| کد خبر: 141578 |

هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 4 مارینا از ساحل بندر چمخاله تا ساحل بندر آستارا در گیلان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بابیان اینکه با ایجاد ماریناها در طول سواحل گیلان می‌توان حجم قابل‌توجهی از مسافران جاده‌ای را به حمل‌ونقل دریایی کشاند گفت: طبق مطالعات انجام‌شده از سال ٩٤ اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان توانست گره کور صنعت گردشگری دریایی در دریای خزر را باز کرده و به‌عنوان ابداع‌کننده ایجاد طرح‌های مارینا در طول سواحل استان گیلان معرفی شود.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بابیان اینکه با ایجاد ماریناها در طول سواحل گیلان می‌توان حجم قابل‌توجهی از مسافران جاده‌ای را به حمل‌ونقل دریایی کشاند گفت: طبق مطالعات انجام‌شده از سال ٩٤ اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان توانست گره کور صنعت گردشگری دریایی در دریای خزر را باز کرده و به‌عنوان ابداع‌کننده ایجاد طرح‌های مارینا در طول سواحل استان گیلان معرفی شود.

حسین چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه استان گیلان در جغرافیای کشور به نام استان یکم معروف است، اظهار کرد: طول سواحل در استان گیلان چیزی حدود 300 کیلومتر ساحل از آستارا تا چابکسر است که جزء زیباترین، بکرترین و امن‌ترین سواحل در کشور محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه استان گیلان به لحاظ جمعیت‌شناسی چیزی حدود دو میلیون نفر جمعیت داشته و دهمین استان پرجمعیت کشور است، تصریح کرد: استان گیلان به لحاظ تراکم جمعیت در سواحل کشور مقام اول را داشته و ساحل‌نشینی و تراکم جمعیت در سواحل گیلان یک شاخص مهم در رشد صنعت گردشگری دریایی محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه اصولاً در کشور ما بخصوص در سواحل جنوب کشور تراکم جمعیتی کمی وجود داشته و شاخص‌های تراکم جمعیت در سواحل کشور با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد، خاطرنشان کرد: بحث سیاست هدایت جمعیت کشور به شهرهای ساحلی چندان مناسب انجام‌نشده است و ایده ایران‌شهر با محوریت ایجاد شهرهای بندری همواره مورد تاکید مقام وزیر محترم راه و شهرسازی بوده است و به‌عنوان یک راهبرد در برنامه سازمان بنادر وجود دارد.

چراغی جامعه آماری برای ایجاد تقاضا در بحث گردشگری استان گیلان را به‌طور کامل اقتصادی دانست و گفت: مراکز جمعیتی و استان‌های پرجمعیت کشور به‌ویژه استان تهران و هفت استان دیگر به لحاظ جاده، فرودگاه و در آینده نزدیک با شبکه ریلی به‌راحتی به سواحل استان گیلان دسترسی دارند.

وی در پاسخ به اینکه از شما به‌عنوان پدر گردشگری دریایی خزر یاد می‌شود تصریح کرد: سالانه به‌طور متوسط 10 میلیون نفر گردشگر دریایی وارد استان گیلان می‌شود و برای استفاده بهینه از این تعداد گردشگر دریایی باید یک زیرساخت متناسب با استانداردهای بین‌المللی در طول سواحل استان ایجاد می‌شد که مطالعات آن از اواخر سال 93 در دستور کار ما قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ایجاد مجتمع‌های گردشگری دریایی ساحلی (مارینا) و ایجاد خطوط منظم کشتی‌رانی بین بنادر شمالی ایران و کشورهای همسایه را ازجمله طرح‌های قابل‌اجرا در توسعه گردشگری و سفر دریایی دانست و گفت: ایجاد خطوط منظم کشتی‌رانی بین بنادر داخلی کشور قابل‌اجرا است.

چراغی بابیان اینکه بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایجاد مارینا (مجتمع‌های گردشگری دریایی ساحلی) در بندر انزلی شناسایی‌شده است، افزود: زیرساخت‌های این مارینا در سال‌های گذشته توسط سرمایه‌گذاری بخش دولتی ساخته‌شده که تنها روساخت‌های آن توسط بخش خصوصی احداث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد ساخت نخستین مارینای شمال کشور در همین ماه جاری با بخش خصوصی بسته می‌شود، گفت: زیرساخت‌های این مارینای شامل چند پست اسکله جهت پهلوگیری کشتی‌های کوچک و بزرگ مسافری و یک محوطه خدماتی به مساحت پنج هکتار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بابیان اینکه جهت ایجاد یک شبکه گردشگری دریایی در سواحل استان نیاز به چندین مارینای در طول سواحل استان گیلان داریم، افزود: ایجاد دومین مارینا توسط بخش خصوصی در بندر چمخاله با این هدف انجام‌شده و در آینده نیز ایجاد یک مارینا در بندر آستارا در دستور کار قرارگرفته است.

چراغی بابیان اینکه با ایجاد این ماریناها در طول سواحل گیلان می‌توان حجم قابل‌توجهی از مسافران جاده را به حمل‌ونقل دریایی کشاند، گفت: امیدواریم با الگوگیری از استان گیلان در سواحل استان مازندران نیز ماریناهای دیگری ایجاد شوند تا بتوان کل خط ساحلی شمال کشور را به این شبکه حمل‌ونقل دریایی متصل کرد.

وی با تأکید بر اینکه اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اولین ابداع‌کننده طرح‌های ایجاد این تعداد مارینا در طول سواحل استان گیلان است، خاطرنشان کرد: ایده اولیه ایجاد مارینا در دریای خزر برای نخستین بار توسط شخص خود من مطرح شد و اکنون به جد در حال پیگیری است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه پس از ایجاد یک مارینا در بندر انزلی و مارینای بعدی در منطقه آزاد، دو مارینا در بندر آستارا و یک مارینا در بندر چمخاله در شبکه حمل‌ونقل دریایی در سواحل استان تحت پوشش قرار می‌گیرند، افزود: مقدمات ایجاد مارینا در بندر چمخاله تا پایان امسال پس از نقطه‌یابی و شناسایی بخش خصوصی عملیاتی می‌شود.

چراغی با اذعان بر اینکه پس از بهره‌برداری از مارینای بندر انزلی برای یک هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود، گفت: بخش قابل‌توجهی از فرصت‌های شغلی در طرح‌های مذکور لحاظ شده و در طرح‌های دیگر نیز متناسب با جمعیت آن منطقه این نسبت متغیر است.

وی میزان سرمایه‌گذاری شده در طرح مارینای بندر انزلی توسط بخش خصوصی را چیزی حدود 80 میلیارد تومان و بخش دولتی را چیزی حدود 110 میلیارد تومان در ایجاد زیرساخت دانست و گفت: مارینای بندر انزلی در پنج فاز تعریف‌ شده و بخش دریایی آن تا پایان امسال به بهره‌ برداری می‌رسد.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.