| کد خبر: 259126 |

نیازمند استراتژی در تولید مسکن هستیم

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیازمند ایجاد استراتژی مشخص در تولید مسکن هستیم، گفت: متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم فاقد استراتژی تولید مسکن بود.

تین نیوز

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیازمند ایجاد استراتژی مشخص در تولید مسکن هستیم، گفت: متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم فاقد استراتژی تولید مسکن بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جلسه شورای سیاست‌گذاری نخستین کنفرانس ملی «راهبردهای اقتصاد مسکن؛ انبوه سازی و معماری پایدار» در کمیسیون تلفیق و بودجه مجلس برگزار شد و رئیس فراکسیون راهبردی و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این نشست با اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین کنفرانس ملی راهبردهای اقتصاد مسکن انبوه بر ایجاد استراتژی مشخص در تولید مسکن و بازنگری بر طرح جامع مسکن تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تسلیت ایام ماه محرم با اشاره به برگزاری این کنفرانس، تاکید کرد: مسکن یکی از مسائل اصلی کشور است و این موضوع به این زودی به سرانجام نمی‌ رسد.

وی افزود: اصل ۳۱ قانون اساسی می‌گوید که داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر خانواده ایرانی است و دولت موظف است برای آنان که نیازمندتر هستند زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. ما باید تصویر شفافی از وضعیت مسکن امروز داشته باشیم. آخرین آمار ما در این بخش مربوط به ۱۲ سال قبل است؛ در آن گزارش اشاره شده که ۶ میلیون مسکن باید بسازیم و حدود ۲ میلیون مسکن خالی داریم و این از نکاتی است که می‌ توان آن را بررسی کرد.

این نماینده مجلس گفت: پیشنهاد می‌دهم در این همایش وضعیت فعلی مسکن کشور را به خوبی تصویر و بررسی کنند که وضعیت مسکن در کشور چگونه است و این مهم به صورت کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار گیرد. باید مطالعات بین‌المللی هم داشته باشیم و ببینیم آنها چگونه مشکل مسکن خود را حل کرده‌ اند؟ سوال این است ایا مشکل کمبود مسکن در کشورهای پیشرفته هست؟، این کشورها مشکل مسکن فرسوده را نیز حل کرده‌ اند.

۲۴ میلیون نفر در بخش مسکن مشکل دارند

میرتاج‌الدینی ادامه داد: ساخت موشک سخت‌ تر است یا مسکن؟ تکنولوژی ما کمتر از کشورهای پیشرفته نیست. ساخت مسکن از تولید پهباد راحت‌ تر است، پس توانمندی داریم اما در کشور هنوز خیلی کار روی زمین مانده داریم.

وی تاکید کرد: ۱۲ میلیون حاشیه‌ نشین داریم و ۱۲ میلیون نفر هم بافت فرسوده زندگی می‌کنند و ۲۴ میلیون نفر در بخش مسکن مشکل دارند و تا زمانی که یک خانه فرسوده در کشور وجود دارد، نباید آرامش داشته باشیم. مقاوم سازی منازل روستایی از رسالت‌ های ما است. در مسکن مهر کار خوبی شد و یک میلیون مسکن هدفگذاری شد، اما هنوز به ایده‌آل نرسیدیم.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس توضیح داد: طرح نهضت ملی مسکن باید در این همایش از جنبه مثبت و منفی بررسی شود؛ همچنین در بخش فناوری‌ های نوین باید پیشنهادات در این همایش مطرح شود و باید وزارت مسکن را نیز به همکاری دعوت کرد. بحث انرژی ساختمان مسئله مهمی است و در این بخش باید برنامه‌ ریزی جدی داشته باشیم. به عنوان مثال تولید گاز در کشور ما یک و نیم برابر کل کشورهای اروپایی است و آنها ۶۰۰ میلیون متر مکعب مصرف دارند و ما به ۹۵۰ میلیون متر مکعب تولید رسیدیم که از این رقم، ۹۴ درصد مصرف و ۶ درصد صادر می‌ کنیم که از آن ۷ میلیارد تومان درآمد کسب می‌ کنیم که این رقم برابر با کل بودجه عمرانی کشور است.

