| کد خبر: 88299 |

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا، عنوان کرد:

◄ لزوم تناسب بین جریمه تخلف با ضرر و زیان وارده به جامعه

 تین‌نیوز| رئیس اداره حقوقی پلیس‌ راهور ناجا خواهان تناسب بین جریمه تخلف با ضرر و زیان وارده به جامعه شد.

سرهنگ ترحمی در گفت‌وگو با تین‌نیوز با اشاره به این‌که محرومیت‌‌های اجتماعی و جریمه تخلف از مقررات باید متناسب با ضرر و زیان وارده به جامعه تدوین شود، اظهار داشت: تمام آحاد جامعه به‌عنوان راننده، عابر پیاده، سرنشین وسایط نقلیه، متصدی حمل‌ونقل و یا بهره‌بردار از فواید جابه‌جایی، كاربر ترافیك محسوب می‌شوند و رفتار آنها در ایمنی تردد نقش آفرین بوده و حاصل بروز رفتارهای غلط، تصادف و بروز زیان به جامعه است.

وی درادامه در توضیح چگونگی برخورد با متخلفان، تصریح کرد: برخورد با مرتكبان تخلفات رانندگی به‌علت این‍‌که هر تخلف حقی از حقوق سایر افراد جامعه را ضایع می‌كند و خطر بروز تصادف و در نتیجه خسارت، جرح و یا فوت شهروندان را در بر دارد، امری بدیهی و ضروری است كه بر اساس بند 12 از ماده 4 قانون نیروی انتظامی، اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی از وظایف پلیس به‌شمار می‌آید.

به گفته رئیس اداره حقوقی پلیس‌راهور ناجا در ادامه گفت: در واقع امنیت ترافیك كه از حقوق شهروندان و از وظایف حاكمیت قلمداد می‌شود حاصل اجرای مقررات، فرهنگسازی، اصلاح مهندسی معابر و ایمن سازی خودروها بوده كه تخطی در هر یك از موارد یاد شده تضییع حقوق شهروندان را در پی‌دارد.

وی با بیان این‌که در جهت بازدارندگی از ارتكاب تخلفات رانندگی و تضمین سلامت سفر باید تدابیری اندیشید، اظهار داشت: با مد نظر قرار دادن میزان ضرر و زیانی كه بروز تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی در منافع و سلامت اجتماعی جامعه به‌همراه دارد باید با قاطعیت با موارد نقض مقررات راهنمایی‌ورانندگی برخورد شود و هم‌سو با این موضوع، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، از عواقب تخلفات رانندگی برای مردم اثرات اجرای قانون را مضاعف می‌كند.

ترحمی تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی را باعث خطر تصادف برای سایر كاربران ترافیكی دانست و گفت: تخلفات رانندگی جان، سلامتی و مال شهروندان را تهدید می‌كند تا جایی‌كه در سال 1393 تعداد 16 هزار و 782 نفر در ایران بر اثر رفتارهای غلط ترافیكی جان خود را از دست داده‌ و تعداد 304 هزار و 485 نفر نیز مجروح و مصدوم بر جامعه شهروندی تحمیل شده است.

رئیس اداره حقوقی پلیس‌راهور ناجا با بیان این‌كه «در این مدت بصورت متوسط در هر روز 46 نفر كشته شده و در هر روز 834 نفر مجروح شده‌اند»، افزود: در این كشتار غم‌انگیز متاسفانه دشمنی به نام تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی حضور محترمانه‌ای دارد بطوری‌كه برای خرید، تفریح، دید و بازدید و حتی سفر زیارتی جان خود، عزیزان و شهروندان دیگر را به خطر می‌اندازند.

ترحمی با تاكید بر اینكه متاسفانه كمتر فردی وجود دارد كه از مقررات راهنمایی و رانندگی تخطی كرده و شرمسار شود، گفت: متاسفانه تضییع حقوق جامعه در رانندگی به اندازه كافی تقبیح نشده یا این‌كه افراد جامعه با وجود تهدید سلامتی و حتی زندگی آنها در مقابل رفتارهای خطرساز تعداد کمی از رانندگان متخلف وظیفه خود نمی‌دانند تا نسبت به امر به معروف و نهی از منكر اقدام كنند.

