| کد خبر: 21091 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ ظرفیت‌های گردشگری دریایی بندر تاریخی سیراف / رسانه ها درباره گردشگری دریایی اطلاع رسانی کنند

تین نیوز | گردشگری دریایی از موضوعات مورد توجه دولت یازدهم و سازمان بنادر و دریانوردی است. با این حال وقتی از حمل و نقل دریایی سخن به میان می آید غالبا میزان ظرفیت و عملیات تخلیه و بارگیری در ذهن متبادر می شود و مفهوم گردشگری دریایی هنوز آن چنان که باید و شاید رایج نشده است. از این رو شناسایی ظرفیت ها و مکان های گردشگری در حوزه بنادر و دریا گامی ارزشمند در این زمینه محسوب می شود.

در همین رابطه بهزاد الصفی در گفتگو با تین نیوز درباره ظرفیت های گردشگری کشورمان اظهار کرد: سایت ها و مکان های دریایی گردشگری زیادی و متنوعی مانند آشوراده در بندر ترکمن، بندر گز، تالاب انزلی و... در شمال و جنوب کشور داریم.

وی افزود: همین که در ایام تعطیل مردم به سمت دریا سرازیر می شوند یعنی دریا جاذبه خاصی برای مردم دارد و باید برای گردشگری این حوزه برنامه ریزی کرد.

به گفته وی، حدود 1300 جزیره کوچک و بزرگ در منطقه خلیج فارس و حدود 200 جزیره و بندر در کشورمان وجود دارد که در این میان، 11 جزیره و بندر از بقیه معروف ترند که در واقع بنادر و جزایر تجاری هستند.

این کارشناس گردشگری دریایی، به بندر تاریخی "سیراف" به عنوان یکی از باستانی ترین بنادر ایران که در زمره آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده، اشاره کرد و گفت: نام این بندر از یک دریانورد ایرانی گرفته شده که گفته می شود 400 سال پیش از مارکوپولو، سفرهای دریایی (از جمله به چین) داشته است. سیراف بین عسلویه و بندر کنگان در استان بوشهر، بین کوه و دریا قرار دارد و 30 آن با کوه حدود 30 متر است و بیشتر خانه های سکنه، روی کوه است.

وی با بیان این که مردم این بندر با دریا بسیار عجین هستند و برخی از آنها تمام عمرشان را روی کشتی به سر می برند، ادامه داد: سیراف در استان بوشهر، بین بندر کنگان و بندر عسلویه و در 30 متری کوه واقع شده، نام این بندر در یک مقطع زمانی، به طاهری تغییر کرد اما با فشار مردم، دوباره به نام قبلی خود برگشت.

الصفی اضافه کرد: دکتر وایت هاوس، باستان شناس انگلیسی، سال ها قبل، به سیراف رفته و کشفیات باستان شناسی هم در آنجا داشته و موزه دکتر هاوس نیز در آنجا راه اندازی شد اما متاسفانه این موزه و این بندر، مغفول مانده و جا دارد میراث فرهنگی رسیدگی بیشتری به این مکان داشته باشد.

به گفته وی، بر اثر زلزله ای مهیب که سال ها پیش در این منطقه رخ داد، تقریبا نیمی از شهر سیراف زیر آب رفته و باستان شناسان هنوز در آنجا مشغول اکتشافاتی هستند، به عنوان مثال بقایای مسجد جامع سیراف نیز که در زلزله خراب شد و نیمی از آن زیر آب رفت، قابل مشاهده است و بقایایی از آن از آب بیرون است که سازمان میراث فرهنگی، حصاری دور آن کشیده است.

چنانکه الصفی می گوید، گوردخمه هایی نیز در دل کوه در این منطقه وجود دارد؛ برخی معتقدند این گوردخمه ها مخصوص استخراج آب از زمین بوده اما برخی دیگر معتقدند این حفره ها، مخصوص دفن اجساد یهودیان و زرتشتیان بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که متولی گردشگری در این منطقه و اساسا متولی گردشگری دریایی کیست و عملکرد آن در سیراف به چه صورت بوده، گفت: متاسفانه اختلاف هایی در نهادهای دست اندرکار در گردشگری دریایی وجود دارد و هماهنگی میان این نهادها نیست، در این میان ما تنها حسرت می خوریم که چرا استفاده هایی که در جهان از گردشگری دریا شده در ایران اتفاق نمی افتد.

