| کد خبر: 256717 |

زمین گیر شدن تمامی هواپیماهای ATR

◄ سرنوشت تلخ هواپیماهایی که قرار بود 50 فرودگاه را اقتصادی کنند

در حالی قرار بود هواپیماهای ATR 50 فرودگاه کوچک کشور را اقتصادی و دسترسی پرواز در مناطق محروم را توسعه دهد که امروزه تمامی این هواپیماهای برجامی به دلیل نبود قطعه زمینگیر شده‌اند و جز هزینه روی دست شرکت، سودی برای هما در پی نداشته‌اند.

تین نیوز

به گزارش تین‌نیوز، در شرایطی که حدود 330 فروند هواپیما به دلیل فرسودگی و نبود قطعه زمینگیر شده است، شاهدیم در این میان هواپیماهای ATR که هنوز عمر آن‌ها به 7 سال نرسیده است، زمینگیر شده‌اند و هزینه بسیاری روی دوش ایران ایر  گذاشته است.

در فروردین‌ماه سال 1396، در جریان خرید هواپیماهای برجامی، ایران‌ایر قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیماهای کوتاه برد را با شرکت  ATR  با هدف فعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک و توسعه مسیرهای پروازی کوتاه‌برد امضاء کرد که در  نهایت 11 فروند هواپیمای ATR  پیوست؛ اما در همان مقطع زمانی بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هوایی با پیوستن این هواپیماها به صنعت حمل و نقل هوایی مخالف بودند.

هواپیماهای برجامی روی زمین

اما پس از گذشت حدود سه سال از خروج آمریکا از برجام، روند زمینگیری هواپیماهای ATR آغاز شد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تمامی آن‌ها به دلیل عدم تامین قطعه زمینگیر شدند. اخیرا نیز شمس‌الدین فرزادپور، مدیرعامل ایران‌ایر، این موضوع را تائید کرده و گفته است: در  حاضر 11 فروند  هواپیمای ATR ایران ایر به‌دلیل نبود قطعه زمین‌گیر هستند.

مطالعه بیشتر:

 ​فرودگاه گناباد ؛ تازه واردی در جمع فرودگاه‌ های بی‌ مسافر و غیر اقتصادی

این در حالی است که قرار بود هواپیماهای ATR حدود 50 فرودگاه کشور را اقتصادی کند اما این هواپیماها نه تنها برای شرکت هواپیمایی ایران ایر نتوانستند اقتصادی باشند که پرواز بسیاری از فرودگاه با زمینگیری این هواپیما بدون پرواز ماندند.

پیش از این نیز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به موضوع زمینگیری هواپیماهای برجامی اشاره کرده و عنوان کرده بود: ما را تحریم و اعلام کرده‌اند که اگر بتوانیم نمی‌گذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ در واقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.

در حالی امروزه اغلب هواپیماهای برجامی زمین‌گیر شده‌اند که بعد از توافق برجام در سال 2015، ورود این هواپیماها به کشور به منزله برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بود، اما چند سالی است که همین هواپیما به دلیل تحریم از چرخه پرواز به دلیل عدم امکان تامین قطعه کنار گذاشته شدند.

مشکلات داخلی ورود قطعات هواپیما

حتی ورود قطعات هواپیما این روزها مشکلات داخلی نیز پیدا کرده است؛ چندی پیش مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که گمرک از اردیبهشت امسال، ترخیص‌ قطعات هواپیما که منشأ ارز آن نامعلوم است را انجام نمی‌دهد و اعلام می‌کند که طبق مصوبه بانک مرکزی منشأ ارز خرید قطعه باید مشخص باشد در حالی که این قطعات از چند ماه قبل ثبت سفارش شده‌ و یا ارز آنها از بیرون تامین شده است.

این در حالی است که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به خبرگزاری فارس گفته است: با توجه به تحریم ورود هواپیما و قطعات هواپیما به کشور، شرکت‌های هواپیمایی برای تامین برخی قطعات و اقلام هواپیما به ناچار باید به سراغ کانال‌های غیررسمی بروند و پس از تهیه ارز و ارائه آن به واسطه‌گر، سفارش قطعه انجام دهند.

شکایت ایران از آمریکا به کجا رسید؟

از سوی دیگر، ادامه زمینگیری هواپیماهای برجامی نشان می‌دهد که شکایت ایران علیه آمریکا به دلیل زمینگیری هواپیماهای برجامی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است؛ چراکه بهمن‌ماه سال گذشته، رییس سازمان هواپیمایی از شکایت رسمی ایران علیه امریکا به ایکائو خبر داد و  اعلام کرد: زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای برجام (ATR) سند رسمی شکایت ما برای مغایرت رفتار آمریکا با روح قوانین ایکائو است.

هر چند مدیرعامل ایران ایر مدعی شده است که 40 تا 50 درصد از هواپیماهای ATR و ایرباس را فعال خواهند کرد اما مشخص نیست با توجه به عدم سرویس‌رسانی شرکت مذکور این تعداد هواپیماها چگونه قرار است تامین قطعه شوند.

تحقق نهضت ملی تعمیر و ساخت هواپیما در گرو تعاملات بین‌المللی است

چشم‌انداز نسبتا تیره توافق برجام منجر به این شد تا نهضت تعمیر قطعه و ساخت هواپیمای ایرانی به مهم‌ترین هدف و اولویت سازمان هواپیمایی کشوری تبدیل شود.

