کریدور چین ـ قزاقستان ـ امیرآباد؛ شاهراه جدید شرق به غرب
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به ظرفیت کریدور چین ـ قزاقستان ـ امیرآباد گفت: این مسیر می تواند به شاه راه جدیدی برای اتصال شرق به غرب و انتقال کالا از چین به اروپا تبدیل شود. مذاکراتی نیز برای بازگرداندن یارانه های حمل ونقل دریایی در حال انجام است تا این مسیر اقتصادی تر شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رضا مسرور، با اشاره به بازدید خود از بندر امیرآباد و شهرک صنعتی میارود، گفت: از هفته آینده رویه های مناطق آزاد در مازندران جاری خواهد شد. این امر به واحدهای تولیدی استان کمک می کند تا از مزایای گمرکی، ثبت شرکت، تسهیل صادرات و سایر امتیازات قانونی مناطق آزاد استفاده کرده و قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند. این اتفاق در افزایش مبادلات تجاری بنادر استان، به ویژه امیرآباد، بسیار اثرگذار خواهد بود.
رویه های مناطق آزاد در بنادر مازندران
مســرور افزود: رویه واردات خودرو نیز در منطقه آزاد مازندران اجرایی می شود و پیش بینی ما این است که در ماه های آینده، این فرآیند در بنادر امیرآباد و نوشهر به صورت کامل عملیاتی شود.
لزوم بازگرداندن مزیت های قانونی مناطق آزاد
وی با تاکید بر لزوم بازگرداندن مزیت های قانونی مناطق آزاد، گفت: در سال های اخیر، بسیاری از مزیت های مناطق آزاد از بین رفته بود. اکنون اصلاح قانون مناطق آزاد در کارگروه تخصصی شورای عالی نهایی شده و پس از تأیید وزارت اقتصاد، به مجلس ارسال خواهد شد. هدف ما این است که مناطق آزاد به معنای واقعی «آزاد» باشند تا اثرگذاری آن ها در اقتصاد ملی آشکار شود.
شکل گیری نسل هفتم مناطق آزاد با محوریت اقتصاد دیجیتال
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تغییر رویکرد مناطق آزاد در دولت چهاردهم گفت: در گذشته تمرکز مناطق آزاد بیشتر بر فعالیت های تجاری بود، اما اکنون نگاه جدیدی حاکم است؛ ما به دنبال شکل دهی نسل هفتم مناطق آزاد با محوریت اقتصاد دیجیتال، بهره وری و نوآوری هستیم. سند تحول بنیادین مناطق آزاد تدوین و مسیر قانونی خود را طی می کند و سند اقتصاد دیجیتال نیز ظرف دو هفته آینده توسط دانشگاه شریف نهایی می شود.
منطقه آزاد مازندران؛ محور تجارت با کشورهای اوراسیا
مســرور، موقعیت ژئو اکونومیک مازندران را ویژه دانست و اظهار داشت: این استان به واسطه ارتباط دریایی با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، باید هسته تحول اقتصادی شمال کشور باشد. منطقه آزاد مازندران می تواند نقش محوری در توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ایفا کند. از هفته آینده، اجرای تبصره 2 و آغاز رویه کالای تجاری در بندر امیرآباد، زمینه ساز جهش مبادلات تجاری خواهد شد.
تاکید رضا مسرور بر اطلاع رسانی و مشارکت فعالان اقتصادی
وی از رسانه ها خواست این موضوع را اطلاع رسانی کنند تا فعالان اقتصادی و تجار از مزایای جدید مطلع شوند و افزود: کاهش سود بازرگانی و تسهیلات مناطق آزاد فرصت بی نظیری برای افزایش سرمایه گذاری در استان فراهم می کند.
کریدور چین ـ قزاقستان ـ امیرآباد؛ مسیر جدید شرق به غرب
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به ظرفیت کریدور چین ـ قزاقستان ـ امیرآباد گفت: این مسیر می تواند به شاه راه جدیدی برای اتصال شرق به غرب و انتقال کالا از چین به اروپا تبدیل شود. مذاکراتی نیز برای بازگرداندن یارانه های حمل ونقل دریایی در حال انجام است تا این مسیر اقتصادی تر شود.
توسعه گردشگری دریایی در سواحل مازندران
مسرور همچنین از برنامه ریزی برای توسعه گردشگری دریایی در مازندران خبر داد و گفت: همان طور که در گیلان مارینا ساخته شد، احداث چند مارینا در مازندران می تواند آغازگر فصل تازه ای در گردشگری دریایی باشد. این موضوع را از سازمان منطقه آزاد و استانداری پیگیری خواهیم کرد.
وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری استاندار مازندران و اعضای هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد، تاکید کرد: در چهار ماه گذشته روند فعالیت ها در منطقه آزاد مازندران رضایت بخش بوده است. با همدلی و تلاش مضاعف مدیران، این منطقه می تواند به یکی از قطب های اثرگذار اقتصادی کشور تبدیل شود. هدف ما ایجاد اشتغال پایدار، توسعه متوازن و رشد اقتصادی نوین در استان مازندران است.