بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

جزئیاتی از حادثه بالگرد حامل رئیس جمهوری از زبان وزر راه و شهرسازی

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به تشریح جزئیات آخرین سفر خود با رییس جمهور شهید پرداخت

جزئیاتی از حادثه بالگرد حامل رئیس جمهوری از زبان وزر راه و شهرسازی
تین نیوز

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به تشریح جزئیات آخرین سفر خود با رییس جمهور شهید پرداخت و در خصوص حادثه بالگرد رییس جمهور و هیات همراه توضیح داد: از تهران به مقصد تبریز هوایی سفر کردیم و از تبریز با سه هلیکوپتر ابتدا به مقصد منطقه کلاله برای بازدید از پروژه کریدوری ارس روانه شدیم. حدود ۴۰ دقیقه در مسیر رفت بودیم و خدمت رییس جمهور، استاندار، امام جمعه و کادر پرواز بودم. در این مسیر صحبت های متعددی در خصوص این پروژه و پیگیری های انجام شده برای تسریع در پروژه داشتیم تا به منطقه کلاله رسیدیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش با اشاره به اینکه با رییس جمهور شهید و هیات همراه حدود نیم ساعت در منطقه کلاله حضور داشت، گفت: در این توقف نیم ساعته بازدید از پروژه، پیشرفت کار و سایر موارد انجام شد. در حین بازدیدها برخی از اهالی نیز جمع بودند که نکاتی داشتند و عوامل کارگاهی و مهندسان و کارگران پروژه حضور داشتند که حدود ۲۰ دقیقه نیز رییس جمهور به گفتگوهای مردمی گوش دادند و دستور پیگیری برای حل مشکلات مردم و پیمانکاران را صادر کردند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه در انجام پروژه های عمرانی تلاش می شود تا ضمن حفظ محیط زیست به مردم منطقه کمترین آسیب وارد شود، افزود: مقصد بعدی افتتاح سد بود که حدود ۸ دقیقه با پرواز مسافت بود که تا مقصد سد رفتیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: عملیات افتتاح و مذاکرات دوجانبه با مقامات آذربایجانی در همان جا انجام و افتتاح سد انجام شد. بعد از افتتاح سد، نماز جماعت به امامت آیت الله آل هاشم برگزار شد که مدیران پروژه و برخی از مردم حضور داشتند. بعد از آن برای پروژه بعدی که پروژه پالایشگاه تبریز بود عازم شدیم.

بذرپاش گفت: حدود ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه سه بالگرد به مقصد پالایشگاه تبریز پرواز کردند و بالگرد رییس جمهوری در وسط بودند. حدود ساعت ۲۰ دقیقه به ۱۴ در بالگردی که آقای محرابیان وزیر نیرو و همچنین رییس دفتر رییس جمهور حضور  داشتند، کادر پرواز اعلام کردند که هلیکوپتر حامل رییس جمهوری را گم کرده اند. همان زمان کاپیتان با بالگرد، گشتی را انجام داد که اثری پیدا نشد و در نزدیکترین نقطه منطقه کارخانه مس سنگون فرود آمدیم.

وی افزود: حدود نیم ساعتی تلاش کردیم و با تلفن ها تماس گرفتیم که پاسخی دریافت نکردیم. بعد از آن تماس حداقلی با مرکز کنترل هوایی کشور برقرار شد و توانستیم موقعیت تقریبی بالگرد را در شهرستان ورزقان تشخیص بدهیم. با ماشین هایی که از کارخانه مس و قرارگاه خاتم الانبیاء تدارک دیده شد جاده را به سمت کوه پیش گرفتیم. همزمان به نیروهای امدادی اطلاع دادیم تا عملیات جستجو آغاز شود.

بذرپاش گفت: با حضور در منطقه بارندگی شدید آغاز و مه گرفتگی غلیظ آغاز شد. با اهالی روستا برای جستجو اقدام کردیم و با موقعیت های موبایل موقعیت روستای اوزی شناسایی شد که به آن سمت حرکت کردیم. با تاریک شدن هوا جلسات ستاد هماهنگی آغاز شد و در همان ساعت ها بود که گروه های امداد از تهران آمدند. با حضور تمامی ظرفیت های مردمی، نیروهای سپاه، ارتش، هلال احمر، مدیریت بحران عملیات گشت تقویت شد. از ظرفیت پهپادی دانشگاه  تبریز، محیط زیست استان و بخش خصوصی استفاده شد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: از ساعت ۲۲ شب محل تقریبی شناسایی شد. مه گرفتگی، صعب العبور بودن راه و جنگل های متراکم کار گشت را با دشواری مواجه کرده بود. حدود ۴ ونیم صبح، منطقه اصلی شناسایی شد و کار عملیات شناسایی به اتمام رسید و برای همه ما روشن شد که همگی عزیزان به شهادت رسیده اند. بعد از آن حمل پیکرها به تبریز انجام شد.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که رییس جمهور شهید در خصوص  معیشت و مسکن، راه ها و امنیت راه ها چه تاکیداتی داشتند؟، گفت: رییس جمهور شهید برای اجرای پروژه ها تاکید و پیگیری های مستمر داشتند. برای پروژه کریدور ارس بالای ۴۰ بار از طرف رییس جمهور شهید کار پیگیری و دنبال شد. برای سایر پروژه ها نیز اهتمام داشتند و این سد با ۲۰سال تلاش در زمان رییس جمهور شهید به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از پروژه ها با پیگیری های مجدانه شخص رییس جمهور به نتیجه رسید و نمونه بارز آن نیز همین سد ( قیز قلعه سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین) بود که به بهره برداری رسید و عملیات آب برداری آن انجام شد.  

بذرپاش توضیح داد: اگر پیگیری رییس جمهور نبود شاهد رشد ۵۸ درصدی در ترانزیت نبودیم. در سال گذشته ترانزیت کشور ۵۸ درصد رشد داشت و ترانزیت دو ماه امسال نیز ۵۵ درصد نسبت به دو ماه سال گذشته را ثبت کرده است. زمانی آرزو بود که ترانزیت به رشد حدود ۶۰ درصدی برسد و با توجه به اینکه رشد ترانزیت به اندازه نفت می تواند برای کشور تولید ثروت کند، اهمیت اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم نمود می یابد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.