| کد خبر: 179428 |

◄ قطعنامه بیستمین همایش بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی

بیستمین همایش بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی امروز پایان یافت.

تین نیوز

بیستمین همایش بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی امروز به کار خود پایان داد.

به گزارش تین نیوز ، حسین فاضل رییس انجمن مهندسی دریایی در مراسم اختتامیه بیستمین همایش بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی متن قطعنامه را به شرح زیر قرائت کرد:

بسمه‌تعالی

قطعنامه بیستمین همایش صنایع دریایی

آذرماه 1397 جزیره کیش

 ۱ - به‌منظور تحقق اهداف توسعه پایدار دریایی و هم‌افزایی، همدلی و همراهی همه کشور با آن، پیشنهاد می‌شود سیاست‌های کلی نظام در دریاها تدوین شود و اسناد توسعه‌ای حوزه‌های مختلف دریایی، همگرا و عملیاتی گردد.

۲ -صنایع ساخت شناور و سازه‌های دریایی، صنایع فراساحلی، کشتیرانی و بنادر به‌عنوان یک بخش استراتژیک، اولین هدف تحریمی دشمن قرار گرفته است و سازوکارهای موجود برای حمایت از آن کافی نیست. بنابراین، ضروری است این بخش استراتژیک با ایجاد یک سازوکار خاص و کارآمد از حمایت همه‌جانبه و ویژه ارکان کشور به‌منظور ایجاد وحدت نظر برخوردار باشد تا بتواند نقش بایسته خود را در صنعت، اقتصاد، اشتغال و خدمات ایفاء نموده و با فشارهای خارجی مقابله موثر نماید.

۳ - ارتقاء سهم صنایع دریایی در اقتصاد کشور مورد تاکید است. در این راستا جهت توسعه اقتصاد دریا ضروری است تا قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور، به‌صورت کامل و یکپارچه اجرا گردد. همچنین طراحی سازوکارهای تحریک تقاضا و نیز حرکت موثر  شورای عالی صنایع دریایی و صندوق توسعه صنایع دریایی در مسیر مأموریت‌های قانونی و تحقق اهداف پیش بینی شده برای آن‌ها، مورد تاکید است.

۴ - با توجه به مسئولیت اجتماعی موسسات رده‌بندی داخلی در تحقیقات علمی و توسعه کیفی استانداردهای دریایی، اداره و مدیریت این موسسات با استفاده از سیستم‌های جمعی و تضمین کننده اجرای صحیح قوانین، شفافیت مالی و ارتقاء سطح کیفیت و ایمنی مورد تاکید است. در این راستا رفع ابهامات اساسنامه‌ای و برگزاری انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان که تاخیر چندساله دارد مورد درخواست است.

۵- در زمینه‌های علمی در حوزه صنایع دریایی به کمک اساتید، محققین و دانشجویان دانشگاه‌ها، رتبه‌های بسیار خوب بین‌المللی از نظر تعداد مقالات منتشره در حوزه "مهندسی دریایی" حاصل شده است. بدین‌وسیله بر مشارکت همه دانشگاهیان دریایی در زمینه توسعه کیفیت مقاله و افزایش میزان ارجاعات به مقالات ایرانی تاکید می‌شود.

۶- از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تقاضا می‌شود تا با توجه به ادغام ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، سازوکار جدید حمایت از فناوری‌های دریایی را با مشارکت دانشگاه‌ها و انجمن مهندسی دریایی ایران و سایر انجمن‌های مرتبط ایجاد نماید. مشارکت همه دانشگاهیان دریایی در زمینه توسعه تکنولوژی در قالب توسعه محصول از طریق استارت آپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست می‌گردد.

۷- برنامه‌ریزی برای مدیریت تعمیرات و نگهداری تخصصی از زیرساخت‌ها و دارایی‌های دریایی کشور، حفاظت از محیط‌زیست دریایی، توسعه بیمه‌های تخصصی دریایی و استفاده از سیستمهای نوین جلوگیری از خوردگی مورد تاکید است.

۸ - ضروری است سازمان بنادر و دریانوردی، نسبت انجام وظایف حاکمیتی و توسعه‌ای خود اهتمام ورزد و از تصدی‌گری و مداخله در امور بخش غیردولتی پرهیز نماید.

۹- توسعه انسانی مهم‌ترین فاکتور توسعه در هر بخش است لذا تاکید می‌شود که همه ارکان کشور باید در حفظ سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بخش دریایی میهن عزیزمان تلاش نمایند و  ظرفیت‌های دانشجویان دریایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۱۰ - ضروری است دارایی‌های معنوی و مادی انجمن مهندسی دریایی ایران در اختیار هیات مدیره منتخب قرار گیرد تا تشتت به وجود آمده در جامعه دریایی ایران خاتمه یابد. در این راستا تلاش سازمان بنادر و دریانوردی برای مصادره به مطلوب نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی ایران که مالکیت آن متعلق به انجمن مهندسی دریایی ایران است، مورد اعتراض جدی است. زمان و محل برگزاری نمایشگاه سال آتی روسا توسط انجمن مهندسی دریایی ایران و بر اساس منافع اعضای انجمن تعیین خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.