| کد خبر: 268220 |

◄ آغاز به کار همایش اقتصاد دریا محور با سخنرانی دبیرکل انجمن کشتیرانی

با هم اندیشی بین بخش دولتی و بخش خصوصی ظرفیت های دریایی و بندری ایران به ویژه با حضور قدرتمند بخش خصوصی فعال خواهد شد و دریا جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور بازیابی خواهد کرد.

تین نیوز

همایش اقتصاد دریامحور امروز دوشنبه 23 بهمن ماه 1402 با سخنرانی دکتر مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران آغاز به کار کرد. این همایش فردا سه شنبه 24 بهمن ماه به کار خود خاتمه خواهد داد.

به گزارش تین نیوز، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به عنوان نخستین سخنران این همایش بر ضرورت پررنگ شدن نقش دریا در اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: با هم اندیشی بین بخش دولتی و بخش خصوصی ظرفیت های دریایی و بندری ایران به ویژه با حضور قدرتمند بخش خصوصی فعال خواهد شد و دریا جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور بازیابی خواهد کرد.

اصلاح ساختارها به منظور بهره مندی از ظرفیت های کریدور شمال جنوب

وی این همایش را فرصتی برای برشمردن تهدیدها و فرصت های اقتصاد دریامحور با نگاه به کریدور شمال جنوب دانست و تصریح کرد: بیش از بیست و دو سال از طرح ایده کریدور شمال جنوب می گذرد و امروز ما اعتقاد داریم هنوز نتوانسته ایم ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره مندی کشورهای عضو کریدور شمال جنوب و کشورهای ذی نفع در منافع اقتصادی کریدور را تأمین کنیم.

پل مه افزود: یک بخش از نقیصه ها و نقاط قوت بهره برداری ناقص کریدور شمال جنوب به مجموعه اقتصادی دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران برمی گردد که با اراده ریاست جمهوری، اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسریع در حوزه ترانزیت که از محوری ترین موضوعات کریدور شمال جنوب است، در دستور کار قرار گرفته است.

ضرورت سازگارسازی اسکله های بندری ایران با محموله های ریلی

میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش با اشاره به عبور از 32 میلیون مسافر ریلی تا پایان سال بیان کرد: اولویت بخش ریلی ، حمل بارهای بین المللی است و هزینه های فراوانی بخاطر کندی تخلیه و بارگیری در بنادر به بخش ریلی تحمیل می شود.

صالحی افزود: امکان تخلیه و بارگیری از لحاظ لجستیکی در بنادر ایران نیاز به تقویت دارد تا رشد حمل و نقل ریل پایه را شاهد باشیم. انتظار داریم اسکله های بندری ایران سازگاری بیشتری با محموله های ترانزیتی ریلی پیدا کنند و در این زمینه آماده سرمایه گذاری و همکاری با سازمان بنادر هستیم.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب 6 محور ریلی دارد، گفت: 2 کریدور در شرق، 2 کریدور در غرب و دو کریدور به واسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون به صورت ریلی حمل می شوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می شود.

بخش خصوصی باید میدان دار توسعه دریایی باشد

علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در همایش اقتصاد دریا محور و کریدور شمل جنوب، گفت: جریان حمل و نقل دریایی قطعاً در آینده با توجه به قوانین سازمان دریایی در مورد سوخت کشتی ها دشوار خواهد بود و باید بتوانیم این فضا را در داخل کشور مدیریت کنیم. تعیین کرایه بر اساس عرضه و تقاضا است اما با توجه به اتفاقات سیاسی که اخیراً رخ داده می تواند چنین مواردی قطعاً می توانند تأثیر بسیار زیادی در بازار کرایه، حمل و نقل دریایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: 50 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بنادر کشور و زیرساخت های آن در حال اجرا است که قراردادهای آن هم به امضا رسیده است.

صفایی تصریح کرد: هر تحولی که در بنادر شاهد باشیم باید به رونق کسب وکار بخش خصوصی دریایی کشور بینجامد و با محوریت بخش خصوصی انجام شود.

توسعه ایران از مسیر دریا محقق می شود

علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری نیز در این همایش گفت: در کشورهای دارای دریا و سواحل گسترده بخش بزرگی از اقتصاد به دریا و بندر اختصاص دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: در بخش اول درسترسی های ما، در ارتباط با دریای مدیترانه کشورهای عراق و سوریه نقش دارد، در بخش دوم دسترسی به دریای سیاه است که موجب ارتباط ما با روسیه و گرجستان نقش مهمی دارد. برای دریای عمان روابط ما با عمان و یمن کلیدی است.

وی گفت: علت جنگ افروزی ها که غرب در این منطقه راه انداخته این است که «ایران» منبع رشد و توسعه است. سیاست های دولت برای توسعه روابط با همسایگان نیز حائز اهمیت است و اقتصاد دریا محور قطعاً باید در این حول حرکت کند و لازمه رشد و توسعه، توسعه اقتصادی دریا محور است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.