این کارشناس گردشگری دریایی افزود: به عنوان مثال بسیاری از کشورهای جهان، تورهای بازدید از پرنده های دریایی دارند که درآمدهای کلانی نیز از این طریق کسب می کنند اما در کشور ما چنین اتفاقی نمی افتد، در حالی که در جزیره "شیدور" نیز ما این موضوع را داریم اما هیچ بهره برداری گردشگری از آن نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای توسعه گردشگری سیراف چیست؟ اظهار کرد: سیراف با غرور ملی ایرانی ها گره خورده و در تاریخ دریانوردی ایران، جایگاه ویژه ای دارد، ما باید به سابقه دریایی خودمان برگردیم و بسیاری از ظرفیت هایی را که داریم، دریابیم.

الصفی ادامه داد: به عنوان مثال ما بندر کنگ را در پنج کیلومتری بندر لنگه داریم که به شهر دریانوردان معروف است، مردم این منطقه در قدیم، با شناورهای بادبانی تجارت دریایی می کرده اند؛ غذاهای دریایی بومی بسیار ویژه ای نیز در این منطقه هست که کسی این غذاها را نمی شناسد.

وی با بیان این که "تبلیغات مناسبی درباره این مکان (و سایر جاذبه های گردشگری دریایی ایران" صورت نمی گیرد، اظهار کرد: البته باید از شبکه مستند سیما تشکر کرد که اخیرا مستندهای دریایی زیاد و گرانسنگی پخش می کند اما در مجموع تبلیغات در این زمینه و نیز عملکرد رسانه ها درباره گردشگری دریایی، آگاهی بخشی لازم را نداشته است.

این کارشناس گردشگری دریایی یادآور شد: سالانه چیزی حدود 10 میلیون سفر دریایی در هرمزگان صورت می گیرد که 6 میلیون از این سفرها در ایام تعطیلات نوروز و دهه فجر انجام می شود اما متاسفانه در همه این سفرها، مردم به تنها بازارهای قشم، کیش و... می روند و اجناس چینی و امثالهم را خریداری می کنند و اصلا جاذبه های گردشگری این مناطق را نمی شناسند.

وی افزود: رسانه ها و نیز مستندسازان و هنرمندان، باید هرچه بیشتر این مکان ها را برای مردم به تصویر بکشند و مردم را با این مناطق آشنا کنند، از طرفی، نقل شفاهی درباره این مناطق هم کارساز است و افرادی که به این مکان ها سفر کرده اند می توانند با بیان شفاهی جذابیت های گردشگری این مناطق، افراد دیگر را ترغیب به سفر به آنها کنند.

الصفی با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ دریایی در میان مردم، یادآور شد: در کتاب های درسی نیز سیراف و مانند آن، معرفی نشده و اصلا نام این مناطق در کتاب های درسی دیده نمی شود.

این فعال گردشگری دریایی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد موسسات و تورهای گردشگری محلی در سیراف و استان هرمزگان اظهار کرد: در استان هرمزگان، برخی موسسه ها و NGO هایی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند اما تخصصی نیستند؛ تور تخصصی گردشگری دریایی، ظرافت های خاص خود را دارد.

وی یادآور شد: لازم است این شرکت ها و موسسات کوچک، با شرکت های بزرگ و معتبر پایتخت وصل شوند همکاری داشته باشند.

الصفی در پاسخ به این سوال که آیا باید رونق گردشگری دریایی را از بخش خصوصی و تورهای محلی بخواهیم یا دولت؟ گفت: در سال های قبل، کمیته ای به نام کمیته اشاعه فرهنگ دریایی در کشور داشتیم که در این راستا اقداماتی انجام می داد اما چند سالی هست که خبری از این کمیته نیست و فعالیت خاصی ندارد، سازمان بنادر در بحث گردشگری، بیشتر روی ایمنی و امنیت حمل و نقل گردشگری تمرکز دارد.

وی افزود: بنابراین نباید منتظر دولت بمانیم و مردم و بخش خصوصی باید این حوزه را ساماندهی کنند، البته باید از سازمان محیط زیست قدردانی کرد که موجب شده تا کمترین مسایل زیست محیطی را داشته باشیم.

از بهزاد الصفی به زودی کتاب "دانستنی های دریایی جهان" منتشر خواهد شد؛ این کتاب حاوی بیش از پنج هزار عکس دریایی مربوط به ایران و سایر نقاط جهان است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vaniabina @ gmail. com 0 0

    مطالب تون عالی بود من پایان نامه ارشدم " بررسی اثرات اجتماعی و زیست محیطی عسلویه بر بندر سیراف میباشد " خواستم ببینم چطور میتوانم مقاله خوب پیدا کنم ک جدید هم باشه