| کد خبر: 180170 |

درگفت‌و گو با حمل‌ونقل تشریح شد:

◄ جدیدترین برنامه‌های وزیر برای حل مشکل کامیون‌داران

وزیر راه وشهرسازی در گفت‌و گو با هفته نامه حمل‌و نقل برنامه‌های خود در خصوص توقف اعتراضات کامیونداران و بازگشت تعادل به حمل و نقل جاده‌ای را تشریح‌کرد.

تین نیوز

اعتراض‌های کامیون‌داران بعد از خردادماه امسال در فصل تابستان هم ادامه داشت و حتی به پاییز و زمستان نیز کشیده شد؛ جدیدترین سرفصل‌ اعتراض‌های رانندگان به موضوع عدم اجرای مصوبه تن‌-کیلومتر و هم‌چنین گرانی قطعات و لاستیک بازمی‌گردد. به گزارش خبرنگار تین نیوز و به نقل از هفته نامه حمل‌و نقل محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی، در گفت‌وگو با این هفته‌نامه برنامه ویژه این وزارتخانه را برای بازگشت آرامش و تعادل در عرصه حمل‌ونقل کالای برون‌شهری توضیح داده است:

از ابتدای دی‌ماه مجدداً شاهد اعتصاب رانندگان در برخی استان‌ها و توقف بارگیری‌ها هستیم؛ بفرمایید که برنامه فوری شما برای رانندگان کامیون و بخش حمل‌ونقل کالای برون‌شهری چیست؟

ما باید در ابتدا بدانیم اصل مشکل چیست و چه اتفاقی برای حمل‌ونقل ما افتاده است. موارد گوناگونی است که موجب این نارضایتی‌ها شده است و مشکلات کامیون‌داران، استان به استان با یکدیگر فرق دارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که تصمیماتی که گرفته شده از جنس تعهد وزارت راه‌وشهرسازی یا وعده ‌و وعیدها بوده است که همه این وعده‌ها محقق خواهد شد و تردیدی در تحقق وعده‌ها نیست.

برای مثال یکی از این وعده‌ها حل مشکل بیمه رانندگان است؛ اقدامات انجام‌گرفته در این زمینه را لطفا تشریح کنید.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به تصمیم دولت معتقد است که تمام رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای را تحت پوشش قرار داده است و اگر استثنایی وجود دارد حتماً دلیلی دارد که لازم است برطرف شود. اصل بر تعهدی است که اکنون وجود دارد. به من اطلاع داده‌اند که از حدود ۹۰۰ هزار نفر راننده حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری، سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۸۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و باقی رانندگان هم در حال تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی هستند.

اکنون رانندگان اعتراض دارند که نسبت به اجرای تن-کیلومتر تعلل صورت گرفته است و باید زودتر از اینها با حذف کرایه توافقی، محاسبه کالا بر اساس تن-کیلومتر در سیستم حمل‌ونقل ایران اجرایی می‌شد؛ دراین‌باره چه پاسخی دارید؟

بحث تعرفه و مدل محاسبه کرایه بر اساس تن‌-کیلومتر درخواست دیگر رانندگان است که خوشبختانه به تصویب شورای عالی ترابری رسید و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

زمان اجرا را می‌توانید اعلام کنید؟

تاریخ اجرای آن قید شده است و فکر می‌کنم به‌زودی به مرحله اجرا برسد؛ اما  نکته مهم دیگر بحث رابطه شرکت‌ها با رانندگان و خود شرکت‌هایی که ناوگان حمل‌ونقلی دارند، است. شرکت‌هایی که ناوگان دارند تقریباً بدون مشکل کار انجام  می‌دهند. مشکل ما شرکت‌هایی است که ناوگان ندارند و در نابه‌سامانی‌ها تأثیرگذار بودند که سازمان راهداری وظیفه دارد جداگانه موضوع هرکدام را رسیدگی کند و نتیجه را ابلاغ کند. مشکل بعدی که ریشه در افزایش نرخ ارز دارد افزایش قیمت لاستیک و قطعات یدکی است.

