| کد خبر: 270634 |

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی- سؤالات اخلاقی | قسمت پنجم

آیا شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها می بایستی هزینه تامین امنیت را به بخش های نظامی، انتظامی و حفاظتی در هوانوردی بپردازند در حالیکه از طریق انواع مالیات ها این بها را قبلا به دولت پرداخت کرده اند؟

تین نیوز

·     آیا شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها می بایستی هزینه تامین امنیت را به بخش های نظامی، انتظامی و حفاظتی در هوانوردی بپردازند در حالیکه از طریق انواع مالیات ها این بها را قبلا به دولت پرداخت کرده اند؟

·     آیا میزان مالیات شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها که نیاز به سرمایه گذاری های سنگینی دارند و حاشیه سود سختی به دست می آورند باید در مقابل با میزان مالیات واسطه گران، دلال ها و آژانس های مسافرتی آنلاین OTAs که به سرمایه گذاری ها و مرارت های به مراتب کمتر حاشیه سودهای بسیار بالاتری به دست می آورند یکسان باشد؟

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت اول

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت دوم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت سوم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت چهارم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت ششم

رساله اخلاق در صنعت هوانوردی| قسمت هفتم

·     چه نسبت عادلانه ای بین حقوق کروی پروازی و سایر مشاغل هوانوردی به صورت متناسب در داخل کشور در مقایسه با هنجارهای بین المللی وجود دارد؟

·     آیا نباید در حوزه داخلی بین تمام شرکت های هواپیمایی کشور یک شفافیت جدی وجود داشته باشد تا مشخص شود هر شرکت هواپیمایی به چه میزان از مساعدت ها و یارانه ها استفاده می کند تا زمینه رقابت منصفانه فراهم شود؟

·     آیا نباید نسبت به وضعیت معدل بسیار پایین مدیریت ناکارآمد شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها و بهره وری پایین آنها و همچنین اداره گران آنها به هزینه های عمومی ملی حساسیت اخلاقی نشان داد و به این موضوع توجهی نشود و با دور باطل انواع یارانه ها مانند سوخت و پذیرش تحمیلی افزایش نرخ بلیط سفرهای هوایی همین روند غیرعاقلانه با همین فرمان همینطور ادامه داشته باشد؟ آیا از جایی به بعد نباید ایستاد و این چرخه باطل را با پذیرش های سخت و تلخ تخریب خلاق به تدریج از بین برد؟

·     آیا اصولا دوگانه سازی مفاهیم مانند موافق بودن با یارانه سوخت و مخالف بودن با یارانه سوخت ناشی از قطبیت صفر و یکی شخصیت اخلاق انتزاعی ما ایرانیان نیست در جایی که فاصله و گزینه های مقتضی زیادی بین این دو با انتخاب هم این و هم آن به جای یا این یا آن وجود دارد؟

·     برقراری آزادی پنجم هوایی در کشور مشابه مفهوم آسمان واحد اروپا برای ما اصولا از نظر اخلاقی به چه صورت می تواند ممکن، میسر و عاقلانه باشد؟  

·     آیا اگر توسعه و اعتلای هوانوردی ایران عزیزمان را می‌خواهیم نباید همگی ما تک به تک و گروهی از منتقدان دلسوزی که با حسن نیت عمل می‌کنند حمایت کنیم؟ آیا اخلاقی است این منتقدان دلسوز را که این دغدغه های ملی حتی خواب با آسایش شبانه را بر آنها حرام نموده، منزوی کرده و در برابر انواع تهدیدهای شخصی و خانوادگی و ترفندهای شنیع غیراخلاقی بایکوت و در مواجهه با انواع برخوردها و حمله ها تنهایشان بگذاریم که چرا منجر به افزایش آگاهی های تخصصی هوانوردی و مطالبه گری در جامعه حمل و نقل هوایی کشور می شوید؟

·     آیا با پذیرش برون سپاری تعمیرونگهداری هواپیماها در شرکت های هواپیمایی مراقب سناریوی اخلاقی نگهبانی روباه از مرغداری هستیم؟

·     آیا اخلاقی است کارمندان و مقامات نهاد رگولاتور صنعت هوانوردی یعنی سازمان هواپیمایی کشوری در بخش های نظارتی و حقوقی همزمان با شرکت های هواپیمایی، فرودگاهها و آژانس های مسافرتی آنلاین هم همکاری داشته باشند؟

·     در زمینه هوانوردی چه فضایل اخلاقی را می توان فهرست و کد کرد مانند خیرخواهی، امانتداری، شفقت، شجاعت، صبر، فروتنی، تعهد و خرد عملی یا خلبانان صبورتر، با فروتنی بیشتر تا متکبری که به دستورالعمل های کنترل ترافیک هوایی توجه بیشتری می کنند و در داخل کابین پرواز یک پویایی بین فردی را ایجاد می نمایند که در آن تیم کروی پروازی مایل به همکاری و قاطعیت بیشتر و مفیدتری هستند و از غرور وقیحانه و سلطه جویی های زورگویانه که عامل مهمی در ایجاد فجایع و سوانح هوانوردی است دوری می نمایند؟

·     آیا نباید به مسئولیت های اجتماعی و اخلاقی شرکت های هواپیمایی و فرودگاهها در زمینه ترویج مدیریت تخصصی و علمی هوانوردی در کشور توجه نمود تا جاییکه افراد مجبور باشند جور این بی توجهی ها را به تنهایی به دوش بکشند؟

·     آیا نباید به این نکته مهم توجه نمود که مفاهیم نظری کلیدی در اخلاق هوانوردی ریشه در تفکرات کاپیتالیستی دارند و قابل تفکیک و تجزیه از یکدیگر نیستند و ما اگر خواهان استفاده و بهره گیری از محصولات و خدمات فن آورانه صنعت هوانوردی جهت توسعه کشورمان هستیم، لاجرم مجبوریم منطق و اندیشه های سرمایه داری و لیبرالیستی پشت صحنه آن را هم بپذیریم و اصول متعارض ذاتی ملی خودمان را با این پارادایم های مسلط جهانی هماهنگ نماییم؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.