| کد خبر: 180380 |

منطقی به تین‌نیوز خبر داد:

◄ پیشرفت پروژه ساخت هواپیمای بومی 72 نفره: فقط 8 درصد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پیشرفت 8 درصدی ساخت پروژه هواپیمای بومی 72 نفره خبر داد.

تین نیوز

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پیشرفت 8‌درصدی ساخت پروژه هواپیمای بومی 72 نفره خبر داد.

منوچهر منطقی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در خصوص زمان آغاز ساخت هواپیمای بومی 72 نفره توضیح داد: شروع ساخت این پروژه در اوایل سال 96 کلید خورد و حدود 8‌ درصد پروژه به جلو پیش رفته است.

وی در ادامه توضیحات خود بیان کرد: این‌که این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد؛ اولین عامل مهم این است که باید به این پروژه در یکسری از مقاطع بودجه اختصاص داده شود که متأسفانه در پرداخت این بودجه‌ها درست عمل نمی‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عامل دوم به بهره‌برداری رسیدن این پروژه را اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی دانست.

منطقی در توضیح  سؤال دیگری مبنی بر این‌که بسیاری منتقد شروع پروژه ساخت هواپیمای بومی 72 نفره هستند و می‌گویند که قرار است این هواپیما به سرنوشت ساخت هواپیمای 150 نفره ختم شود، گفت: هواپیمای 150 نفره چند فاز داشت که فاز اول پول آن پرداخت شد و به نتیجه رسید اما در فاز دوم پولی پرداخت نشد و پروژه متوقف ماند که در صورت رسیدن بودجه فاز دوم آن نیز آغاز خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص این‌که آیا بهره‌برداری از هواپیمای 72 نفره زودتر از هواپیمای 150 نفره به پایان خواهد رسید، بیان کرد: بله چرا که بسیاری از زیرساخت‌ها برای ساخت این هواپیما موجود  است این در حالی است که ما باید برای ساخت هواپیمای 150 نفره باید تمام زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کردیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    بدبختانه دچار خطاهای بزرگ و استراتژیک هستیم که پول و زمان کشور را می سوزاند ساخت هواپیمای مسافربری 2 بحث اصلی داره اولا تکنولوژی ساخت که آنقدر سخت و پیچیده و انحصاریه که کانادا ، برزیل ، روسیه تا خود چین هم فقط بخشی از هواپیمای مسافربری را می سازند بقیه قطعات را معمولا از آمریکا وارد و مونتاژ می کنند ایرباس هم محصول چندین کشور اروپاییه که آن هم باز قطعاتی از آمریکا استفاده می کند درواقع فقط می شود گفت آمریکایی ها سازنده هواپیما هستند و بعد اروپایی ها با ایرباس توفیقات خوبی داشتند حالا تجربه ، علم و کار آن ها را با ایران مقایسه کنید !!!! دوما بحث اقتصادی یعنی بتوانی بازاریابی کنی و بفروشی ، در حال حاضر روس ها که در این مورد چند دهه از ما جلوترند در فروش محصولاتشان ماندن چون کشورها برای خرید میان برد و برد بلند سراغ ایرباس و بویینگ می رن و برد کوتاه ای تی آر ، حال مایی که ابدا توانایی های اقتصادی این ها را نداریم تحریم هم هستیم این پروژه عجیبمان به کجا می خواد برسه ؟؟!!! جالب اینکه یکبار هم قبلا شکست خوردیم ! عقل حکم می کنه بودجه زیاد و توانی که روی چنین پروژه عجیب غریب و بیهوده ازبین می ره می گذاشتیم روی بومی سازی قطارهای پرسرعت برقی تا 300 کیلومتر برساعت که مثل هواپیماسازی خیلی انحصاری نیست و قابل دسترسه و بشدت نیاز مملکت و همچنین ساخت و تکمیل خطوط ریلی واجب کشور و سپس برقی کردن خطوط مشهد تهران ، تهران تبریز ، تهران اهواز ، تهران اصفهان شیراز بوشهر ، تهران چابهار ، مشهد چابهار و ... که اتفاقا با هزینه کمتر ، دسترسی بهتر و امنیت بیشتر به نسبت هواپیماهای قدیمی مان مورد استقبال مردم هم قرار می گرفت تا مردم 3 و نهایتا 8 ساعته مساحت پهناور کشور را جابه جا بشن درآمدهای ترانزیتی و اقتصاد غیرنفتی مان رو به جلو حرکت می کرد تحریم شکن بود مناطق محروم کشور را توسعه می داد و ... آمریکا روی هواپیمایی ما فشار می یاره تا با ناراضی سازی مردم طرح براندازی را اجرا کنه خوب اگر مردم از طریق ریلی پرسرعت راحت و ایمن و ارزان تر جا به جا بشن رضایت داشته باشن عملا طرح آمریکا شکست می خوره که در اینصورت خودش برای فروش هواپیما پیش قدم می شه تا حداقل نفع مالی ببرد اگر هم چنین نشود نیاز کشور به هواپیما کمتر خواهد شد وقتی فشار کمتر بشه بهتر هم می شه پروازهای خارج از کشور را مدیریت کرد اوضاع با اینی که الان هست کاملا فرق می کنه سرمایه گذاری در نقطه هدف آمریکا که اتفاقا کاملا هم در اختیارشه و نه منطق ساخت داره و نه اقتصادیه بسیار بسیار عجیبه .