| کد خبر: 165037 |

◄ حکایت دلال‌های که بازار بار پایانه‌ها را می‌چرخانند

وجود دلالان در پایانه‌های بار و رعایت نکردن نوبت در کنار مشکلاتی همچون تأثیر نرخ ارز بر قیمت قطعات، بالا بودن هزینه‌های نگهداری و پایین بودن نرخ کرایه‌ها مشکلات زیادی را برای رانندگان کامیون و معیشت آن‌ها ایجاد کرده است.

تین نیوز

وجود دلالان در پایانه‌های بار و رعایت نکردن نوبت در کنار مشکلاتی همچون تأثیر نرخ ارزبر قیمت قطعات، بالا بودن هزینه‌های نگهداری و پایین بودن نرخ کرایه‌ها مشکلات زیادی را برای رانندگان کامیون و معیشت آن‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، رانندگان و مالکان ناوگان حمل‌ونقل بار برون‌شهری از نرخ‌‌های پایین کرایه حمل گرفته تا گرانی قطعات کامیون‌ و وابستگی آن‌ها به قیمت دلار، دستمزدهای نجومی تعمیرگاه‌ها و نبو‌د نظارت بر خدمات پس از فروش؛ می‌گویند با این کرایه‌های ارزان و هزینه‌های سنگین خودرو، چرخ زندگی‌شان که نمی‌چرخد هیچ، باید با مشکلات بزرگ‌تری هم در این صنف دست‌وپنجه نرم کنند که خود از حل آن عاجز هستند.

یکی از راننده‌ها درباره مشکلات موجود گفت: در پایانه بار بندرعباس یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما رانندگان، دلال‌بازی و واسطه‌گری است.

او گفت: به‌طور مثال کرایه حمل در پایانه بار بندرعباس به تبریز 2.5 میلیون‌تا 3 میلیون تومان از طریق اعلام بار، اعلام می‌شود. اگر سیستم اعلام بار منطقی باشد و طبق نوبت پیش برود مشکلی نخواهیم داشت، درحالی‌که در پایانه بار بندرعباس، بارهای خوش قیمت و کرایه بالا، دست دلال‌ها است و از هر راننده 200 تا 300 هزار تومان می‌گیرند و آن بار را بدون نوبت به راننده‌ها می‌دهند چون اغلب کرایه‌ها هم پایین است، راننده‌ها از این بارهای خوش قیمت استقبال می‌کنند.

او به شناخته‌شده بودن دلال‌ها اشاره کرد و گفت:  وقتی باری با کرایه مناسب پیدا می‌شود رانندگان می‌دانند، که این بار خوش قیمت دست دلال‌ها است، درحالی‌که اگر دست دلال‌ها کوتاه می‌شد و شرکت‌ها به‌صورت مستقیم با راننده طرف بودند، این مشکلات پیش نمی‌آمد.

او در مورد مشکلات رانندگان گفت: زمانی که بابت دریافت بار به انبار شرکت می‌رویم آنجا هم به ما می‌گویند که اگر مایل بودید بارهای بعدی ما را ببرید و مایل باشید بارهایمان را به شما بدهیم باید بابت هر بار، یک رقم حق‌دلالی به ما بدهید.

یک راننده دیگر می‌گوید: چند سالی است تریلی داران استان هرمزگان با قرض و وام سنگین برای خود شرکت تعاونی با 1550 عضو تشکیل داده‌اند.

او به در نظر نگرفتن حق بومی‌ها در پایانه بار بندرعباس اشاره کرد و گفت: این روزها باید 8 تا 12 روز در نوبت‌بار در پایانه بار بندرعباس بخوابد درحالی‌که خوابیدن کار راننده نیست.

او هم می‌گوید: دلال‌ها، بازار بار در پایانه‌ها را می‌چرخانند پول‌های گزاف می‌گیرند و بار می‌فروشند و مسئولان هم هیچ نظارتی ندارند؛ ما خود اعتراضات خود را به‌صورت مکتوب به همه ارگان‌‌های متولی، نماینده‌های مجلس، استاندار، اداره راه و غیره فرستاده‌ایم اما جوابی نشنیدیم.

سید محمد معرفی، یک راننده باسابقه درباره مشکلات این صنف گفت: نرخ‌های کرایه پایین است، نرخ دستمزد تعمیر موتور هم اصلاً منطقی نیست، قیمت‌های بالای قطعه نفس رانندگان را می‌گیرد و دستمزد تعمیرکاران بالا است.

او به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: بابت فروش لاستیک و قطعه و دستمزد مکانیک‌ هم نرخ دلار را وسط می‌کشند‌، به‌طوری‌که اغلب قطعه فروشان این روزها مغازه‌های خود را می‌بندند تا قطعه نفروشند و روزهای بعد گران‌تر بفروشند؟

سید محمد گفت: قیمت یک دستگاه اتوبوس و یا کامیون خارجی که در داخل کشور مونتاژ می‌شود امروز 600 الی 700 میلیون تومان است، قطعات هم که با نرخ‌‌های گران ارائه می‌شود‌.

او گفت:  تعمیر موتور برای خودروهای فرسوده 15 تا 17 میلیون تومان و برای خودروهای جوان‌تر 30 تا 32 میلیون تومان هزینه دارد، ‌یک جفت لاستیک کامیون حدود 3 میلیون تومان قیمت دارد‌ و آن‌هم به ما نمی‌فروشند و به‌تازگی هم اعلام می‌کنند که منتظریم نرخ دلار منطقی شود و بعد می‌فروشیم، باید لاستیک‌های تولید داخل هم کیفیت خود را ارتقاء دهند ‌همین امر موجب شده است که به سمت استفاده از لاستیک‌های هندی برویم.

وی درباره درآمد حاصل از فعالیت مداوم یک کامیون در یک ماه، توضیح داد: در حال حاضر اگر کامیون هیچ خرجی نداشته باشد ماهانه یک‌میلیون و 300 هزار تومان هزینه گازوئیل و حدود 600 هزار تومان هزینه تعویض روغن و فیلتر‌ دارد.

به گزارش فارس،  اگر خیلی خوب کارکنیم ماهانه حداکثر 5 میلیون تومان خواهیم داشت که 2 میلیون تومان آن هزینه سوخت و روغن است و این هم به شرطی که ماشین هیچ خرج اضافه‌ای نداشته باشد، حالا خرج خوراک روزانه راننده و شاگرد هم بماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • گلبرگ (محسن سابق) 0 0

    با احترام:

    چند روز پیش درسایت تین نیوز گزارشی از تخلفات حمل و نقلی بندرعباس خواندیم، که در این گزارش تعداد کل تخلفات سال 96 در بخش حمل کالا خارج از ظوابط 37 مورد بیان شده بود.

    قضاوت با من و شما