| کد خبر: 271280 |

افزایش ظرفیت اسمی و کانتینری بنادر و احیای خلیج گرگان

احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان، افزوده شدن ۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار TEU مهمترین اقدامات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم به شمار می روند.

تین نیوز

احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان، افزوده شدن ۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار TEU مهمترین اقدامات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم به شمار می روند.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طبق اطلاعات ارائه شده از دفتر آمار معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، عملکرد این وزارتخانه در حوزه حمل ونقل هوایی طی دولت سیزدهم بیانگر احیای خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده به ارزش روز ۵۲۰ میلیارد تومان، افزایش ۳۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر کشور (از ۲۶۴ میلیون تن در ابتدای دولت به ۲۹۶ میلیون تن) و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور از ۸ میلیون تن به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار TEU است.

بنابر این گزارش، اسفند ماه ۱۴۰۰ رئیس جمهوری در سفر استانی اول دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از استماع نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان را صادر کرد. چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشه های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگ ترین پروژه های زیست محیطی کشور را محقق کرد. در ادامه با ترک تشریفات اداری و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عملیات رسوب برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان برگردد.

طی ماه ها تلاش و پیگیری مستمر دولت و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا لایروبی کانال های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد.

کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهم ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس جمهور به طور کامل به بهره برداری رسید. با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می توانند به راحتی از اسکله ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

جلوگیری از ایجاد گردوغبار و ایجاد کانون ریزگرد ناشی از خشک شدن خلیج گرگان، ارتقای کیفیت و کاهش شوری آب خلیج گرگان، حفظ تمام ارگانیسم های زیستمند موجود در آن و احیای حوضچه بندر ترکمن و نصب و راه اندازی اسکله شناور جهت رونق گردشگری از دیگر مزایا و فواید احیای خلیج گرگان برای مردم منطقه و استان گلستان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.