این مشکل فقط مربوط به افزایش نرخ ارز است؟ انجمن‌ها و تشکل‌های حمل‌ونقلی عدم هماهنگی بین سازمان راهداری و وزارت صمت را دلیل اصلی نابه‌سامانی در توزیع و افزایش قیمت لاستیک می‌دانند.

ببینید با هماهنگی‌های انجام‌شده دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک اختصاص یافته است. اکنون مرغوب‌ترین لاستیک به قیمت ۲۰۰ دلار محاسبه می‌شود که معادل ۸۴۰ هزار تومان می‌شود و اصلاً دلیلی ندارد که لاستیک ۳ میلیونی به فروش برسد.

پس معتقد هستید که لاستیک باید با نرخ مصوب ۸۴۰ هزارتومان به دست رانندگان برسد؟

منظورم این است که دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای لاستیک اختصاص داده است و قبلاً دولت فقط به بخش مشخصی اجازه واردات لاستیک را می‌داد ولی اکنون همه مجاز به واردات لاستیک هستند و هرکسی لاستیک وارد کند و مشخصات بار را ارائه دهد و گمرک تأیید کند ارز مصرفی را به نرخ ۴۲۰۰ تومانی دریافت خواهد کرد بنابراین مشکل کمبود لاستیک در بازار حل می‌شود. اکنون رکودی که بر سر تلاطم ارز اتفاق افتاده است خلائی را ایجاد کرده و مانع توزیع لاستیک شده است.ما شاهد عرضه لاستیک‌های متوقف در بنادر به دستور معاون اول ریاست جمهوری هم بودیم که در آرام‌شدن فضا تأثیرگذار بود. ضمن اینکه در این میان ما درخواست داریم تشکل‌ها و انجمن‌ها ظرفیت تدارکاتی  ایجاد کنند و لجستیک را خودشان انجام دهند و ما در مقابل ارز مصرفی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. این هماهنگی‌ها و تمهیدات روی‌هم‌رفته موجب می‌شود ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به‌تناسب برسد.

برای بازگشت تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش بار چه برنامه‌ای دارید؟

متأسفانه بین میزان کامیونی که وجود دارد و بار رابطه برابری وجود ندارد. در برخی استان‌ها این تناسب وجود ندارد و بار کمتر از تعداد کامیون هست و در برخی استان‌ها برعکس است. ما به دنبال متناسب‌سازی میزان بار و ناوگان هستیم که راه‌حل این است که ناوگان ما تحت کنترل شرکت‌های قدرتمندی باشد که این شرکت‌ها وضعیت بازار را مانیتور کنند. پیشرفت در عرصه حمل‌ونقل در هیچ کشوری به‌صورت فردی  نبوده است. الآن متوسط پیمایش کامیون‌های ما ۶۰ هزار کیلومتر در سال است درصورتی‌که در جهان و حتی کشورهای همسایه این رقم به ۱۳۰ هزار کیلومتر می‌رسد.ما می‌توانیم از ناوگان خود بیشتر استفاده کنیم. دلیل این اندازه از تفاوت این است که راننده خسته است و نمی‌تواند مسیرهای طولانی را برود و به همین دلیل پیمایش کاهش می‌یابد. اما وقتی این امر تحت نظر شرکت قرار بگیرد رانندگان در ساعت‌های مجاز بار را جابه‌جا می‌کنند و راننده دیگری کامیون را تحویل می‌گیرد و این موجب می‌شود راندمان ناوگان افزایش یاید. بر این اساس معتقد هستیم باید این سیستم ساختاری را ساماندهی کنیم. توافق شده است در جلساتی که با کمیته مشترک خواهیم داشت برای ساماندهی نظام حمل‌ونقل جاده‌ای با تشریک‌مساعی و با هماهنگی تصمیم‌گیری کنیم تا این ساختارسازی‌ها اتفاق افتد و ظرفیت حمل‌ونقل جاده‌ای با رایزنی‌ای که برای توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت داریم افزایش یابد تا قدرت جابه‌جایی بار را از جغرافیای خود خارج کنیم تا معیشت برای رانندگان بهتر شد. شخصاً از زحمات همه تشکر می‌کنم و قدردان زحمات رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای نیز هستم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد فرهادی 0 0

