گلستان همچنان با عقب ماندگی تاریخی در اعتبارات راهسازی مواجه است
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: گلستان با یک عقب ماندگی تاریخی در دریافت اعتبارات عمرانی مواجه است و اعتبارات فعلی پاسخگوی نیازها نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان بابیان اینکه این استان در تخصیص اعتبارات حوزه راه ها، عقب ماندگی تاریخی دارد، تصریح کرد که اعتبارات تخصیصی در سال های گذشته به هیچ عنوان جوابگوی نیازها نبود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سیدمحمد حسینی عصر دوشنبه درجلسه شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان با حضور سیدعبدالله ارجایی معاون وزیر راه و شهرسازی در ایستگاه راه آهن اینچه برون ، افزود: امسال اعتبارات خوبی از منابع مختلف برای این اداره کل پیش بینی شده که امیدوار کننده است.
وی بدون اشاره به رقم اعتبارات، ادامه داد: امسال علاوه بر اعتبارات ملی از ظرفیت های اعتباری ماده ۵۶ و مولدسازی هم می توانیم استفاده کنیم.
حسینی اضافه کرد: هم اکنون در استان ۲ میلیون نفری گلستان که ۳۶ نقطه شهری دارد، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و سه هزار کیلومتر راه فرعی داریم که در همه این محورها نیاز به تقویت منابع اعتباری است.
«علی متانت» مدیرکل فرودگاه های گلستان هم در این جلسه، فرودگاه گرگان را از فعال ترین فرودگاه های کشور دانست و گفت: این فرودگاه که پروازهای داخلی و خارجی آن فعال است، نیاز به خرید ناوگان دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم در این نشست گزارشی از عملکرد این اداره کل در جنگ ۱۲ روزه ارائه داد و گفت: در آن ایام ۵۰ هزار مسافر جابجا و بیش از ۳۸ هزار بارنامه حمل و نقل بار صادر شد.
«عادل مصدقی» از فعال بودن همه پروژه های عمرانی حوزه راهداری در گلستان خبر داد و افزود: افزایش اعتبارات و سهمیه قیر از نیازهای این اداره کل است.
امان محمد کمالی مدیرکل هواشناسی گلستان هم با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساختمان رادار هواشناسی گنبدکاووس گفت: درصورت تکمیل این پروژه از محل منابع استانی، تجهیزات راداری آن توسط سازمان هواشناسی کشور با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال انجام خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
نیاز سرمایه گذاری منطقه آزاد اینچه برون از ۵۳ به ۷۰ همت رسید
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای گلستان هم گفت: این استان دو پروژه فعال در حوزه راه دارد که شتاب بخشی به عملیات اجرایی آنها ضروری است.
«علی اصغر رفیعی نژاد» افزود: تعریض ۶ کیلومتر باقی مانده از جاده گرگان - پارک ملی گلستان و بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق که با ۶۰ کیلومتر طول هنوز ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است امسال هفت کیلومتر دیگر این مسیر با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال تعریض و زیربار ترافیک برود، از نیازهای گلستان است.
وی، تکمیل ۱۱ کیلومتر باقی مانده از جاده کمربندی گرگان رو هم ضروری دانست و اضافه کرد: تکمیل این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و خرید ۵۰ هکتار زمین مورد نیاز اهالی امکان پذیر است.
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) هم از برنامه ریزی برای جابجایی ۴۴۵ زائر اربعین امسال از طریق خط ریلی این استان به کرمانشاه خبر داد و گفت: در ایام جنگ ۱۲ روزه هم راه آهن استان پنج هزار تُن نهاده دامی از بنادر کشور به داخل استان حمل کرد.
حسن زیودار افزود: راه آهن گلستان در اینچه برون ظرفیت جابجایی (صادرات و ترانزیت) هشت میلیون تُن بار را دارد که فعلا سه میلیون تُن آن محقق شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان هم گفت: مجموعه مدیران گلستان بویژه استاندار از عملکرد وزیر و مجموعه مدیران وزات راه و شهرسازی رضایت داشته و انتظار اهتمام بیشتر آنها به جبران عقب ماندگی های زیرساختی این استان درحوزه راه ها را دارند.
سیدمهدی مهیایی با اشاره به برطرف کردن ۹۵ نقطه حادثه خیز راه های گلستان طی سه سال قبل، افزود: تکمیل زیرساخت های جاده ای استان و اتصال آن به کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از جمله تکمیل جاده تزانزیتی موسوم به نفت و بهسازی جاده خوش ییلاق از نیازهای جدی این استان شمالی است.
وی همچنین برلزوم تکمیل ساختمان رادار هواشناسی گلستان در گنبدکاووس تاکید کرد و گفت: این استان جزو چهار استان با مخاطرات طبیعی بالاست و راه اندازی رادار هواشناسی از نیازهای آن است ضمن اینکه گلستان به یک لایروب دائمی (خرید یا استقرار) برای لایروبی خلیج گرگان نیاز دارد.
مهیایی همچنین خواستار توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به تکمیل مرکز لجستیک منطقه آزاد تجاری اینچه برون شد.
عبدالحکیم آق آرکاکلی نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بابیان اینکه مجلس از عملکرد وزارت راه و شهرسازی ابراز رضایت دارد، گفت: شبکه راه های اصلی و فرعی گلستان و این شهرستان مرزی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار داشته است، شدیدا نیاز به توجه دارد.
استان گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.