| کد خبر: 168519 |

سلامی خبر داد:

◄ سیاست جدید وزارت راه؛ دریافت عوارض بیش‌تر و پولی شدن آزادراه‌ها

امکان اخذ عوارض آزادراهی از بعضی آزادراه‌های ما مثلاً در سیستان و بلوچستان وجود ندارد اما مثلاً در صورت افتتاح آزادراه تهران -شمال از آنجایی‌که تردد از این مسیر باعث می‌شود مردم 2 ساعت زودتر به مقصد برسند و صرفه‌جویی 20 تا 30 لیتری در مصرف سوخت را خواهد داشت و استهلاک ماشین کمتر می‌شود امکان اخذ عوارض وجود دارد.

تین نیوز

عضو کمیته تعیین عوارض آزادراه‌ها خبر داد که در این کمیته معیارهای آزادراه‌هایی که ظرفیت دریافت عوارض را داشته باشد مشخص می‌شود.

غلامرضا سلامی عضو کمیته تعیین عوارض آزادراه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز به تشریح سیاست جدید سازمان برای تعیین عوارض آزادراهی پرداخت.

وی با بیان اینکه دولت دیگر منابع تأمین مالی کافی برای احداث آزادراه‌ها ندارد و باید از بخش خصوصی و با استفاده از روش‌های (BOT) و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کار را پیش ببرد گفت: وقتی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند انتظار بازگشت سرمایه را دارد و یکی از درآمدهای مهم از محل اخذ عوارض جاده‌ای است.

او ادامه داد: در کشورهای دیگر هم این قانون وجود دارد اما گاهی به‌صورت عیان و گاهی پنهان به این معنی که برخی مالیات جاده‌ای سالیانه پرداخت می‌کنند و برخی‌ها از محل تردد اتومبیل از روی آزادراه به‌صورت مستقیم عوارض می‌گیرند.

سلامی با توضیح اینکه برای اعمال سیاست‌گذاری‌ها کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل‌شده است، ادامه داد: مسئولیت این کمیته با معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه است و از چند عضو تشکیل‌شده است.

او خبر داد که در این کمیته معیارهای آزادراه‌هایی که ظرفیت دریافت عوارض را داشته باشند مشخص می‌شود.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی عوامل زیادی در تعیین شاخص‌های دریافت عوارض آزادراهی دخیل هستند. مثلاً اگر ازادراهی راه عبور منحصربه‌فردی داشته باشد که البته در ایران چنین آزادراهی نداریم این مردم  هستند که انتخاب می‌کنند از راه ویژه که پولی است بروند یا از راه معمولی. یا اینکه آیا این آزادراه‌ها برای رفت و آمدهای محیطی است یا برای کسب‌وکار است. این‌ها همه عواملی است که در محاسبه قیمت عوارض آزادراهی محاسبه می شود.

عضو کمیته تعیین عوارض آزادراه‌ها با بیان اینکه کشش آزادراه برای تعیین قیمت نیز مهم است، گفت: امکان اخذ عوارض آزادراهی از بعضی آزادراه‌های ما مثلاً در سیستان‌وبلوچستان وجود ندارد اما مثلاً در صورت افتتاح آزادراه تهران -شمال از آنجایی‌که تردد از این مسیر باعث می‌شود مردم دو ساعت زودتر به مقصد برسند و صرفه‌جویی 20 تا 30 لیتری در مصرف سوخت را خواهد داشت و استهلاک ماشین کمتر می‌شود امکان اخذ عوارض وجود دارد.

او ادامه داد: اما برخی آزادراه‌ها بیشتر مصرف تجاری دارند و در صورت استفاده مردم عادی لزومی به اخذ عوارض نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر هدف ما درآمدزایی از آزادراه‌های تفریحی است، دریافت عوارض بیشتر و پولی شدن بسیاری از آزادراه‌ها را سیاست جدید این وزارتخانه دانست و گفت: فعلاً  آزادراه‌هایی که در آنها افزایش قیمت داشتیم در دست سرمایه‌گذار بخش خصوصی است مثلاً آزادراه پردیس هنوز به دست شرکتی است  که این آزادراه را احداث کرده است و در خصوص قم  و ساوه  نیز باید برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: از آنجا که تاکنون رقم عوارض آزادراه‌ها ناچیز بوده است  سرمایه‌گذار تمایل به گرفتن این آزادراه‌ها نداشته است اما اکنون طرحی در دست بررسی است که در صورت ارتقای سطح سرویس و نگهداری از ازادراه‌ها توسط بخش خصوصی عوارض آزادراه‌ها بالا برود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    گذاشتن بار مالي مضاعف ناشي به روي دوش مردم طبيعتا راحترين كار است