زمین گیر شدن تمامی هواپیماهای ATR
◄ سرنوشت تلخ هواپیماهایی که قرار بود 50 فرودگاه را اقتصادی کنند
در حالی قرار بود هواپیماهای ATR 50 فرودگاه کوچک کشور را اقتصادی و دسترسی پرواز در مناطق محروم را توسعه دهد که امروزه تمامی این هواپیماهای برجامی به دلیل نبود قطعه زمینگیر شدهاند و جز هزینه روی دست شرکت، سودی برای هما در پی نداشتهاند.
به گزارش تیننیوز، در شرایطی که حدود 330 فروند هواپیما به دلیل فرسودگی و نبود قطعه زمینگیر شده است، شاهدیم در این میان هواپیماهای ATR که هنوز عمر آنها به 7 سال نرسیده است، زمینگیر شدهاند و هزینه بسیاری روی دوش ایران ایر گذاشته است.
در فروردینماه سال 1396، در جریان خرید هواپیماهای برجامی، ایرانایر قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیماهای کوتاه برد را با شرکت ATR با هدف فعالسازی فرودگاههای کوچک و توسعه مسیرهای پروازی کوتاهبرد امضاء کرد که در نهایت 11 فروند هواپیمای ATR پیوست؛ اما در همان مقطع زمانی بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران صنعت هوایی با پیوستن این هواپیماها به صنعت حمل و نقل هوایی مخالف بودند.
هواپیماهای برجامی روی زمین
اما پس از گذشت حدود سه سال از خروج آمریکا از برجام، روند زمینگیری هواپیماهای ATR آغاز شد و شرایط به گونهای پیش رفت که تمامی آنها به دلیل عدم تامین قطعه زمینگیر شدند. اخیرا نیز شمسالدین فرزادپور، مدیرعامل ایرانایر، این موضوع را تائید کرده و گفته است: در حاضر 11 فروند هواپیمای ATR ایران ایر بهدلیل نبود قطعه زمینگیر هستند.
مطالعه بیشتر:
فرودگاه گناباد ؛ تازه واردی در جمع فرودگاه های بی مسافر و غیر اقتصادی
این در حالی است که قرار بود هواپیماهای ATR حدود 50 فرودگاه کشور را اقتصادی کند اما این هواپیماها نه تنها برای شرکت هواپیمایی ایران ایر نتوانستند اقتصادی باشند که پرواز بسیاری از فرودگاه با زمینگیری این هواپیما بدون پرواز ماندند.
پیش از این نیز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به موضوع زمینگیری هواپیماهای برجامی اشاره کرده و عنوان کرده بود: ما را تحریم و اعلام کردهاند که اگر بتوانیم نمیگذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ در واقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.
در حالی امروزه اغلب هواپیماهای برجامی زمینگیر شدهاند که بعد از توافق برجام در سال 2015، ورود این هواپیماها به کشور به منزله برداشته شدن تحریمهای اقتصادی بود، اما چند سالی است که همین هواپیما به دلیل تحریم از چرخه پرواز به دلیل عدم امکان تامین قطعه کنار گذاشته شدند.
مشکلات داخلی ورود قطعات هواپیما
حتی ورود قطعات هواپیما این روزها مشکلات داخلی نیز پیدا کرده است؛ چندی پیش مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که گمرک از اردیبهشت امسال، ترخیص قطعات هواپیما که منشأ ارز آن نامعلوم است را انجام نمیدهد و اعلام میکند که طبق مصوبه بانک مرکزی منشأ ارز خرید قطعه باید مشخص باشد در حالی که این قطعات از چند ماه قبل ثبت سفارش شده و یا ارز آنها از بیرون تامین شده است.
این در حالی است که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به خبرگزاری فارس گفته است: با توجه به تحریم ورود هواپیما و قطعات هواپیما به کشور، شرکتهای هواپیمایی برای تامین برخی قطعات و اقلام هواپیما به ناچار باید به سراغ کانالهای غیررسمی بروند و پس از تهیه ارز و ارائه آن به واسطهگر، سفارش قطعه انجام دهند.
شکایت ایران از آمریکا به کجا رسید؟
از سوی دیگر، ادامه زمینگیری هواپیماهای برجامی نشان میدهد که شکایت ایران علیه آمریکا به دلیل زمینگیری هواپیماهای برجامی تاکنون به نتیجهای نرسیده است؛ چراکه بهمنماه سال گذشته، رییس سازمان هواپیمایی از شکایت رسمی ایران علیه امریکا به ایکائو خبر داد و اعلام کرد: زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای برجام (ATR) سند رسمی شکایت ما برای مغایرت رفتار آمریکا با روح قوانین ایکائو است.
هر چند مدیرعامل ایران ایر مدعی شده است که 40 تا 50 درصد از هواپیماهای ATR و ایرباس را فعال خواهند کرد اما مشخص نیست با توجه به عدم سرویسرسانی شرکت مذکور این تعداد هواپیماها چگونه قرار است تامین قطعه شوند.
تحقق نهضت ملی تعمیر و ساخت هواپیما در گرو تعاملات بینالمللی است
چشمانداز نسبتا تیره توافق برجام منجر به این شد تا نهضت تعمیر قطعه و ساخت هواپیمای ایرانی به مهمترین هدف و اولویت سازمان هواپیمایی کشوری تبدیل شود.
در این باره رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است: از سال گذشته طبق برنامهریزی که صورت گرفته و نهضت تامین قطعات و تولیداتی که ما را میتواند به کمتر نیازمند شدن به خارج از کشور و قطع وابستگی کمک کند انجام شده است.
اما کارشناسان و صاحبنظران صنعت هوایی معتقدند تا زمانی که گره برجام باز نشود و امکان مراودات بینالمللی برای خرید هواپیما و دسترسی آسان به قطعات هواپیما وجود نداشته باشد، امکان رشد و توسعه صنعت هوایی وجود نخواهد داشت؛ چرا که اقداماتی همچون راهاندازی نهضت تعمیر قطعه و ساخت هواپیما در گرو تعاملات بینالمللی محقق خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.