در این باره رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است: از سال گذشته طبق برنامه‌ریزی که صورت گرفته و نهضت تامین قطعات و تولیداتی که ما را می‌تواند به کمتر نیازمند شدن به خارج از کشور و قطع وابستگی کمک کند انجام شده است.

اما کارشناسان و صاحبنظران صنعت هوایی معتقدند تا زمانی که گره برجام باز نشود و امکان مراودات بین‌المللی برای خرید هواپیما و دسترسی آسان به قطعات هواپیما وجود نداشته باشد، امکان رشد و توسعه صنعت هوایی وجود نخواهد داشت؛ چرا که اقداماتی همچون راه‌اندازی نهضت تعمیر قطعه و ساخت هواپیما در گرو تعاملات بین‌المللی محقق خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 6 3

    همین کارشناسان و صاحبنظران که می گن گره برجام باز نشود چیزی درست نمی شود همین ها کشور را بیچاره کردند مگر ما از برجام خارج شدیم ؟ یادتون هست قبل امضای برجام , آیت الله خامنه ایی چند بار گفتن که برید امضا کنید اما آمریکا دبه خواهد کرد ؟ و دبه کرد و حرف ایشون شد اما شماها باز رو دارید و حرف می زنید چون نمی فهمید و قرار هم نیست که بفهمید مشکل آمریکا با ما هسته ایی نیست که که کل هسته ایی را بار کشتی کنیم بفرستیم بره تحریم های هسته ایی را برمی دارن می برن روی موضوعاتی مثل حقوق بشر ! درد آمریکا این است که چرا ایران زیر پرچم من نیست ؟ چرا در موضوعات سیاسی و نظامی از واشنگتن اجازه نمی گیرد ؟ چرا صادرات انقلابی دارد ؟ چرا برد موشک هایش بیش از 100 کیلومتره ؟ و ... ایران بلحاظ موقعیت جغرافیایی , انرژی , معادن و ... کشور خیلی مهمیه و آمریکا چیزی نمی خواهد جز برگشت ایران به زمان کاپیتولاسیون و برپا کردن پایگاه های نظامی در ایران و تصمیم گیری برای ایران و گذاشتن مهره هایی که بقیه ایران را هم تجزیه کنند آمریکا با برجام هسته ایی دست از سر ایران برنمی دارد بعد دنبال برجام موشکی خواهد رفت بعد نوبت برجام منطقه ایی و به رسمیت شناختن اسرائیل خواهد بود و ... خورد خورد و از درون و مثل موریانه می خواهد استقلال و تمامیت و داشته های ما را بجود بشود پوسته جمهوری اسلامی با درون مایه دوران پهلوی اما یکسری قرار نیست این چیزها را بفهمند همین هایی که لبخندزنان رفتند و کلی هواپیما سفارش دادند و دلخوش بودند که غرب به وعده اش عمل می کند به آمریکایی اعتماد کردند که برجام را جلوشون پاره کرد انداخت آشغالی , شماها هنوز نفهمیدین که تکنیک شوک که غرب استاد بزرگشه چی هست که به همین شیوه تمام دکترین و استراتژی های یک کشور را بهم می ریزند کاری کردند که شما فکر کنید تحریم ها خواهد رفت تا تمام برنامه ریزی های کشور ما بهم بریزد تا با جاسوسی های اقتصادی و از درون , تمام شبکه منسجم دور زدن تحریم های ما را دربیارن که درآوردن و از همان روزها وضعیت اقتصاد ما بدتر شد خودتان بگویید چند شرکت اروپایی و شرکای این ها خواستار سرمایه گذاری و کار در ایران شدند و به کشور ما آمدند ؟ چند تاشون به عقد قرار داد رسید ؟ چند تاشون عملی شد ؟ "صفر" چون برجام طرح جاسوسی و براندازی بود و از قبلش هم مشخص بود اما بزرگان کشور اجازه دادند تا خودتان بروید و بفهمید تاریخ دروغ نمی گوید رفتید خوردین جای سفت اما باز هم از رو نرفتید ! FATF , شبکه سوئیفت و ... همه این ها پازل های جاسوسی و استیلای غرب است و شما هنوز این ها را هم نفهمیدین اما کسانی که تاریخ خواندند و غرب را خوب شناختن رفتند دنبال راه حل های بنیادین یعنی به زیر کشیدن غرب بلحاظ سیاسی , اقتصادی (مثل حذف دلار از معاملات , به مرور جایگزین کردن شبکه سوئیفت و اتصال به شبکه مالی بانکی کشورهای دیگر و ...) , نظامی و علمی (مثل ساخت هواپیمای 72 نفره) , شماها هی دست و پا می زنید که تو دنیایی که آمریکا رئیسشه بچه خوبی باشید به رئیس احترام بگذارید هر چی هم گفت بگید چشم چون ضعف دارید اما یکسری چنین رئیسی را به رسمیت نمی شناسن و می دانند که توافقی هم بشه باز غرب دبه خواهد کرد این ها رفتند دنبال اینکه غرب را پایین بکشن و خورد خورد پایه های قدرت غرب را بکوبن همین حالا هم آمریکا ابدا آمریکای قدرتمند 2005 به قبل نیست .

  • ناشناس 1 1

    عنوان ایراد داره
    بهمن سال قبل ۲ فروند ای تی آر فعال بوده
    بعدشم تا چند ماه آینده چند فروند دیگه به چرخه پروازی بر میگرده

  • فضل 2 0

    کدام کار اصلاح‌طلبان این سرطان ایرانیان، به نفع مردم ایران بوده؟؟؟؟؟