| کد خبر: 191087 |

◄ افزایش مشکلات و کاهش ایمنی در پی ممنوعیت پروازی از سوی آمریکا

مسیرهای پروازی تحت کنترل ایران نسبت به پاکستان؛ افغانستان و حتی عراق از بهترین شرایط امنیتی و ایمنی برخوردار بوده و هست.

تین نیوز

پس از اعلام وضعیت ممنوعیت پروازی از سوی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا؛ پیش بینی بروز تغییرات عمده در زمان پرواز و نرخ بلیت به مقاصد منطقه و یا عبوری؛ خیلی دور از ذهن نبود و به عبارتی گویا طبق سیاست های رئیس جمهور آمریکا؛ این بار نیز کسان دیگری باید هزینه اقدامات جنگی او را پرداخت کنند که بدین ترتیب هزینه مجازات ورود هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به مرزهای ایران به وسیله شرکت های هواپیمایی و در نهایت از جیب مسافرین پرداخت خواهد شد زیرا ساعات پروازی زیادتر یعنی افزایش یک ساعت پرواز که لاجرم نیازمند تغییرات در سررسید بازرسی ها؛ عمر موتورها و نیز هزینه های سوخت و پروازی دیگر است که منافعی برای صاحبان فناوری های هوایی به دنبال دارد اگرچه شاید در حال حاضر به چشم نیاید.

فراموش نشود مسیرهای پروازی تحت کنترل ایران نسبت به پاکستان؛ افغانستان و حتی عراق از بهترین شرایط امنیتی و ایمنی برخوردار بوده و هست بطوریکه در شرق کشور به دلیل وجود رشته کوه های هیمالیا خطرات بی شماری در مسیر جنوب به شمال و بالعکس وجود دارد و در غرب همواره فضای ناامنی امنیتی در طول سال ها؛ باعث به وجود آمدن یک ناامنی نهادینه شده گردیده که در این میان به لطف الهی و تلاش شبانه روزی حافظان امنیت کشور؛ آسمان ایران به عنوان ایمن ترین و امن ترین کریدور هوایی شناخته شده است.

به گزارش یک روزنامه اماراتی؛ انتظار می رود تا شرکت های هواپیمایی منطقه خلیج فارس و دیگر کشورها؛ مجبور شوند مسیر پروازی خود را تغییر داده تا از ناحیه تنگه هرمز و دریای عمان عبور ننمایند. بعضی از خطوط هوایی در هند و امارات رسماً این تغییر مسیر را به اطلاع عموم رسانده اند.

این تغییرات موجب بروز تاخیراتی در پروازها از ابوظبی نیز گردیده که بخشی از آن هم ناشی از افزایش ترافیک در فضای عبوری هواپیماها و محدودیت های مربوطه است.

عدم عبور از فضای امن پروازی ایران؛ و دور کردن مسیر پروازی نیز ازجمله جرائمی است که شرکت ها به دنبال حرکت اخیر دولت آمریکا متحمل شده اند. به طور مثال امارات که با استفاده از فضای پروازی ایران؛ برنامه پروازی بسیار مطلوبی را آغاز کرده بود؛ مجبور به تغییر مسیر و از دست دادن این امتیاز شد. البته در طرف دیگر قضیه؛ بعضی از تحلیلگران انگلیسی مانند آقای سجاد احمد در مقام تحلیل گر ارشد موسسه تحقیقاتی AERO REASEARCH لندن اعتقاد دارد که بیشتر پروازهای خط هوایی امارات بدون هر تغییری ادامه خواهد یافت و فقط بعضی از پروازهای آن شرکت با تغییرات جزئی روبرو خواهد شد

بر اساس پیش بینی آقای مارک مارتین کارشناس صنعت هوایی و موسس شرکت مشاوره ای مارتین؛ نرخ بلیت حداقل 300 تا 400 دلار و مسیر پروازی بیش از یک ساعت افزایش خواهد یافت.

وی این اتفاق را بسیار منفی برای اقتصاد صنعت هوایی ارزیابی می کند و معتقد است که سود خالص شرکت های که در مسیر غرب به شرق و بالعکس تردد می کنند تحت تأثیر این مهم؛ کاهش خواهد یافت.

این رویداد در فصل پرتردد و آغاز تعطیلات تابستانی بسیار پررنگ و تأثیرگذارتر خواهد بود. در اظهارنظری مشابه آقای موهان رانگاناتان؛ مشاور سابق ایمنی در هند اعتقاد دارد که ضربه اقتصادی به شرکت ها بیشتر از تصور ما خواهد بود زیرا باید به انتظار افزایش سوخت نیز باقی ماند؛ مضافاً اینکه پرواز طولانی تر به معنای خستگی بیشتر برای خدمه پروازی و در نهایت به خطر افتادن ایمنی خواهد بود. البته آقای سجاد احمد با این نظریه مخالف است و هیچ گونه افزایش هزینه سوخت را چه در ابعاد کلی و جهانی آن و چه در حوزه افزایش زمان پروازی را متصور نمی بیند اما او هم اعتقاد دارد که هر هزینه اضافی ناشی از این مهم؛ بلافاصله به مسافرین تحمیل می گردد و افزایش قیمت بلیت دور از انتظار نخواهد بود ولیکن به محض کاهش تنش ها ولو در اظهارات طرفین دعوا؛ این تغییرات جبران و نرخ بلیت به قیمت اصلی خود بازمی گردد.

در اظهارنظری متفاوت آقای جان استریکلند مدیر شرکت مشاوره ای JLS اعتقاد دارد به دلیل رقابت بالا در بین شرکت های هواپیمایی؛ هیچ گونه افزایش قیمتی به مسافرین تحمیل نخواهد شد و این شرکت ها هستند که جریمه این رویداد را متحمل می گردند.

تمامی این مصائب از زمانی آغاز شد که FAA در روز پنجشنبه آن اعلامیه کذایی را با ادعای افزایش تنشی که خود آن دولت مسبب و منبع پیدایش آن بود؛ منتشر نمود و متعاقب آن شرکت های دیگری مانند یونایتد؛ کوانتاس و ایرفرانس. ک. ال. ام به این اعلام استناد و پروازهای خود را تغییر مسیر دادند تا به گفته خودشان از منطقه پرتنش دوری کرده باشند.

بهر صورت منطقه خاورمیانه همواره این نوع تنش ها را تجربه کرده است؛ مانند زمانی که داعش امنیت فضای عراق را مختل کرده بود و یا حالا که آمریکا با حضور غیرقانونی خود در ناامن کردن فضای منطقه تحت اقتدار ایران مذبوحانه تلاش می نماید اما مسلم است که نحوه برخورد ایران و نوع مقابله اقتدارآمیز آن؛ شکست این سناریو نخ نما را رقم زده است و امنیت فضای ایران؛ امتیازی نیست که بتوان به راحتی آن را از ذهن شرکت های هوایی بین المللی دور پاک کرد و انتظار می رود به محض کاهش تنش موجود؛ استفاده از فضای ایران به عنوان امتیاز ویژه در کاهش هزینه ها و افزایش ایمنی پروازها مورداستفاده خطوط هوایی و مسافرین آن ها قرار گیرد؛ امتیازی که ناشی از امنیت و اقتدار بالای کشور در بهره برداری از نعمت الهی در موقعیت ویژه جغرافیای ایران در منطقه است.

 *مدیرعامل سابق آسمان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها