| کد خبر: 53832 |

◄ عملیات فرودگاهی در فرودگاه های ایران

تین نیوز | فرودگاه محلی است که در آن زیرساخت های لازم جهت نشست و برخاست هواپیماها ایجاد شده است. این ساده ترین تعریف فرودگاه است در حالی که در پس این تعریف به ظاهر ساده طیف وسیعی از قوانین و استانداردها و شبکه گسترده ای از تخصص ها قرار گرفته است. در یک تقسیم بندی می توان سرویس های ارائه شده در فرودگاه را به دو گروه سرویس های ارائه شده به هواپیماها و سرویس های ارائه شده به مسافر تقسیم بندی کرد.

بنابراین دو گروه عمده مشتریان فرودگاه ها الف- ایرلاین ها به عنوان انجام دهندگان عملیات و خدمات هواپیمایی مبتنی بر سرویس ها و تجهیزات فرودگاهی و ب- مسافرین به عنوان دریافت کنندگان تسهیلات فرودگاهی می باشند. ایمنی و در نهایت رضایت مسافر به عنوان وجه مشترک نحوه خدمات رائه شده از طرف شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها می باشد.

دستیابی به ارائه خدمات مطلوب در فرودگاه ها مستلزم داشتن نگاهی جامع و کامل به دور از بخشی نگری و مبتنی بر بهره مندی از تخصص های بین رشته ای و دانش کاربردی فرودگاهی می باشد و چنانچه شواهد نشان می دهد امروزه تنوع زیادی از تخصص ها و رشته های دانشگاهی در فرودگاه های دنیا حضور داشته و عهده دار بخشی از خدمات ارائه شده به هواپیماها و یا مسافرین فرودگاهی می باشند.

شرکت فرودگاه های کشور به عنوان متولی اصلی اداره فرودگاه های ایران در چارت سازمانی خود با تعریف دو معاونت عملیاتی در حوزه های هوانوردی و فرودگاهی وظیفه اصلی سیاست گذاری و راهبری و اجرای عملیات در فرودگاه ها را در دو حوزه ذکر شده فوق یعنی عملیات مبتنی بر ارائه سرویس های هوانوردی به هواپیماها و ایرلاین ها تحت عنوان عملیات هوانوردی و ارائه خدمات مطلوب به مسافرین در حوزه فرودگاهی تحت عنوان عملیات فرودگاهی را بر عهده دارد.

نگاهی دقیق تر به دو حوزه عملیاتی شرکت فرودگاه های کشور نشان می دهد که در حوزه عملیات هوانوردی که عهده دار سرویس هایی همچون مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری و شبکه پیام های هوانوردی و نیز ایمنی و آتش نشانی می باشد به خصوص در سه زیر گروه نخست به دلایلی همچون مدون بودن دستور العمل ها و قوانین و استانداردها توسط مجامع بین المللی و بعضا داخلی و همچنین آموزش آکادمیک منسجم تحت حمایت شرکت فرودگاه های کشور در دانشکده صنعت هواپیمایی، نظم و یکنواختی قابل قبولی مشاهده می شود و فارغ از مسائلی همچون سطح علمی دانشکده و به روز بودن دانش و تجهیزات، سرویس های ارائه شده متناسب با ظرفیت ها و چشم اندازها می باشد. اما بحث اصلی این مقاله بخش عملیاتی دیگر شرکت فرودگاه های کشور یعنی عملیات فرودگاهی می باشد.

خدمات طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری پایانه ها و ترمینال ها و ابنیه های فرودگاهی و تجهیزات مرتبط و نیز ارائه تسهیلات فرودگاهی به مسافرین و نظارت بر استاندارد بودن فرودگاه ها، نظارت بر عملیات فرودگاهی شرکت های هواپیمایی در کنار مواردی همچون توجه به مسائل زیست محیطی فرودگاه ها و چگونگی تجهیز فرودگاهها با در نظر گرفتن بهینه سازی مصارف انرژی از مهم ترین چالش های موجود در حوزه معاونت عملیات فرودگاهی فرودگاه های کشور می باشند.

در واقع به نسبت عملیات هوانوردی، عملیات فرودگاهی نمودی ملموس تر و آشکار تر در ارائه سرویس های فرودگاهی دارد به خصوص این که عامه مشتریان و ارائه گیرندگان خدمات در فرودگاه های کشور به صورت مستقیم با سرویس های معاونت عملیات فرودگاهی درگیر هستند. اما باید پذیرفت علی رغم صرف هزینه های سنگین عمرانی و فنی و مهندسی در بخش های عملیات فرودگاهی متاسفانه هنوز عملیات فرودگاهی با جایگاه واقعی خود در شرکت فرودگاه های کشور فاصله دارد، همچنین می توان گفت که با وجود تلاش فعالان این حوزه فرودگاهی آنچه که شایسته مردم کشورمان در حق بهره مندی از خدمات نوین و به روز فرودگاهی است در فرودگاه های کشور اجرا نشده است.

