| کد خبر: 244796 |

◄ معامله بدون کد رهگیری اصلاً وجود ندارد

عضو اتحادیه مشاوران املاک گفت: معامله بدون کد رهگیری اصلاً وجود ندارد و تفکیک معاملات به این شکل از طرف برخی مشاوران املاک و تقاضای وجه بیشتر به ازای معاملات با کدرهگیری، تخلف است.

تین نیوز

عضو اتحادیه مشاوران املاک گفت: معامله بدون کد رهگیری اصلاً وجود ندارد و تفکیک معاملات به این شکل از طرف برخی مشاوران املاک و تقاضای وجه بیشتر به ازای معاملات با کدرهگیری، تخلف است.

به گزارش تین نیوز، در سال‌های اخیر افزایش بی‌رویه نرخ مسکن به‌ویژه قیمت اجاره‌بها موجب شده تأمین مسکن مقرون به‌صرفه از مهمترین چالش‌هایی باشد که مردم در این شرایط با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان سوءاستفاده برخی از بنگاه‌های مشاوران معاملات ملکی از بی اطلاعی مردم، مشکلات آنان را دوچندان کرده است.

با فرا رسیدن فصل جابه‌جایی مسکن، وقتی مردم با تمام مشکلات این روزهای بازار مسکن، خانه‌ای را برای خرید، اجاره و رهن پیدا می‌کنند. با چالشی جدید از طرف مشاوران املاک روبه‌رو می‌شوند؛ و آن اینکه آیا قرارداد عادی می‌خواهید یا با کد رهگیری؟ و در ازای ثبت معامله در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مبلغی فراتر از کمیسیون قانونی خود از دو طرف معامله طلب می‌کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع مطابق قانون، تخلف است.

خرید و فروش و اجاره مسکن بدون کد رهگیری تخلف است

در همین رابطه، حسام عقبائی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در مورد دریافت کد رهگیری از بنگاه‌های معاملات ملکی در زمان انجام معاملات گفت: هر قراردادی که در بنگاه‌های مشاوران املاک، اعم از خرید، فروش، اجاره، رهن، صلح، هبه و غیره تنظیم می‌شود، باید دارای کد رهگیری باشد. مشاوران املاک مطابق قانون موظف هستند قراردادی که در بنگاه منعقد می‌شود را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کرده و از این سامانه کد رهگیری دریافت نمایند.

وی ادامه داد: این شناسه باید در اختیار دو طرف معامله قرار گیرد؛ حتی اگر دو طرف معامله اعلام کنند از دریافت کد رهگیری خودداری می‌کنند، مشاوران املاک نباید به این حرف اکتفاء کرده و با ثبت معامله در سامانه املاک و مستغلات کد رهگیری مربوط به آن را دریافت کند.

عقبائی تأکید کرد: مشاوران املاک در قبال دریافت کد رهگیری از سامانه مذکور، حق دریافت مبلغی از دو طرف معامله ندارد و این کار را باید مطابق قانون و وظیفه ذاتی خود و صرفاً به ازای همان حق‌الزحمه و کمیسیون معامله، انجام دهد.

نایب رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تفکیک قراردادهای دارای کد رهگیری و بدون آن، توضیح داد: معامله بدون کد رهگیری اصلاً وجود ندارد و تفکیک معاملات به این شکل از طرف برخی از مشاوران املاک و تقاضای وجه بیشتر به ازای معاملات با کد رهگیری، تخلف است.

وی ادامه داد: این تخلف به استناد ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، قابل پیگیری بوده و ممکن است به پلمب شدن آن واحد صنفی منجر شود و در صورت تکرار حتی ابطال پروانه کسب نیز پیش‌بینی شده است.

مردم به مبلغ پرداختی خود به مشاوران املاک دقت کنند

عضو اتحادیه مشاوران املاک در مورد معاملات و توافقاتی که بین دو طرف خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک منعقد می‌شود و افراد با مراجعه به بنگاه تقاضای دریافت کد رهگیری دارند، تصریح کرد: در مورد این معاملات مشاوران املاک در قبال ثبت معامله در سامانه املاک و مستغلات مستحق دریافت دستمزد هستند اما قطعاً آن دستمزد کمتر از حق‌الزحمه و کمیسیون معامله است.

وی ادامه داد: برای اینکه ثبت این گونه معاملات برای بنگاه املاک بار مالیاتی نداشته باشد، بنگاه‌دار باید در قسمت توضیحات قراردادی که در سامانه املاک و مستغلات ثبت می‌کند، درج کند که این معامله در خارج از بنگاه منعقد شده و به عنوان مثال مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بابت ثبت در سامانه دریافت شده است. مشاوران اگر این توضیحات را ارائه ندهند حق کمیسیون کامل مبنای محاسبه مالیات خواهد بود.

برای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان نیازی به کد رهگیری نیست

عقبائی در پایان اظهارات خود در مورد کسانی که کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات ندارند و باید مطابق قانون، املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، بیان کرد: این افراد برای ثبت املاک خود در سامانه املاک و اسکان کشور نیازی به دریافت کد رهگیری ندارند.

 بر اساس اعلام مدیر کل اقتصادی وزارت مسکن، راه و شهرسازی، کسانی که کد رهگیری معاملات خود را ندارد، صرف خوداظهاری اطلاعات ملکی خود در سامانه املاک و اسکان برای دریافت خدمات مشروط به آن کفایت می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.