| کد خبر: 233228 |

◄ وزیر مسکن روحانی به رئیسی چه گفت؟

به رئیسی، رییس جمهور منتخب دوره سیزدهم گفته که شرایط فنی، اجرایی و نیروی انسانی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی فراهم است.

تین نیوز

در شرایطی که تا پیش از این مهلت بازپرداخت وام مسکن ملی ۱۲ سال بود، بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی به ۲۰ سال افزایش یافت؛ او همچنین بیان کرد به رئیسی، رییس جمهور منتخب دوره سیزدهم گفته که شرایط فنی، اجرایی و نیروی انسانی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی فراهم است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در خصوص طرح ابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهور ـ منتخب برای احداث سالیانه یک میلیون مسکن گفت: در جلسه‌ای به ایشان گفتم که سازوکار مهندسی و فنی و اجرایی و مصالح و نیروی کار برای این که در کشور سالانه یک میلیون مسکن تولید شود فراهم است، اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد توانمندسازی مردم و ایجاد شرایط برای مردم است تا استطاعت خرید داشته باشند و بتوانند، بخرند. بنابراین لازم است با سازوکارهایی قدرت خرید مسکن توسط مردم افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ما آمار کل خانه های کشور را گرفته ایم، افزود: با استفاده از تقاطع داده‌های موجود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده ایم و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده ایم و از مردادماه باید از آن ها مالیات اخذ شود. اما مساله اینجاست که سازمان امور مالیاتی روش ارائه آمار را قبول ندارد، بنابراین به روش دیگری در حال تهیه آمار هستیم تا ارائه کنیم.

وی ادامه داد: به این منظور سامانه املاک و اسکان آماده شده است. متاسفانه جوسازی‌ها علیه این سامانه باعث شد که استقبال از آن کم باشد و تاکنون حدود ۳ میلیون خانوار اطلاعات خود را در آن ثبت کرده‌اند. اما در ستاد کرونا مصوب شد که ثبت نام سامانه تا شهریور ادامه داشته باشد. اخذ مالیات از خانه‌های خالی بسیار مهم است و به نفع مردم است، چراکه این کار باعث می‌شود مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل و قیمت آن کنترل شود. حتی مطرح شدن نام سامانه املاک و اسکان باعث شد رشد قیمت مسکن متوقف شود.

اسلامی گفت: از مرداد ماه طرح اخذ مالیات از خانه های خالی آغاز می‌شود. در واقع طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است از مردادماه اخذ مالیات را آغاز کند.

وی با اشاره به ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی در پنج مرحله خاطرنشان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن به صورت سیستمی و پیامکی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دریافت تقاضا داشتیم و در پالایشی که در پنج مرحله ثبت نام انجام شد، مشخص شد که مردم واجد شرایط حداکثر ۵۳۰ هزار نفر هستند. اکنون برای این ۵۳۰ هزار نفر برنامه‌ریزی کردیم، زمین تخصیص دادیم و پروژه ساخت مسکن تعریف کرده‌ایم.

مسکن ملی در سه بخش دنبال می‌شود

اسلامی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در سه وضعیت پیگیری می‌شود، افزود: یکی از سه نوع طرح پیش‌بینی شده عمدتا در شهرهای کوچک و متوسط که در آن‌ها زمین کافی در اختیار داریم، انجام می‌شود. در این طرح زمین را به صورت گروهی به مردم واگذار می‌کنیم و مردم با نقشه طراحی شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان  و با هدایت بنیاد مسکن، با همت خود واحدهای مسکونی را احداث می‌کنند. این طرح برای حدود ۱۳۵ هزار نفر اجرایی شده است. اکنون از نفراتی که به برای این طرح ثبت نام کردند، بخشی زمین را  در اختیار گرفتند و بخشی نیز واحدهای مسکونی خود را ساخته و افتتاح کرده‌اند.  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوع دوم پروژه‌هایی هستند که به صورت مجتمع احداث می‌شوند و اکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر به این طرح‌ها معرفی شده‌اند. در این طرح پیمانکاران و سازندگان و انبوه سازان طی قراردادی مسئول ساخت این مجتمع‌ها می‌شوند. اکنون متقاضیان به این پروژه‌ها متصل شدند و بخشی از آنان در بانک افتتاح حساب کرده‌اند. نوع سوم نیز به کلانشهرها و شهرهای بزرگ اختصاص دارد که در آن پروژه‌ها به شکل مشارکنی با انبوه‌سازان احداث می‌شود. البته در کنار این سه طرح،  تفاهم‌نامه‌ها با سازمان‌های مختلف مانند نیروهای مسلح، آموزش و پرورش برای تامین مسکن فرهنگیان. وزارت رفاه برای تامین مسکن کارگران و بازنشستگان و وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیری می‌شود. در این تفاهم‌نامه‌ها برای سازمان‌هایی که هم زمین و هم امکانات و منابع مالی ساخت مسکن در اختیار داشتند، واحدهای مسکونی احداث می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.