مثال ملموس این قضیه را می توان در ساخت ترمینال های فرودگاهی در فرودگاه های سراسر کشور مشاهده کرد چرا که علی رغم این که در سال های اخیر در بسیاری از شهرهای کشور ساختمان های عمومی و خاص و یا فروشگاه ها و بازار هایی بزرگ با استانداردهای بالا و زیبایی قابل قبول با بهره مندی از زیرساخت های نوین ساخته شده اند هنوز هیچ یک از فرودگاه های کشور یک ترمینال مسافری با رعایت حداکثر استاندارد های بین المللی و زیبایی در خور فرودگاه های کشور ندارند.

به عنوان نمونه دیگر می توان از عدم بهره برداری جامع و کامل از تسهیلات مبتنی بر فن آوری اطلاعات در فرودگاههای کشور نام برد، امری که امروزه در فرودگاههای سراسر دنیا خصوصا فرودگاه های بین المللی امری رایج و معمول است: سیستم هایی همچون بازرسی (چک این) اتوماتیک تحویل بار اتوماتیک (BHS)سیستم های جامع اعلان و اطلاع پرواز و CUTE و DCS هنوز آنطور که باید در فرودگاه های کشور شناخته شده نبوده و بهره گیری مناسبی از آنها به عمل نمی آید.

به نظر می رسد با توجه به ساختار مدیریتی شرکت فرودگاه های کشور و حضور غالب مدیران با پیشینه عملیات هوانوردی در راس هرم مدیریتی شرکت فرودگاه های کشور، عملیات فرودگاهی از دید بسیاری از مدیران ستادی به خصوص و مدیران کل فرودگاه های کشور در مرحله بعد، به عنوان امری دسته دوم و در اولویت پس از عملیات هوانوردی قرار گرفته است. در خصوص نیروی انسانی شاغل در بخش عملیات فرودگاهی می توان از عدم وجود سیستم جامع آموزشی در خصوصات موضوعات مطرح در عملیات فرودگاهی به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف و عقب ماندگی این بخش یاد کرد.

به طور قطع یکی از نیازهای اصلی فرودگاه های کشور نیروی متخصص مرتبط با عملیات فرودگاهی می باشد که متاسفانه در هیچ یک از دانشگاه ها و یا موسسات آموزش عالی کشور این موضوعات و مباحث به صورت دوره های آموزشی مدون و با برنامه ریزی متمرکز انجام نمی شود. نتیجه این موارد کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه از شرکت فرودگاه های کشور می باشد موضوعی که چالش های بسیاری فراروی شرکت فرودگاه ها قرار خواهد داد.

از طرف دیگر فقدان برنامه بلند مدت و چشم اندازهای شغلی مناسب برای معدود نیروی انسانی متخصص شاغل در عملیات فرودگاهی باعث ریزش انگیزه ها و پائین آمدن بهره وری در عملیات فرودگاهی فرودگاه های کشور شده است که بدون تردید نتیجه این عدم انگیزه کاری به صورت مستقیم مسافرین فرودگاه ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در ماه های اخیر و پس از تغییر بسیاری از اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه های کشور، شواهد حاکی از پی بردن به برخی ضعف های عملیات فرودگاهی در این شرکت است چرا که مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور ضمن انتخاب یکی از اعضای هیات مدیره به عوان راهبر عملیات فرودگاهی اخیراً طی حکمی مدیر کل سابق فرودگاه های امام (ره) را مامور به اصلاح تشکیلات عملیات فرودگاهی در شرکت فرودگاه های کشور کرد امری که در صورت جدیت و پشتیبانی همه اجزاء شرکت فرودگاه های کشور در تمامی معاونت ها و ادارات می تواند آغازی بر نگرش جدید در یکی از مهم ترین حوزه های هوانوردی کشور باشد.

از آنجا که اصلاح ساختار این حوزه امری است که نیازمند گردآوری نظرات تمامی متخصصان و فعالین فرودگاه های کشور است ضمن اعلام آمادگی همکاری در به ثمر رساندن این هدف و برای آغاز مباحث تخصصی و نقد و بررسی آراء پیشنهادهای ذیل مطرح می گردد:

- تغییر نگرش مدیران ارشد شرکت فرودگاه های کشور و مدیران فرودگاه های کشور در خصوص عملیات فرودگاهی به نحوی که در تمامی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های شرکت فرودگاه های کشور، عملیات فرودگاهی نه تنها امری دسته دوم یا چندم محسوب نشده بلکه نقشی محوری در تمامی مباحث فرودگاهی داشته باشد.

