| کد خبر: 171022 |

◄ موفقیت در ترانزیت با افزایش مشوق‌ها به جای افزایش عوارض

مدیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت وزارت راه و شهرسازی معتقد است می‌توان به‌جای رقابت با کشورها در افزایش عوارض در بخش ترانزیت، به رقابت در افزایش مشوق‌ها پرداخت و به‌جای ایجاد محدودیت با گشاده‌دستی در این بخش، درهای کشور را به روی ترانزیت منطقه باز کرد.

تین نیوز

مدیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت وزارت راه و شهرسازی معتقد است می‌توان به‌جای رقابت با کشورها در افزایش عوارض در بخش ترانزیت، به رقابت در افزایش مشوق‌ها پرداخت و به‌جای ایجاد محدودیت با گشاده‌دستی در این بخش، درهای کشور را به روی ترانزیت منطقه باز کرد.

به‌ گزارش تین‌نیوز، امین ترفع با بیان‌ این‌که در کشور ما طی سال‌های گذشته نگرش نادرستی در مورد تعریف ترانزیت وجود داشت، گفت: در تعریف ترانزیت نیز نقص و خطا وجود داشت و از یک سو از موضوع ترانزیت انرژی غفلت شد و از سوی دیگر تعریف ترانزیت فقط مختص به ورود کالا از یکی از مرزها و خروج کالا از مرز دیگر بود.

وی تاکید کرد: البته در این بخش نیز به اندازه کافی موفق و کارا عمل نشده چرا که ترانزیت، میوه هماهنگی میان بخش‌های حمل‌ونقلی و نظارتی است اما متاسفانه به جهت منافع متعارض و متضادی که در بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی و نظارتی وجود داشت عملاً بخش بزرگی از زمان، صرف مدیریت این تعارض‌ها و کاهش تنش‌ها شده و می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر امروز وضعیت ژئوپلتیک کشورمان در منطقه مورد بازبینی و عارضه‌یابی قرار گیرد کاملاً مشخص می‌شود که به اندازه کافی از مزیت ژئوپلتیکی کشور که بسیار مهم و منحصر به فرد بوده، در بحث حمل‌ونقل استفاده نشده است.

ترفع گفت: این ارزیابی مشخص می‌کند طی سال‌های گذشته فقط به ساخت زیرساخت‌ها بسنده شده و از ابزراهای دیپلماسی ترانزیت غفلت و کمتر به آن پرداخته شده و این امیدواری وجود داشته  است که با ساخته شدن زیرساخت‌ها، حتما کشور ما پذیرای بار و عبور و مرور در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی خواهد بود.

مدیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این درحالی است اگر اقدامی در جهت هماهنگی در حوزه‌های سیاسی و حمل‌ونقلی صورت بگیرد که همه ذینفعان را هماهنگ کرده و ائتلاف منطقه‌ای تشکیل دهد، می‌تواند تجارت بین کشورها را تسهیل کرده و این تهسیل تجارت به تبع حمل‌ونقل و ترانزیت را شکل خواهد داد.

به گزارش تین‌نیوز او افزود: یکی از نکات دیگری که کشور ما از آن غافل است، موضوع تجارت مرزی در مناطق ویژه اقتصادی بوده تا از این طریق تولیدات مشترک همسایگان با مواد اولیه‌ای که از خود همسایگان تامین می‌شود تولید و ارزش افزوده به وجود آمده و محصولات نیز به کشورهای همسایه که تولید مشترک دارند، صادر شود.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی طبیعی است که حمل‌ونقل هم نتواند به آن شانی که باید داشته باشد، دست یابد.

ترفع افزود: نکته‌ دیگری که در اینجا اهمیت دارد آن است که چرا باید کشور ما به راحتی و در هر شرایطی مورد تحریم قرار گیرد و چرا باید در مقابل تحریم‌ها، آسیب‌پذیر باشد. 

این مقام مسئول گفت: موضوعی که بسیار حائز اهمیت است و باید از امروز بیشتر به آن پرداخته شود، آن است که با استفاده از ابزارهای دیپلماسی ترانزیت و از طریق ایجاد ائتلاف‌های تجاری حمل‌ونقلی و منطقه‌ای آسیب‌پذیری کشور را در مقابل تحریم‌ها کاهش داد.

به گفته وی وقتی منافع کشورهای منطقه از طریق کشور ما  به یکدیگر گره بخورد بالطبع آسیب‌پذیری کشور ما نیز کاهش یافته و دیگر به این راحتی قابل تحریم نخواهد بود.

 مدیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: در کشور ما معمولا در رقابت با کشورهای منطقه عوارض به خصوص عوارض جاده‌ای افزایش یافته و ما با برخی کشورها در افزایش عوارض جاده‌ای رقابت داریم در حالی‌که می‌توان به جای رقابت در افزایش عوارض به رقابت در افزایش مشوق‌ها با دیگر کشورها پرداخت.

ترفع تاکید کرد: چرا باید در این زمینه محدودکننده عمل کرد در حالی‌که می‌توان با گشاده‌دستی در رقابت با دیگر کشورها، درهای کشور را بر روی ترانزیت منطقه باز کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.