| کد خبر: 265521 |

نوسازی مسکن در بافت فرسوده به ۱۷۰ هزار واحد رسید

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: شاهد افزایش سرعت نوسازی هستیم، بهطوری که از متوسط سالانه ۱۰ هزار واحد در دهه گذشته، نوسازی در دو سال اخیر به ۱۷۰ هزار واحد رسیده است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: شاهد افزایش سرعت نوسازی هستیم، بهطوری که از متوسط سالانه ۱۰ هزار واحد در دهه گذشته، نوسازی در دو سال اخیر به ۱۷۰ هزار واحد رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در خصوص برنامه بازآفرینی شهری و نوسازی بافتهای فرسوده گفت: پایش عملکرد استانها در نوسازی بافت فرسوده در تمامی استان انجام شده است و هماکنون با مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، عملکرد بیشتر استانها در اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده بهبود یافته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در ۵۷ شهر بسته تشویقی بومی شده بازآفرینی شهری مصوب در حال اجراست که سبب رشد در صدور پروانه ساختمانی شده است. هماکنون نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده از مرز ۱۶۸ هزار واحد عبور کرده است که امیدواریم بهزودی این رقم تا پایان سال جاری به ۲۰۰ هزار واحد برسد که در این ارتباط همکاری شهرداریها باید تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس آمار، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در محدوده بافتهای ناکارآمد وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در این بناها ساکن هستند، افزود: در صورت بیتوجهی به این موضوع در صورت وقوع زلزله شاهد بم دیگری خواهیم بود. بنابراین، چارهای جز شتاب دادن به نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده شهری نداریم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: برای این منظور و بر اساس سند ملی بازآفرینی شهری باید سرانههای آموزشی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی و غیره این محلات به متوسط سرانه نقاط توسعه یافته همان شهر برسد. از سوی دیگر تأمین خدمات زیرساختی و روبنایی در محلات فرسوده منجر به ارتقای مرغوبیت لازم شده تا بخش خصوصی و تعاونیها به نوسازی تشویق شوند و مسیر نوسازی هرچه سریعتر طی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تشویق بیشتر بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این بافتها بستههای تشویقی گوناگونی تدوین و مصوب شده است، عنوان کرد: در بخش نوسازی مسکن طی این دوسال بیش از ۱۶۸ هزار و ۵۷۶ واحد پروانه نوسازی مسکن در محدوده بافتهای فرسوده صادر شده و بیش از ۵۱ هزار واحد نیز به بهرهبرداری رسیده است. علاوه بر اینکه این واحدها نوسازی شدهاند ظرفیتی جدید برای تولید مسکن نیز فراهم شده است.

تحقق ۵۵ درصدی برنامه نوسازی

آئینی با تأکید بر اینکه بازآفرینیشهری میتواند ظرفیت بالایی برای تأمین مسکن فراهم کند، اظهارکرد: قریب به ۵۵ درصد از برنامه نهضت ملی برای ساخت مسکن در بافتهای فرسوده محقق شده و این ابتدای راه است. استان خراسان رضوی در این زمینه رتبه دوم را دارد و در این دو سال بیش از ۲۳ هزار واحد در حال نوسازی است؛ استان تهران نیز رتبه اول را با ۴۲ هزار واحد تولید مسکن دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اکنون بستههای تشویقی در چهار محور اجرا میشود، افزود: در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده، شاهد جهش در صدور پروانهها هستیم برای مثال در شهر تهران این رشد ۳ برابر شده است. این بستههای تشویقی باید هر ۶ ماه یک بار ارزیابی شده و در صورت وجود نقاط ضعف اصلاح شوند. راهبرد بعدی ما توسعه برنامه جامع اقدام مشترک با حضور شهرداریها بهعنوان بازیگر اصلی عرصه بازآفرینی شهری و سایر اعضای ستادهای بازآفرینی شهری است. در این برنامه مجموعه نیازهایی که در تولید مسکن و خدمات روبنایی و زیربنایی نیاز است بدون وجود تمام دستگاههای ذیربط امکانپذیر نیست و همه این دستگاهها باید پای کار بیایند.

 وی یکی دیگر از راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری را به اتمام رساندن پروژههای نیمهتمام اعلام کرد و گفت: طی دو سال گذشته قریب به یک هزار پروژه بازآفرینی شهری به بهرهبرداری رسیده است و ۳۰۰ پروژه دیگر  طی سال مالی جاری به بهرهبرداری خواهیم رساند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.