| کد خبر: 179910 |

◄ پیگیری انتقال آب دریا و شبکه‌های آب‌رسانی پایین‌دست سد‌ها بطور متوازن

آب‌های ژرف، انتقال آب دریا و تکمیل پروژه‌ها و شبکه‌های آب‌رسانی پایین‌دست سد‌ها هر سه به‌طور متوازن پیگیری شود.

تین نیوز

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر پیگیری ۱۶ محرک اقتصادی در سیستان و بلوچستان، بهره‌مندی ایران از توان هندوستان برای توسعه محور شرق در بندر چابهار، توسعه تجهیزات یگان حفاظت سازمان بنادر برای ارتقای سطح امنیت بنادر کشور، تاکید بر اعلام به موقع و منظم کالاهای مهلت منقضی به یک هفته، امضای الحاق قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار در نشست مشترک ایران، هند و افغانستان و نجات کشتی نارگل که از آستارا به سمت باکو در حرکت بود از اهم اخبار هفته گذشته در این حوزه بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر پیگیری ۱۶ محرک اقتصادی در سیستان و بلوچستان

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درسومین نشست اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان بر پیگیری و اجرای ۱۶ محرک اقتصادی در استان تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اولین محرک اقتصادی به‌عنوان توسعه منابع آبی استان گفت: آب‌های ژرف، انتقال آب دریا و تکمیل پروژه‌ها و شبکه‌های آب‌رسانی پایین‌دست سد‌ها هر سه به‌طور متوازن پیگیری شود. دو محور باید از طریق جذب سرمایه در استان اجرا شود که در این راستا اتاق‌ بازرگانی استان می‌تواند به‌صورت کنسرسیوم مانند استان کرمان این اقدامات را انجام دهد.

وی افزود: بحث دوم توسعه و صنعتی شدن شیلات، صید و صیادی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. البته صنعتی کردن در مقیاس دو هدف ابتدا جلوگیری از نابودی کسب‌وکار سنتی و دوم صنعتی کردن با هدف صادرات صورت می‌گیرد و در عین حال معاهداتی که با کشورهای اسکاندیناوی منعقد شده باید انجام شود تا توانمندسازی و اشغال زایی در سطوح ملی و استانی را در بر داشته باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید، نکته سوم را صنایع کشتیرانی و دریانوردی عنوان کرد و گفت: این صنایع جزو مواردی است که سال‌های قبل جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده است. انتظار می‌رود استان سیستان و بلوچستان به خاطر هم‌جواری با دریا، ساحل طولانی و بهره‌مندی از ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی بندر چابهار از صنایع پشتیبانی دریانوردی و کشتیرانی برخوردار باشد.

بهره‌مندی ایران از توان هندوستان برای توسعه محور شرق در بندر چابهار

عضو کابینه دولت دوازدهم با اعلام اینکه صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه ۱۹هزار میلیاردتومانی به زودی تاسیس می‌شود، گفت: اساسنامه این صندوق در دولت تصویب شده است و این صندوق به زودی تاسیس خواهد شد که می‌تواند پشتوانه‌ای باشد تا تحرک لازم را در پیشبرد پروژه‌های حمل و نقل اعم از زیرساختی، روبنایی و سامانه‌ها به وجود بیاورد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ظرفیت بنادر ما هم اکنون در حدود ۲۰۰ میلیون تن بار در سال است که باید این ظرفیت را ارتقا بدهیم. در بندر چابهار، با تلاش هایی که انجام شد، ظرفیت حمل بار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسیده در حال حاضر در آن بندر، تجهیزات مدرنی نصب شده و بندر چابهار یکی از بنادر مهم و مدرن اقیانوسی ما است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر آنکه تمام سعی بر ایجاد عدالت، تناسب و منطق در توزیع بار در سطح کشور است، توضیح داد: سعی کردیم تعدادی از بارهای وارده را به جای آنکه در بنادر منطقه خلیج‌فارس پهلوگیری کنیم به منطقه دریای‌عمان و بندر چابهار منتقل کنیم که در بندر چابهار این اتفاق افتاد و تعدادی از کشتی‌های بزرگ را به آن منطقه اعزام کردیم.

اسلامی ادامه داد: بنابراین چابهار در فاز کنونی خود به بار ۸.۵ میلیون تن رسیده و در نظر داریم تا در گام‌های بعدی ظرفیت آن بندر را به ۸۵ میلیون تن برسانیم.

توسعه تجهیزات یگان حفاظت سازمان بنادر برای ارتقای سطح امنیت بنادر کشور

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست تخصصی فرماندهان یگان حفاظت بنادر کشور، گفت: بر اساس کنوانسیون بین‌المللی و ساختاری که در این زمینه وجود دارد، نیز موظف به اجرای الزامات بین‌المللی برای تأمین امنیت بنادر هستیم. به همین دلیل، از تمام مکانیسم‌های قانونی برای تأمین امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی و ارتقاء معیشت و  رفاه کارکنان یگان حفاظت استفاده خواهیم کرد.

