| کد خبر: 216665 |

شامخ تیرماه در بخش ساختمان منتشر شد/رکود ساخت و ساز در سایه کرونا

بررسی‌های آماری نشان داد، عدد شامخ کل بخش مسکن در تیرماه رقم 52.78 بوده که نشان‌دهنده رکود صنعت ساختمان در تیرماه 99 نسبت به ماه قبل است.

تین نیوز

بررسی‌های آماری نشان داد، عدد شامخ کل بخش مسکن در تیرماه رقم 52.78 بوده که نشان‌دهنده رکود صنعت ساختمان در تیرماه 99 نسبت به ماه قبل است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، با توجه به کاهش میزان فعالیت‌های ساختمانی انجام شده در تیر ماه، این شاخص نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

دیگر شاخص‌های موجود در بین ۵ مولفه اصلی شامخ شامل “میزان سفارشات جدید، سرعت انجام سفارشات، میزان خرید مواد اولیه و جذب نیروی انسانی” نیز کاهش میزان شاخص را تجربه کردند.

شاخص “انتظارات تولید در ماه آینده” با رقم ۳۵.۵۵، کاهش امیدواری فعالان اقتصادی نسبت به بهبود وضعیت بخش ساختمان در مردادماه  را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، صنعت ساختمان براساس استاندارد بین‌المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

در بخش مسکونی، طبق گزارش بانک مرکزی میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور)  با ۱۴۰۴۷ واحدمسکونی، نسبت به ماه قبل ۳۰.۳ درصد افزایش یافت. قیمت مسکن نیز در تهران با متوسط قیمت ۲۰.۹ میلیون تومان، تورم ماهانه ۱۰.۴ درصدی را تجربه کرد. افزایش مداوم نرخ ارز و انتظارات تورمی حاصل از آن، پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و نیز تداوم معاملات سوداگرانه، موجب افزایش قیمت مسکن شد.

به گزارش واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون، در بخش تولید و عرضه تجهیزات ساختمانی نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه در برخی اقلام، کاهش نیروی کار در نتیجه تداوم شیوع ویروس کرونا و وجود بی انگیزگی در این قشر به دلیل تورم عمومی موجود، تداوم مشکلات موجود در حوزه واردات مواد اولیه (بویژه در حوزه ثبت سفارشات و ترخیص از گمرکات) و کاهش قدرت خرید، نگرانی از ادامه روند موجود و تردید نسبت به آینده کسب و کارهای این بخش را افزایش داد.

در بخش های عمرانی و دیگر فعالیت های پیمانکاری، کماکان بدلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران توسط کارفرمایان و عدم تناسب نرخ تعدیل با تورم موجود،  فعالان این بخش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با استناد به اظهارات فعالان ساختمانی ، عدد شامخ کل با کاهش ۱۸درصدی نسبت به ماه قبل، بر روی عدد ۵۲.۷۸ جای گرفت. زیرا میزان فعالیت های تولید یا ارائه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل روند نزولی داشت که عدم ثبات قیمتها و در نتیجه عدم عرضه مواد اولیه به دلیل مشخص نبودن قیمتها و نگرانی کارفرمایان از آینده بازار، در ایجاد این شرایط بسیار موثر بود.

متعاقبا میزان سفارشات جدید و لذا میزان خرید مواد اولیه با وضعیت کاهشی مواجه شد. با توجه به رکود موجود و نیز شیوع بیشتر ویروس کرونا، میزان بکارگیری نیروی انسانی نیز کمتر شد. در نتیجه از سرعت انجام سفارشات نیز کاسته شد. قیمت مواد اولیه در بسیاری از مصالح ساختمانی افزایش یافت و قیمت فروش نیز بیشتر شد اما در مقابل از حجم فروش کاسته شد. (البته بنابر اعلام نظر فعالان ساختمانی در کلیه حوزه ها، در برخی فعالیتهای مرتبط با حوزه ساختمان روند افزایش قیمتها نسبت به خرداد کمتر گزارش شد). علیرغم مشکلات موجود در تکمیل سفارشات، با تحویل سفارشات معوقه از ماه های ابتدایی سال، میزان کارهای معوقه در مجموع کاهش یافت. میزان مصرف حامل های انرژی مرتبط با بخش تولید کمتر شد و با توجه به مشکلات مرزی، میزان صادرات نیز همچنان سیر نزولی داشت.

با توجه به نوسانات نرخ ارز در ماه های اخیر، اکثر فعالان این حوزه نسبت به بهبود فضای کسب و کار خود در مرداد، امیدوار نبودند.

این نتایج با همکاری سایر تشکل های ساختمانی و عمرانی  به ویژه سندیکای شرکت های ساختمانی ایران حاصل شده است.

اتاق تعاون  ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن به صورت ماهانه توسط مرکز آمار  اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.