| کد خبر: 238525 |

حمل و نقل نجات دهنده اقتصاد کشور است

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: صنعت حمل و نقل با توسعه و پیشرفت خود می‌تواند نجات دهنده اقتصاد تک محصولی در کشور باشد.

تین نیوز

سید صولت مرتضوی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و خدمات وابسته با بیان اینکه خدمات حمل و نقل در هر کشوری به عنوان پیشران اقتصاد حائز اهمیت است گفت: این بخش‌ها اساساً نقش آفرینی متعددی را می‌تواند همراه خود داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مرتضوی ادامه داد: در ابتدا به عنوان یک فعالیت اقتصادی مؤثر و رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌تواند به مؤلفه‌های توسعه کشور کمک کند و در ادامه صنعت حمل و نقل به عنوان یک زیرساخت موجب رشد و تعالی سایر بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: کشورهایی که به تولید ناخالص مناسب و رشد اقتصادی مطلوبی دست یافته‌اند یکی از عوامل مؤثر در رشد اقتصادی صنعت حمل و نقل بوده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: حمل و نقل به عنوان یک منبع تأمین کننده می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی کشور را تأمین کند.

مرتضوی اظهار کرد: ترانزیت حمل و نقل یکی از مؤلفه‌ها در توسعه درآمدزایی و ارزش افزوده در هر کشوری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در کشور ما موقعیت مناسب جغرافیایی و حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی می‌تواند پیشتاز باشد و همچنین اشتغال‌زا و ارزآور نیز باشد افزود: در صنعت ترانزیت دریایی و هوایی و اخیراً نیز با اتصال پاره‌ای از خطوط ریلی به کشورهای همسایه گام‌های مؤثری برداشته شده‌اند.

مرتضوی گفت: حمل و نقل می‌تواند عامل بسیار مؤثری برای نجات از اقتصاد تک محصولی باشد.

وی با بیان اینکه اگر حمل و نقل روان، آسان، ارزان و سریع صورت گیرد هم در حوزه کشاورزی و هم صنعت و معدن می‌توانیم صادرات را به شدت افزایش دهیم گفت: صادرات نفتی که می‌تواند نقطه قوت ملت‌ها باشد می‌بینیم که این نقطه قوت کشورها به لحاظ صنعت در فرآوری و ایجاد ارزش افزوده به نقطه ضعف تبدیل شده است و کشور را از بن‌بست تحریم‌های ظالمانه در صنعت نفت نجات دهد در این حوزه باید اقدامات شایسته و بایسته‌ای انجام شود.

مرتضوی در ادامه تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب با تمام مشکلات پیشروی حمل و نقل اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل داشته‌ایم، اما به نظر می‌رسد استعداد کشور ما بالاتر از این است و ما نتوانستیم در حوزه حمل و نقل ریلی گام‌های مؤثری برداریم.

وی بیان کرد: به مدد دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها نیز اقدامات مؤثری در حوزه حمل و نقل صورت گرفته است.

مرتضوی گفت: به مدد الهی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه حمل و نقل بخش حمل و نقل ریلی و ساخت واگن بوده که ما توانستیم با استفاده از توان مهندسان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان این مشکل را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه با کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین کارخانجات تولید داخل ما توانستیم حدود ۱۲۰ واگن را در بازه زمانی کوتاه مدت ساخته و به شرکت‌های حمل و نقلی تحویل دهیم و در حل این مشکل جهاد دانشگاهی هم همکاری بسیار مؤثری داشته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های داخلی هم با استفاده از مهندسان خود و دولت هم با اعتماد به دانش آنها توانست بخشی از مشکلات در حوزه حمل و نقلی را برطرف کند و ما با استفاده از این اقدام شاهد بروز استعدادهای بسیاری در این بخش بوده‌ایم.

مرتضوی با بیان اینکه در این دولت سیاست تحولی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: این طرح جامع تحولی در صنعت حمل و نقل ایجاد می‌کند و با نگاه جدید ما سعی خواهیم کرد این صنعت را توسعه دهیم این طرح در دولت سیزدهم در حال نهایی شدن است و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی گفت: ما در این طرح با اعتماد و اتکا به دانش بومی و با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی توانسته‌ایم رابطه دولت و دانشگاه را بازتعریف و بازطراحی کنیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: دولت باید با اعتماد به دانشگاه‌ها و جوانان خلاق صنعت حمل و نقل را رونق بخشد.

مرتضوی اظهار کرد: حجت الاسلام رئیسی رئیس دولت سیزدهم چندین بار در سخنان خود اعلام کرده که متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از دستگاه‌ها و شرکت‌ها به دلیل تحریم‌ها برای اجرای کارها بهانه‌تراشی می‌کنند اما باید اعلام کنیم که چگونه است که صنعت هوا فضا و همچنین صنعت هسته‌ای ایران که شدیدترین تحریم‌ها را دارد روز به روز در حال ارائه جدیدترین خدمات و پیشرفت هست اما ما در صنعت حمل و نقل یا سایر صنایع با مشکل مواجه هستیم و چرا در این صنعت عقب هستیم.

وی گفت: یک نوع عدم اعتماد در این بخش وجود داشته که سعی خواهیم کرد با ایجاد ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها و همچنین رفع موانع از سر راه تولید بتوانیم صنعت حمل و نقل را در تمامی بخش‌ها توسعه دهیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در حوزه اقتصاد صنعت حمل و نقل باید به عنوان یک صنعت اقتصادی و ثروت‌زا باشد و ما باید با توجه به نیروهای خلاق و همچنین ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش بتوانیم این صنعت را توسعه دهیم البته باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی هم در این بخش استفاده کنیم.

مرتضوی گفت: افزایش بهره‌وری هم از دیگر اقداماتی است که باید در این صنعت در دستور کار خود قرار دهیم و در این بخش هم ما حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد و با کمک مجلس هم در بخش مقررات‌زایی هم اقداماتی را انجام خواهیم داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.