوصی واگذار کند، بیان کرد: هم اکنون در خلیج فارس سالانه 207 میلیون تن سوخت کشتی به فروش می‌رود که سهم ایران در این مورد بسیار ناچیز است در حالی که دو‌سوم این سوخت‌ها از کشور ما تأمین می‌شود و سپس شرکت‌های دیگر آن را به چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند، این در حالی است که فاصله قشم تا محل تردد کشتی‌ها حدود 9 مایل است، اما بنادر دیگر فاصله زیادتری با کشتی‌ها دارند اما کشتی‌ها به سراغ آن بنادر می‌روند.
 
عضو هیأت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اعلام کرد که کار مردم را به مردم واگذار می‌کنیم، اما امروز ببینید چه میزان این هدف محقق شده است.
 
یوسف‌پور بیان کرد: مطالبات مردم از دولت باید این باشد که دولت در بخش خصوصی‌سازی به واگذاری کارها به مردم، دقیق و مفید عمل کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.