بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

پل جدید مرزی اتومبیل‌ رو آستاراچای افتتاح شد

پل جدید مرزی اتومبیل رو آستاراچای برای تسهیل تردد و رشد ترانزیت بین دو کشور ایران و آذربایجان با کشورهای CIS، با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

پل جدید مرزی اتومبیل‌ رو آستاراچای افتتاح شد
تین نیوز |

پل جدید مرزی اتومبیل رو آستاراچای برای تسهیل تردد و رشد ترانزیت بین دو کشور ایران و آذربایجان با کشورهای CIS، با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سفر امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان به استان گیلان و شهرستان آستارا در مرز با جمهوری آذربایجان، پل آستاراچای با حضور این مقام ایرانی و همچنین شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

در این افتتاح، بذرپاش و مصطفی یف به عنوان رؤسای کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پل جدید مرزی اتومبیل رو بر روی رودخانه آستاراچای در مرز آستارا را افتتاح کردند.

عملیات اجرایی این پل مرزی اتومبیل رو از فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع شد. پل مرزی اتومبیل رو آستاراچای به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰.۶ متر با اعتبار ۵.۸ میلیون یورو در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا توسط طرف آذربایجانی احداث شده است تا کامیون های خالی از این پل و راه دسترسی موقت به پایانه مرزی موقت آستارا، وارد کشور شوند. اما کامیون های پر، از پل و پایانه قدیم برای برگشت استفاده می کنند. 

همچنین محوطه پایانه مرزی موقت آستارا برای حضور کامیون ها ایمن سازی شده است. از طرفی در مسیر تردد کامیون ها نیز بر سر تقاطع، راه بند نصب شده است. 

پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی، طبق توافق با جمهوری آذربایجان برای انتقال کامیون های خالی به پایانه مرزی موقت و انجام رویه های مرزی در محل منتهی الیه پل جدید آستاراچای و نیز ارتقا مجموع عملکرد پایانه های قدیم و جدید به حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون در روز احداث شده است. 

بر اساس این گزارش، یکی از گره های اصلی در این مسیر مرزی، کاهش ظرفیت ترددی ایران به سمت آذربایجان به دلیل قدیمی و فرسوده بودن گذرگاه و پل موجود بود که فقط با عرض ۱۱ متر باید کل بار ترددی این محور را به دوش می کشید و ظرفیت مورد نیاز برای عبور کامیونی و مسافری را نداشت. اینک با بهره برداری از پل جدید که به طول ۸۹ متر، عرض بیش از ۳۰ متر به صورت چهار خطه در سه دهانه بر روی رودخانه آستاراچای با پیاده رو مسقف ۲.۵ متر در هر طرف احداث شده، زیرساختی برای افزایش ظرفیت تجارت بین ۲ کشور است و شرایط و زیرساخت ها برای عبور سهل تر و بیشتر کالا و مسافر فراهم است.

پل موجود در آستارا در بافت قدیمی شهر آستارا قرار دارد اما پل جدید آستاراچای در مجاورت پل راه آهن احداث و به آذربایجان وصل می شود و با احداث پل مرزی آستارا چای و بزرگراه آستارا- آستارا، مسیر آستارا- باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل می شود.

این مسیر ارتباطی، ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) و اروپای شرقی را تسهیل می کند و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را فراهم می کند.

مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب می شود و پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستاراچای منشأ اتصال شهرهای آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.