بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

اتصال مجتمع بندری انزلی به راه  آهن سراسری

باید تلاش کرد این کریدور هر چه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه  آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

اتصال مجتمع بندری انزلی به راه  آهن سراسری
تین نیوز |

استاندار گیلان، راه اندازی کریدور شمال جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد این کریدور هر چه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه  آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اسدالله عباسی امروز، ۲ مهرماه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گیلان، اظهار کرد: برند محصولات با کیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاه هایی مانند گمرک، راهداری، استاندارد و... که به فعالان اقتصادی خدمات می دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آن ها تسهیل کنند.

عباسی ادامه داد: باید مسیر را برای صادرات کالاها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد و با تکمیل مسیر ریلی و راه اندازی کریدور شمال جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشورها را کاهش داد.

وی خواستار افزایش ظرفیت ها در بخش زیرساخت ها شد و افزود: باید اینک پس از بهره برداری از راه آهن رشت انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش یافته و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزادراه قزوین رشت انجام شده است.

عباسی با تاکید بر لزوم بازاریابی برای محصولات صادراتی گیلان، اضافه کرد: در سفر به روسیه توانستیم تا حدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالاها تسهیل کرده و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم، اما دستاوردهای این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.

وی ادامه داد: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالاها در بازارهای خارجی عملکردی موفق تر داشته اند؛ از این رو باید راه را برای آن ها هموارتر کرد، نه آنکه برای ورود و خروج کالا از پایانه های گمرکی در آستارا برخی دستگاه ها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالاهای فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار باشد و کالاهای عادی در مرحله دوم قرار گیرد.

استاندار گیلان بیان کرد: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادرکننده تحمیل شود و از کشتی های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالاهای فاسدشدنی استفاده نشود و کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسدشدنی مانند میوه و تره بار دعوت کند برای کاهش هزینه های حمل و نقل از کشتی های یخچال دار استفاده کنند.

وی از دستگاه های اجرایی از جمله گمرکات استان خواست با برنامه ریزی و تسهیل کار از چند صفی شدن کامیون ها در مبادی ورودی و خروجی مرزی جلوگیری کرده و ساماندهی این موضوع را برعهده گیرند.

عباسی اظهار کرد: دستور احداث تیرپارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود، اما این مسئله همچنان اجرایی نشده است.

وی درآمد ارزی و عوارض گمرکی استان را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است، درحالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیرساخت های لازم گمرکی در استان هزینه شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: نباید میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویه های ورود و خروج کالا از مرزهای سایر استان ها بیشتر از صادرات باشد و باید با رفع تبعیض ها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمندسازی فرآیند نوبت دهی کامیون ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و تسهیل رویه های گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.

عباسی بر ایجاد و تقویت تعامل و همکاری بین اتاق های بازرگانی و تعاون تاکید کرد و گفت: هم اینک شرکت های تعاونی مرزنشینان از مسیر و اهداف خود منحرف شده است، این تعاونی ها باید ساماندهی شده و در جلسه شورای تعاون استان مورد بررسی قرار گیرند.

وی راه اندازی کریدور شمال - جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    باید از هر بندر یک خط ریلی داشته باشیم

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    اتصال ريلي بندر انزلي از منظر ترابري بسيار مهم و اقتصادي است و موجب بهره ور شدن امكانات بندري و ارزاني حمل و نقل و تسهيل حمل و نقل بين المللي و رونق بيشتر بندر و در نهايت به نفع استان گيلان است. با اينحال مسير ريلي منتهي به بندر انزلي از محدوده تالاب انزلي عبور مي كند. اين تالاب ثبت بين المللي شده و محدوده تالاب طبق كنوانسيون رامسر نبايد مورد تعرض در پروژه عمراني قرار گيرد. بنابراين با وجود پيگيريهاي بيست ساله در شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، سازمان محيط زيست تاكنون مجوزي براي اين مسير نداده است. حتي جاده در محدوده انزلي بدون مجوز و به صورت تخلف از مقررات اجرا شده است. استانداري و وزارت راه بايد به صورت مشترك همراه با نمايندگان گيلان اين موضوع را به رئييس جمهور مطرح كرده و با اخذ مصوبه سران سه قوه حكم قانوني براي اجراي اين مسير به صورت استثنا بر قاعده كلي صادر شود و البته در طراحي و اجراي اين مسير بايد تمهيدات زيست محيطي براي حداقل كردن تاثير سوء پروژه رعايت شود.