| کد خبر: 89478 |

«شهر دلخواه من»، فعال‌ترین کمپین شهری جهان

تین نیوز | کمپین ایرانی «شهر دلخواه من» به‌عنوان فعال‌ترین کمپین شهری جهان معرفی شد.

فلیكس والمن مشاور رسانه‌ای كمپین جهانی شهری برنامه اسكان بشر ملل متحد گفت: كمپین ایرانی «شهر دلخواه من» با فعالیت‌های بسیار خود توانسته است لقب فعال‌ترین كمپین شهری جهان را به نام خود ثبت كند.

بیش از 7‌ماه از فعالیت كمپین ملی شهری ایران می‎‌گذارد. این كمپین كه با مدیریت مشترك دفتر برنامه اسكان بشر ملل متحد و سازمان ملی زمین و مسكن اداره می‌شود، تاكنون توانسته ارتباط خوبی با شهروندان شهرهای ایران و تصویر آنها از شهر دلخواهشان برقرار كند. سیامك مقدم، رئیس دفتر هبیتات ایران گفت: «شهر دلخواه من»، به‌عنوان شعبه‌ای از كمپین جهانی شهری به‌­سوی سومین كنفرانس سازمان ملل متحد در زمین مسكن و توسعه شهری پایدار و ارائه شهر دلخواه ایرانیان به این كنفرانس فعالیت می‌كند. او افزود: این درحالی است ‌كه توجه به كیفیت، معنویت و هنر یكی از مقوله‌هایی است كه در میان نظرات ارسال شده به این كمپین به‌عنوان یكی از ویژگی‌های شهر دلخواه شهروندان كلانشهرهای ایرانی به‌طور مشخص به چشم می­‌خورد. شهروندان شهرهای كوچك‌تر شهر دلخواه خود را شهری با خدمات مناسب و درخور می­‌پندارند. در میان شهرهای كوچك حتی كسانی نیز بوده‌­اند كه آرزو داشتند شهرشان هرگز شهر نباشد.

«شهر دلخواه من، نمادی از هنر، موسیقی و نواست»، « شهر دلخواه من، رنگ‌‌های متنوع دارد»، «شهر دلخواه من، بدون هنر امكان ندارد»، «شهر دلخواه من، نظم موسیقایی دارد»، «شهر دلخواه من، كاراكتر دارد»، «شهر دلخواه من، به من آرامش می‌دهد»، «شهر دلخواه من، شهری با مردمان شاد»، «درشهر دلخواه من، كسی به دیگری فخر نمی‌فروشد» و نظراتی از این قبیل در میان نظرات شهروندان كلانشهرها به‌خصوص تهران به چشم می­‌خورد. در عین حال «شهر دلخواه من، شهری با امكانات تفریحی مناسب»، «شهر دلخواه من، شهری با خدمات بهداشتی و شهری مناسب» ازجمله نظراتی است كه از شهرهای كوچك به‌دست آمده است.

مقدم با اشاره به اینكه این دو نوع نگاه را می‌توان ناشی از تفاوت دغدغه‌ها و خواسته‌های شهروندان هر شهر دانست، گفت: حتی درون هر شهر بسته به محله‌های مختلف نگاه‌ها متفاوت است. بنابراین شاید بهتر باشد «برنامه­­‌ریزی برای مردم» كه ممكن است در بسیاری موارد منجر به ترسیم الگوی یكسان برای همه شهرها شود، جای خود را به «برنامه‌ریزی با مردم» بدهد. از سوی دیگر به‌دلیل اثرگذاری سكونتگاه‌های شهری و روستایی مختلف بر یكدیگر، ایجاد نگاهی در سطح منطقه به شهر نیز ضروری است. «شهر دلخواه من، با جوانانش زنده است»كه اشاره دارد به مقوله مهاجرت جوانان از شهرهای كوچك به بزرگ و یا « شهر دلخواه من، در پیوند با روستا قرار دارد» كه اشاره دارد به لزوم حفظ اقتصاد روستا در برابر اقتصاد شهر.

سیامك مقدم به توانایی بالای مشاركت ایرانیان اشاره كرد و افزود: ما در ارتباطاتی كه با مردم به‌واسطه كمپین ملی شهری داشتیم به‌­واقع دریافتیم كه شهروندان حتی در سكونتگاه‌های نابسامان میل و اشتیاق زیادی برای حل مسائل شهری و ساخت شهر دلخواهشان دارند. استفاده از این پتانسیل نیاز به سازوكار درست و كارآمد دارد. وی افزود: كمپین ملی شهری ایران تا دو‌ماه آینده و پیش از كنفرانس هبیتات3با پردازش نظرات مردمی و تهیه گزارش «شهر دلخواه ایرانیان» به‌كار خود پایان می‌دهد.

هبیتات 3چیست؟
هبیتات ۳، سومین كنفرانس سازمان ملل در زمینه مسكن و توسعه شهری پایدار است كه در اكتبر سال ۲۰۱۶ به‌عنوان نخستین كنفرانس جهانی سازمان ملل بعد از اتخاذ دستور كار توسعه بعداز ۲۰۱۵ و آرمان‌های توسعه پایدار برگزار می‌شود. این كنفرانس فرصتی برای شكل دادن به اجرای این آرمان‌های جدید، و ارائه راهبردهای جدید رو به جلو برای پاسخ به چالش‌های شهری شدن خواهد بود. قرار است در این كنفرانس یك «دستور كار جدید شهری» برای 20سال آینده كه در آن پویایی همیشه در حال تغییر تمدن انسان‌ها به رسمیت شناخته می‌شود، ارائه شود. این «دستور كار جدید شهری» روی سیاست‌ها و راهبردهایی تمركز خواهد كرد كه بتواند به‌طور مؤثر قدرت و نیروی پشتیبان شهری شدن را برای ساختن فضاهای شهری پایدارتر و عادلانه‌تر مهار كند. این كنفرانس دستور كار توسعه ارائه كرده و بر همه بازیگران شهری اثر می‌گذارد. در فرایند رسیدن به كنفرانس هبیتات ۳، كمپین جهانی شهری به‌عنوان یك فرایند مكمل به مؤسسات خارج از دامنه سازمان ملل فرصت بحث، همكاری و آماده‌سازی‌ برای كنفرانس، برای ورود با صدایی قوی و واحد را می‌دهد. این كمپین برای اطمینان از اینكه صدای همه جامعه در هنگام تصمیم‌گیری برای این دستور كار اساسی شنیده شود با ذینفعان مربوطه همكاری می‌كند. كمپین ملی شهری ایران همچنان از نظرات همه شهروندان ایرانی در مورد شهر دلخواهشان از طریق وب‌سایت www.irhabitat.ir استقبال می‌كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.