وی با بیان این‌كه یكی از راه‌های پیشگیری در حوزه قانون‌گذاری و اجرای آن است، خاطر نشان کرد: محرومیت‌های اجتماعی و جریمه تخلف از مقررات باید متناسب با ضرر و زیان وارده به جامعه تدوین شود تا اثرگذار بوده و باعث اجتناب از ارتكاب عمل ناهنجار شود که تضمین در كشف با اصرار بر برخورد قاطع و وجود ضمانت در وصول جریمه صادره از دیگر مواردی است كه در كنار متناسب بودن میزان جریمه موثر در پیشگیری وضعی و متعاقب آن ارتقای ایمنی را خواهد شد.

رئیس اداره حقوقی پلیس‌راهور ناجا با تاکید بر این‌كه جریمه به افراد متخلف تعلق می‌گیرد و شامل همه رانندگان نمی‌شود، افزود: اگر فردی تصمیم بگیرد از مقررات تخطی نكند به طور قطع ضمن اینكه جریمه نمی‌شود فایده این تصمیم، ایمنی ترافیك است و سود آن در مرتبه اول به خود و تمام افراد جامعه باز گشته و این غایت اهداف پلیس در اجرای مقررات به‌شمار می‌آید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    مفهوم و محصول - روزی حرام - هنوز و اصلاً برابر کارکرد واقعی اش در افراد و بخصوص متولیان، مسئولان، طراحان و قانونگزاران و مجریان و مدیران شهری و شوراهای مربوطه و … و متأسفانه حتی بین مدعیان ظاهری و باطنی امر! هنوز به مقدار و میزان لازم، هم، روشن و مشخص و معین و به قول معروف اصلاً جا نیفتاده است!!؟ … دلیل و استناد آن هم همین است که شاهد هستیم حتی پس از قریب چهل سال انقلاب اسلامی عموماً در جهت زیان خود و اجتماع در حال تاختن هستند و نتیجه را هم عموماً شاهد هستند که معضلات و مشکلات در جهت افزیش کمی و لاینحل شدن کیفی به پیش تاخته است!!؟ …

  • 0 0

    … چرا اصلاً یا به ندرت و عموماً دیده و شنیده میشود که پلیس یا عالم و استادی جریمه یا تذکر یا توصیه یا به قول معروف فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و آموزش و تولید انواع محتوا و … کرده باشد که چرا!؟ … مثلاً!… یک ناخدای کشتی، یک راننده قطار، یک خلبان هواپیما یا یک اسب و شتر و الاغ سوار در یک دشت و روستا،، همچون، یک عابر در تهران، یک موتورسوار و سواری سوار و اتوبوس و … سوار و حتی هر روز خود پلیس بنز و غیره سوار و حتی معمم وسیله سوار و آتش نشان و آمبولانس و … تخلفات رانندگی و جابجائی و تحرکاتی و فنّی و خودروئی و … داشته اند!!؟ …

  • 0 0

    … آنهائی که برای تصرّف و پذیرش اداره امور و مسئولیّت و مدیریت شهری سر و کلّه خود را شبانه روز شکسته اند! باید بیشتر از آن نگران باشند که اولین تخلف آنان که باید فرهنگ سازی و امر به معروف و نهی از منکر شوند، این است که جای افراد داناتر و عالم تر و شایسته تر را تصرف کرده اند. _ روزی حرام، فقط چمد لقمه غذا و چند ریال پول و چند سال دستمزد و فقط مادّیات نیست، بلکه هر حاصل معنوی، مادی و فکر و ذکر و عایداتی است در یک روز می گیریم یا بهره اش را می بریم و نتیجه آنرا متعاقباً و متناسباً به مرور و به خصوص طی تاریخ متوجه میشویم. _ این داستان انواع تخلفات مردم هم، همان داستان مدیریت شهری است که می توانست خطوط سفید خیابانها و معابر عابران و زندگی روزمره شهرواندان را طوری هوشمندانه و عاقلانه طراحی کند که همانند احتمال جرائم و تخلفات و تصادفات کشتی و هواپیما و قطارها و عشایر و … با یکدیگر، کمتر مشابه امثالهم!! وسوسه درآمد زائی و سوداگری از افزایش زیرساخت سازی و تراکم سازی کافی برای حرامسازی ها و تخلفات خود و مردم نمایند.