| کد خبر: 148311 |

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار شد؛

◄ راه‌اندازی صندوقی برای تأمین مالی خرید هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد: تأسیس هرچه زودتر صندوق توسعه حمل‌ونقل باعث خواهد شد ایرلاین‌ها بتوانند برای پیش‌پرداخت اولیه اقدام کنند.

تین نیوز

 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره آخرین وضع تفاهم‌نامه چند شرکت هواپیمایی با کمپانی بوئینگ و ایرباس می‌گوید: «برای خرید هواپیما دولت آمریکا شرطی را قید کرده، به نام اخذ مجوز اوفک.» بنابراین، فروشنده هواپیما پس از اینکه تفاهم‌نا‌مه‌ای را با شرکتی امضاء می‌کند، به دنبال اخذ این مجوز می‌رود. کمپانی (بوئینگ و ایرباس) تاکنون موفق به اخذ مجوز اوفک برای فروش هواپیما با ایرلاین‌ها (قشم‌، ایرتور، زاگرس) نشده‌اند.»

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از هفته نامه «حمل‌ونقل»، مقصود اسعدی سامانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پس از دریافت مجوز اوفک سد بزرگ‌تری به نام جذب سرمایه‌گذار پیش‌ روی ایرلاین‌هاست و حتی ایران‌ایر نیز تاکنون موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده است، حال شرکت‌های هواپیمایی این مرحله را چگونه پشت سر خواهند گذاشت، بیان کرد: «شرکت‌های خصوصی در مقایسه با هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» محدودیت کمتری دارند و با دست بازتری می‌توانند سرمایه‌گذار جذب کنند. برداشت بنده این است که شرکت‌های خصوصی در جذب سرمایه‌گذار بهتر اقدام خواهند کرد.»

اسعدی سامانی در توضیح چگونگی تامین پیش‌پرداخت اولیه با توجه به شرایط مالی ایرلاین‌ها و زیان‌ده بودن آن‌ها می‌گوید: خرید‌ها مرحله‌ای انجام خواهد گرفت و در طول زمان مبلغ اولیه می‌تواند به صورت تدریجی پرداخت شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره موانع موجود بر سر راه شرکت‌های هواپیمایی پس از برجام، نیز عنوان کرد: بر اساس برجام، صنعت هوانوردی ایران، دیگر مشمول تحریم‌ها نیست و آمریکایی‌ها طبق برجام باید موانع معامله با ایران را حذف می‌کردند، اما خرید هواپیما منوط به دریافت مجوز اوفک شد که این مجوز مانعی بازدارنده‌ برای شرکت‌های هواپیمایی است.

به‌گفته او، شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌های خود را برای اوفک ارسال کرده‌اند، اما پاسخ‌ به کندی به دست آن‌ها می‌رسد.

سامانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های هواپیمایی خصوصی درخواستی از دولت (وزارت‌های راه و شهرسازی و امور خارجه) برای رایزنی و تسهیل کار دارند، گفت: ما از طریق سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه برای پیگیری این موضوع و تسهیل دریافت مجوز اوفک اقدام کرده‌ایم،‌ اما یکی از خواسته‌های مهم شرکت‌های هواپیمایی راه‌اندازی صندوق توسعه حمل‌ونقل است تا بتوانند از آن برای تأمین مالی استفاده کنند. راه‌اندازی این صندوق در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و بارها آقای آخوندی در این‌باره صحبت کرده است، اما نیاز است این موضوع با سرعت بیشتری پیگیری شود.

او با بیان اینکه تأسیس هرچه زودتر صندوق توسعه حمل‌ونقل باعث خواهد شد ایرلاین‌ها بتوانند برای پیش‌پرداخت اولیه اقدام کنند، خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» برای تأمین مالی هواپیماها از صندوق توسعه ملی استفاده کرد، اما با توجه به مقررات سخت‌گیرانه‌ای که برای بهره‌مندی از صندوق توسعه ملی وجود دارد، ایرلاین‌ها عملا نمی‌توانند از آن استفاده کنند؛ حال آن‌که تأسیس صندوق حمل‌ونقل هوایی به ضرورت احساس می‌‌شود.

 گزارش کامل این خبر را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرج ابراهیمی 0 0

    با سلام و با آرزوی موفقیت برای جناب سامانی و انجمن ، پیشنهاد میکنم مقررات صندوق حمایت از حمل و نقل هوایی را بگونه ای تدوین کنند که برای خرید سیمولاتورهای ساخت داخل نیز بتوانند از آن استفاده کنند.