| کد خبر: 231337 |

◄ به یاد اکبر ترکان/ دلنوشته ای از یک مقام اسبق وزارت راه

اکبر ترکان تاکید داشت در اجرای طرح ها و پروژه ها مولفه های: مدت، قیمت، کیفیت و دوام و همسویی با چرخه مثبت توسعه پایدار، رعایت رقابت و رقابت پذیری در ارجاع کار طبق موازین قانونی از اهمیت برخوردار است.

تین نیوز

آوار اندوه درگذشت تاثر انگیز و غیر مترقبه شادروان دکتر  اکبر ترکان بر سر یاران، دوستداران و همکاران آن روانشاد بس سنگین و غیر قابل تحمل است. از پیشگاه خداوند بزرگ برای خانواده محترم آن یار سفر کرده شکیبایی وتندرستی مسئلت می‌نماییم.

همه یاران و همکاران ایشان درباره، صفات و سجایای اخلاقی ایشان، از اعماق قلب و جان گفتند و نوشتند که به دل بر آمده بود، از آن جمله که:

« - او دوستی شفیق و وفادار بود، کیمیایی که این روزها کمتر پیدا می شود.

- شادروان ترکان ایستاده به دیار باقی شتافت و تا واپسین روزهای حیاتش در حال خدمت خالصانه و بی منت به کشور بود.

عبارت «ایستاده به دیار باقی شتافت» جمله معروف «درختان ایستاده می میرند» را به ذهن تداعی می کند و از اتفاق شعر: «به هیچ باغ نبود آن درخت مانندش/ که تند باد اجل بی دریغ / بر کندش»  نیز  در همان مضمون است.

- از ویژگی های شاخص ایشان عمر پربرکت، تلاش ثمر بخش، پاکدستی و زندگی شرافتمندانه بود.

به طور جدی در یکرنگی، مهربانی نزاکت و ادب کم مانند و در برخورد با همه دوستان و همکاران سابق و لاحق ستودنی بود.

با آنکه از زمان وزارت موثر ایشان در بخش راه و ترابری بیش از 2 دهه می‌گذشت، ولی همه مدیران و کارشناسان هر وقت در کار و یا پروژه ای مشکلی داشتند، بی درنگ به ایشان مراجعه و در اغلب قریب به اتفاق موارد با حسن استقبال آن روانشاد مواجه می شدند و من اطمینان دارم که این امر محدود به وزارت راه و ترابری نبود، همه همکاران ایشان در بخش های مختلف دیگر و در چند دهه گذشته پیوند عاطفی و کاری خود رابا ایشان حفظ کرده بودند.

از این رو شادروان دکتر ترکان اطلاعات جامع و روز آمدی از بیشتر بخش های کشور داشتند و نقاط قوت و ضعف آنها را می دانستند. جالب آنکه جغرافیای ایران و محل منابع و معادن کشور را نیز به خوبی می دانستند.

اگر پس از مدتی کوتاه مثلا یک سال ایشان را می دیدید، با آقای ترکان دیگری مواجه می شدید. او ایستا نبود. ذهنی پویا و جستجو گر داشت.

ایشان به طور جدی عقیده داشتند که ارکان و مولفه های مهم تهیه و اجرای طرح های عمرانی از آن جمله:

- وفادار ماندن طرح ها و پروژه های عمرانی به مطالعات توجیهی نهایی که به موجب آنها کارها به اجرا گذاشته می شوند، حایز کمال اهمیت است.

- تاکید داشتند در اجرای طرح ها و پروژه ها مولفه های: مدت، قیمت، کیفیت و دوام و همسویی با چرخه مثبت توسعه پایدار، رعایت رقابت و رقابت پذیری در ارجاع کار طبق موازین قانونی از اهمیت برخوردار است و طی 10سال گذشته مکاتبات و مذاکرات  متعددی در این زمینه ها با معاونت فنی  و نظام فنی و اجرایی  سازمان برنامه داشتند.

- دغدعه بزرگ ایشان ایران بود و هر روز و هر ساعت دراندیشه پیدا کردن راه حل برای برون رفت از مشکلات پیشین و فرارو با حفظ شئونات و سربلندی ایران و ایرانی بود و کتاب «تعامل سازنده با جهان» که در اواخر سال گذشته شادروان دکتر ترکان با سه نفر همکاران خود و درحجم ۶۰۰ صفحه تالیف و منتشر کردند، بازتاب همین اندیشه هاست.

در خاتمه از آنجا که به نام و نوع تمامی طرح ها و پروژه هایی که ایشان در بخش های مختلف دنبال می کردند اشراف و اطلاع ندارم  لذا به اختصار به چند مورد پروژه های بخش راه و شهر سازی بسنده می کنم.

1- تلاش  برای مشارکت شستا در احداث حدود۴۰۰ کیلومتر آزادراه شامل: کرج - قزوین؛ تهران- قم؛ چرمشهر- امام علی؛ ساوه- اراک و قطعه اول آزادراه بندرعباس-سیرجان

۲- پیگیری جایگزینی احداث راه آهن شیراز - بندر امام با پروژه بسیار پیچیده و پر هزینه ریلی اصفهان-اهواز

۳- پیگیری قرارداد راه آهن قطار تندرو تهران-قم-اصفهان هزینه اجرای آن مستند به مطالعات انجام شده توسط SNCF فرانسه در ۱۵ سال قبل بسیار منطقی و قابل توجیه و قرارداد فعلی آن که طی ده سال اخیر از نظر هزینه و موضوع قرارداد تغییرات فاحش و به زیان طرف ایرانی داشته و ارسال نامه ای به وزیر محترم راه و شهرسازی، در این زمینه.

4- چگونگی احداث راه ساحلی آستارا - گرگان به خصوص  قطعه رامسر- بابلسر و چگونگی تهیه و اجرا و بسیاری راه ها و راه آهن های دیگر از جمله برقی کردن تهران- مشهد، خصوصی سازی راه آهن، و توسعه بنادر و فرودگاه ها

در خاتمه از خدای بزرگ می خواهیم که شادروان دکتر ترکان را مشمول رحمت واسعه خود فرموده و خانواده محترم ایشان را در کنف لطف و حمایت خود موفق و سلامت بدارد.

* نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ و نقل اسکاپ

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.