میرتاج‌الدینی اظهار کرد: اگر در این بخش بهینه‌سازی شود و ۲۰ درصد صادرات داشته باشیم چقدر عمران بالا می‌رود؟ ما ۲۰ میلیون بخاری غیراستاندارد داریم که مقرر بود ۴ میلیون توسط بهینه‌سازی جابه‌جا شود. اگر شرکت نفت این بخاری‌ ها را جمع‌ آوری کند و بخاری‌ های کم‌مصرف به آنان بدهد، به صرفه خواهد بود. تامین سرمایه نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد، کمپین جذب همکاری سرمایه‌گذاری هم باید اتفاق بیفتد و به رقم مشارکت ۲۰ میلیارد تومان در تولید مسکن برسیم. اگر بخش خصوصی پای کار نباشد وعده ۴ میلیون مسکن محقق نمی‌ شود.

وی گفت: در کشورهای دیگر خیلی افراد راغب به خرید ملک نیستند و اگر اجاره‌ها به نوعی باشد که مردم قدرت تامین هزینه‌ ها را داشته باشند، از این‌رو می‌ توان به طرح مسکن اجاره‌ای رسید. دولت زمین و مصالح را تامین کند و سازنده پس از ساخت با ارقام دولتی این واحدها را اجاره دهد. این نرخ باید ثابت و با افزایش منطقی باشد و می‌ توان به این طرح فکر کرد.

دولت قبل فاقد استراتژی تولید مسکن بود

عبدالجلال ایری، دبیر شورای عالی این کنفرانس و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جهش تولید مسکن که با ابتدای شکل‌ گیری مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت، یکی از قوانینی است که می‌ توانست در ایجاد استراتژی تولید مسکن برای دولت کمک کند.

وی افزود: دولت پنجم و ششم در راستای تدوین سیاست‌ های تولید مسکن با استراتژی تامین زمین و زیربنا و شهرک‌ های مختلف در این زمینه اقدام کرد و دولت هفتم و هشتم بر مبنای ایجاد تامین سرمایه در قالب وام این سیاست را ادامه داد و دولت نهم و دهم نیز به مسکن مهر روی آورد که معتقدم بخصوص در شهرهای کوچک کار بسیار خوبی بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه فاقد استراتژی تولید مسکن بودیم و یک چیزی بنام اقدام ملی مسکن در اواخر دولت دوازدهم شکل گرفت و قرارداد ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی بر این اساس منعقد شد که به دولت جدید رسید و امیدوارم دولت سیزدهم از آن بهره ببرد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده از جمله مصرف انرژی و قیمت تمام شده مسکن و... عنوان کرد: ما برای سیاست تولید مسکن فاقد استراتژی درستی هستیم و سیاستی نداریم. اصلی‌ ترین رکن برای تولید مسکن را به دلیل عدم همکاری بانک‌ ها از دست دادیم و بانک‌ ها موظف بودند ۲۰ درصد از منابع ارائه تسهیلات را به مسکن بدهند و در سال ۱۴۰۱، ۷ تا ۸ درصد این رقم اختصاص یافت.

نیازمند استراتژی تولید مسکن هستیم

ایری بیان کرد: ما در برخی شهرها موفق بودیم اما اعداد را که بررسی می‌ کنیم اتفاق مورد نظر نیست و تنها توانستیم برای تامین زمین ۲ میلیون واحد موفق باشیم، هنوز نتوانستیم این مسئله را جا بیاندازیم که نیاز به استراتژی تولید مسکن داریم و تا این برنامه‌ ریزی وجود نداشته باشد خروجی خوبی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن، بسیاری از مسائل را لحاظ کردیم و اگر برای دستگاهی حکمی برای تخفیف در هزینه‌ها دادیم، قبل از این موضوع صندوق ملی مسکن این درصد را به آنان پرداخت کند. انتظار دارم در این کنفرانس درباره طرح جهش تولید بررسی جدی داشته باشیم و نظرات حاضران را لحاظ کنیم.

در ابتدای این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی «راهبردهای اقتصاد مسکن؛ انبوه سازی و معماری پایدار» به مشکلات کشور در زمینه مسکن پرداختند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.