- تهیه نقشه راه عملیات فرودگاهی در شرکت فرودگاه های کشور با تشکیل جلسات تخصصی و استفاده از آراء و نظرات متخصصین و شاغلین عملیات فرودگاهی و نیز استفاده از توان یک مشاور خبره ترجیحاً بین المللی و مشخص کردن تمامی چشم اندازهای مرتبط به طور تخصصی و علمی و یا استفاده از یک الگوی موفق خارجی و سپس طرح های مشخص و شفاف جهت منطبق کردن این الگو با فرودگاه های کشور و در نهایت ارزیابی دوره ای این نقشه راه و ارائه گزارش به بالاترین مقام مسئول شرکت فرودگاه های کشور

- رتیه بندی فرودگاه ها بر اساس معیارهای عملیات فرودگاهی و اختصاص منابع بر اساس نقشه راه اشاره شده

- تدوین برنامه جامع آموزشی کارکنان عملیات فرودگاهی و استفاده از اساتید معتبر بین المللی در داخل کشور و نیز اعزام نفرات واجد شرایط جهت دوره های مطالعاتی مرتبط با عملیات فرودگاهی به مراکز معتبر علمی که دوره های فرودگاهی در آنها تدریس می شود و یا عقد قرارداد با فرودگاه های بین المللی و روز دنیا جهت آموزش در محل نفرات منتخب عملیات فرودگاهی فرودگاه های کشور

- اجرای سیستم مدیریت تضمین کیفیت (ASQ) مطابق با طرح اتحادیه بین المللی فرودگاه ها(ACI) در فرودگاه های کشور

- تاسیس رشته عملیات فرودگاهی در چند دانشگاه معتبر داخلی

- اختصاص پست های معاونت عملیات فرودگاهی فرودگاه های کشور بر اساس شایستگی و به دور از روابط تنها به نیروهای متخصص شاغل در عملیات فرودگاهی فرودگاه های کشور، امری که در حال حاضر از آن غفلت شده است.

- اصلاح ساختار سازمانی ادارات کل زیر مجموعه عملیات فرودگاهی مطابق با ماموریت های جدید تعریف شده در نقشه راه عملیات فرودگاهی

- ارتقاء انگیزه کارکنان و متخصصان شاغل در عملیات فرودگاهی به نحوی که تصور نیروی دسته دوم یا چندم بودن که در حال حاضر در این گروه از متخصصین عملیاتی شرکت فرودگاه ها موجود است از ذهن آنها حذف و این متخصصین خود را سهیم در توسعه عملیات فرودگاهی فرودگاههای کشور بدانند.

- استفاده از توان شرکت های معتبر بین المللی جهت اجرای طرح های مرتبط با عملیات فرودگاهی خصوصا در مباحث طراحی و مشاوره

- عقد قرارداد همکاری در زمینه های متفاوت مرتبط با حوزه عملیات فرودگاهی (طراحی، اجرا و نظارت بر ساخت و نگهداری ابنیه های فرودگاهی) با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین نظام مهندسی ساختمان

- ترغیب و ایجاد زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی کارآمد و نوآور در کلیه بخش های عملیات فرودگاهی

- تشکیل کمیته تسهیلات فرودگاه های ایران با مشارکت نماینده سازمان هواپیمایی کشوری و نماینده انجمن شرکت های هواپیمایی و کارشناسان خبره تسهیلات و فناوری اطلاعات

- اسقرار سیستم جامع تسهیلات فرودگاهی مبتنی بر فناوری اطلاعات در فرودگاههای ک شور به ترتیب اولویت و بر اساس نقشه راه ذکر شده به نحوی که این سیستم ضمن ایجاد یک شبکه محلی تسهیلات قابلیت تراکنش و تعامل با سایر فرودگاههای دنیا را داشته باشد.

- تعیین تکلیف هندلینگ در فرودگاه های کشور به عنوان یکی از منابع د رآمدهای فرودگاهی

- ترغیب مراکز تصمیم گیری محلی به مشارکت در امر توسعه فرودگاه ها بر اساس الگوهای محلی در کنار استاندارد های فرودگاهی خصوصاً در بخش هایی همچون گردشگری، هتل داری، CIPو بازرگانی

- ترغیب بخش خصوصی در جهت ساخت نیروگاه های انرژی نو در فرودگاه ها با توجه به این که در غالب فرودگاه های کشور زمین جهت واگذاری به طرحهای نیروگاهی موجود و امنیت آن تامین شده است.

- تعریف پروژه های فرودگاهی وعقد قراردادهای همکاری فی مابین عملیات فرودگاهی فرودگاه های کشور و دانشگاه های کشور جهت همکاری در پایان نامه های دانشگاهی در مقاطع تحصیلی متفاوت

* کارشناس مسئول شبکه های زیربنایی فرودگاه ها

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد 3 0

    سلام با تشکر از متن پر محتواتون خواستم بابت مطرح کردن مشکل پاره ای از پرسنل و سیستم تشکر کنم. با تشکر فراوان

  • امین 3 2

    سلام،کار یه مهندس برق تو فرودگاه به عنوان کارشناس عملیات فرودگاهی چیه؟ممنون میشم جواب بدین