    باسلام خدمت همی عزیزان وزحمت کشان در عرصه حمل ونقل چرا این روزها فقط مشکلات کامیونداران در رسانها وسازمان حمل ونقل مطرح است مگر بقیه رانندگان عرصه وصنف حمل ونقل شهروند ایران نیستند ببمه سختی کار ووووووو

  • سیددلاورموسوی 2 0

    بنام خدا.
    رانندها از توزیع ناعادلانه بار شاکی هستند .
    جناب وزیر در خبرگزاری وزارتخانه از بیمه صحبت میکند.‌
    جناب وزیر..
    لطفا در مورد بیمه و مشکلاتی که مربوط به وزارتخانه شما نیست صحبت نکنید..
    از لاستیک چون در حیطه اختیارات شما نیست حرفی به میان نیاورید.
    اینطوری همه فکر میکنند شما توپ مشکلات را به زمین وزارت تعاون و وزارت صمت پاس میدهید..

    از حضرتعالی ۳ کار میخواهیم
    این کارها در ید قدرت شما میباشد.
    ۰۱ وضعیت توزیع بار در بندرعباس را بطور جدی با مشارکت نمایندگانی از طرف رانندها پیگیری و در این راه سرنخ مشکلات به هرمسئولی چه در بندر و چه درتهران رسید از کار برکنار و به دست قانون سپرده شود.مستندات را ما در اختیار میگذاریم.
    ۰۲ تخلفات شرکتهای حمل و نقل تهران بررسی و در اسرع وقت به انها رسیدگی شود. مخصوصا شرکتهایی که فاقد کامیون هستند را طبق قانون برای همیشه تعطیل کنید.
    ۰۳ تن بر کیلومتر عین مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری در کل کشور اجرا شود..


    والسلام
    سیددلاورموسوی
    ۱۳۹۷/۱۰/۱۱

    🆔 @elm_o_amal

  • مهندس آرش جلیلی 2 0

    سلام.
    جناب وزیر تا شماهم بروش سعی و خطا روش کارکردن با حمل و نقل جاده ای را یاد بگیرید پدر ما راننده ها درآمده شما بهتر است بجای سعی خطا کردن روی سرمایه ملی تجربه موفق جهانی را استفاده کنید. ۱- قیمت سوخت را آزاد کنید
    ۲- تعرفه واردات کامیون و لاستیک را بردارید
    ۳- در اقتصاد مداخلات مخرب نکنید.
    صنعت حمل و نقل و سایرین خودشان به تعادل میرسند.
    تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.

  • علی رسولی 0 0


    عدم تردد راننده درمسیرهای طولانی بعلت خستگی نیست بلکه فقط وفقط بعلت نداشتن لاستیک و قطعات و عدم همخوانی کرایه با مخارج میباشد‌.خسته اون مسئولی هست که حتی نمیداند جایگاه و وظیفه اش درسازمان کجاست وچیست ؟ نونمان درخون هست دیگر دلمان را با حرفهایتان خون نکنید.خستگی ما از وعده ووعیدهای مسئولین هست .لاستیکمان و قطعاتمان را انبارمیکنند بارمان را میدزدندو میفروشند در سوختمان آب میکنند آخر به کدامین گناه به کدامین جرم اینگونه لایق عذاب هستیم ؟

  • احمدی 0 0

    با سلام
    مشکل در عدم نظارت بر شرکت های حمل و نقل کلا ست.حمل و نقل باید تخصصی تر بشود نه اینکه روز به روز ضعیفتر عمل کند.

  • غلامحسین شبانی 0 0

    با سلام من کامیون اویکو داشتم به دلیل نبودن لوازم یدکی در شهر محل سکونتم در برج ۵ فروختم در حال حاضر قادر به خرید ماشین نیستم راهنمای کنید چطوری نان برای خانواده بدست بیارم قیمت کامیون سر سام آور گران شده چکار کنم تشکر