تاکید بر اعلام به موقع و منظم کالاهای مهلت منقضی به یک هفته

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین در هفته گذشته در نشست شورای مدیران این سازمان، از اولویت جدی این سازمان در اظهار و اعلام به موقع کالاهای مهلت منقضی مطابق قانون خبر داد و گفت: بنادر کشور باید به صورت مستمر و منظم کالاهای متروکه در بنادر را به مبادی مربوطه گزارش داده و اعلام کنند.

امضای الحاق قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار در نشست مشترک ایران، هند و افغانستان

محمدعلی حسن‌زاده معاون بندری و اقتصادی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اولین نشست کمیته پیگیری اجرایی‌سازی موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان در خصوص اهداف این نشست تصریح کرد: این نشست با حضور هیأت‌های ایران، هند و افغانستان و با هدف تدوین پروتکل اجرایی‌سازی "موافقتنامه چابهار" و در راستای امضای سند هماهنگی اجرای "موافقتنامه چابهار" در نخستین نشست شورای هماهنگی "موافقتنامه چابهار" توسط رؤسای هیأت‌های کشورهای مذکور که در یکم آبان ماه سال جاری در تهران، تشکیل شد.

تاکید مقامات افغانستان بر اهمیت نقش بندر چابهار در اتصال افغانستان به آسیای‌میانه

عبدالعلی فروغ رئیس برنامه‌های وزارت حمل و نقل افغانستان در نشست کمیته پیگیری اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار با  تاریخی خواندن نشست پیگیری توافقنامه چابهار، گفت: بندر چابهار، فرصت سرمایه‌گذاری و استفاده از پتانسیل‌ همکاری در آسیای‌میانه را فراهم می‌کند.

بندر چابهار فرصت‌های سرمایه گذاری را توسعه می‌دهد

سیدیحیی اخلاقی رئیس‌ ترانزیت و تسهیلات تجارتی افغانستان در نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافقتنامه چابهار، گفت: بندر چابهار می‌تواند باعث افزایش رفاه افغانستان و همچنین سایر کشورهای همجوار شود و فرصت‌های بازرگانی را رونق دهد.

چابهار نقطه ارتباطی مهم ایران، جنوب اوراسیا، هند و افغانستان

دیپاک میتال مدیرکل وزارت امور خارجه هندوستان در نشست کمیته پیگیری اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار، گفت: بندر چابهار دروازه ملل و نقطه ارتباطی بسیار خوب بین ایران، جنوب اوراسیا، هندوستان و افغانستان است.

پیشنهاد خروج سازمان بنادر از شمولیت قانون مدیریت خدمات کشوری

منصور آرامی در خصوص شمولیت سازمان بنادر و دریانوردی ذیل ماده ۵۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی خواستار خروج این سازمان از شمولیت قانون مدیریت خدمات کشوری شد و تاکید کرد: این امر موجب تقویت بنیه نیروی انسانی، توسعه بنادر، سواحل و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بندری و دریایی کشور می‌شود.

ضرورت خروج سازمان بنادر از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری

حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خروج این سازمان از شمولیت قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای صیانت از نیروهای انسانی به عنوان سرمایه اصلی این سازمان است تا با ارتقای جذابیت فعالیت، بتوان در راستای حفظ و جذب نیروهای نخبه گام برداشت.

نجات کشتی نارگل و انتقال آن به اسکله/کشتی و خدمه سالم هستند

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری در تشریح آخرین وضعیت کشتی نارگل به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ساعت ۴:۳۰ امروز جمعه با کمک گروه‌های امدادی سازمان بنادر و دریانوردی از بندر انزلی؛ شامل یدک‌کش و پمپ‌های قوی تخلیه آب و شرکت هدایت کشتی، کشتی نارگل به کنار اسکله منتقل شد.

حق‌شناس ادامه داد: بلافاصله عملیات سبک‌سازی کشتی آغاز و بخشی از بار آن تخلیه شد. از این لحظه به بعد مسئولیت کشتی نارگل بر عهده شرکت کشتیرانی دریای خزر است تا تعمیر آن را آغاز و مجددا برای سفر آماده شود. 

نجات کشتی نارگل در آب‌های ایران

پیش تر نیز هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به اینکه کشتی ''نارگل'' با حدود بیش از ۸۸ متر طول و ۲۰۰۰ تن بار سرامیک از آستارا به سمت بندر هوسان باکو در حال حرکت بود که حدود ساعت ۱۴ به دلیل مشکل فنی که در هنگام خروج از دهانه بندر ایجاد شد از پاشنه کشتی دچار آب‌گرفتگی می‌شود، اظهار کرد: غرق شدن کشتی مذکور شایعه‌ای بیش نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.