| کد خبر: 211882 |

تکلیف پلاسکو تا 2 هفته آینده مشخص می شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عدم تامین پارکینگ و نداشتن پروانه ساختمانی در پلاسکو گفت: قراراست تا دو هفته آینده در مورد پلاسکو تصمیم گیری شود.

تین نیوز

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عدم تامین پارکینگ و نداشتن پروانه ساختمانی در پلاسکو گفت: قراراست تا دو هفته آینده در مورد پلاسکو تصمیم گیری شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، صبح روز پنجشنبه 30 دی 1395 ساختمان 17 طبقه پلاسکو با اسکلت  فلزی که یکی از مراکز تولید مهم پوشاک در تهران بود فروریخت.

این ساختمان که در ضلع شمال شرقی چهار راه استانبول و درکنارساختمان آلومینیوم قرار داشت در سال 1341 ساخته شده بود.در ساختمان پلاسکو علاوه بر عرضه پوشاک 10 طبقه هم به کارگاه های تولیدی پوشاک اختصاص داده شده بود.

ریزش ساختمان 2 ماه مانده به پایان سال و در اوج فروش کسبه برای عید نوروز رخ داد. مقدار زیادی پوشاک در انبارها دپو شده بود و حتی برخی کارشناسان از خسارت هزاران میلیاردی خبر دادند.

در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو 15 آتش نشان  به شهادت رسیدند و قرار شد در ساختمانی که ساخته می شود طبقه ای برای یادمان آنها در نظر گرفته شود.

بیش از 3 سال از حادثه ریزش پلاسکو می گذرد و بنیاد مستضعفان که مالک این ساختمان است شروع به ساختن کرد.

ساختمان ناخواسته ریخته باید برای عوارض آن فکری کرد

چند مساله در خصوص ساختمان پلاسکو وجود دارد و یکی از مشکلات آن عدم صدور پروانه ساخت و ساز است. برخی کارشناسان می گویند از آنجایی که این ساختمان بر اثر حریق و بصورت ناخواسته فروریخته است پس نیازی به دادن عوارض ساختمانی به شهرداری نیست و از مسوولان شهری می خواهند این موضوع را  مد نظر قرار دهند.

اما شهرداری تهران بر اساس قانون نمی تواند در عوارض ساختمانی تخفیف داده و در این باره مکاتباتی هم صورت گرفت.

یکی دیگر از مشکلات ساختمان پلاسکو تامین پارکینگ مورد نیاز است البته ساختمان قبلی پلاسکو(که بیش از 50 سال عمر داشت) هم پارکینگ نداشت و همین امر هم باعث بروز مشکلاتی  در آن محدوده شده بود.

بر اساس مصوبه شوری عالی شهرسازی و معماری تمامی ساختمان های بزرگ باید پارکینگ داشته باشند و پلاسکو نیز باید در این زمینه تعیین تکلیف شود.

البته مدیران شهری تاکید دارند که بنیاد مستضعفان همکاری لازم را دارد و با اینکه تحت فشار کسبه است اما در حال ساخت است و اگر مشکل پارکینگ و اخذ پروانه ساختمانی حل شود گواهی عدم خلاف صادر می شود.اما خبر رسیدکه شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام کرده است نیاز نیست پارکینگ به میزان لازم برای این ساختمان تامین شود.

قرار بود ساختمان پلاسکو با کمک همه نهادها و سازمان‌ها ساخته شود و شورا و شهرداری نیز به آن کمک کنند و اهتمام مدیریت شهری، شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و مالک پروژه بنیاد مستضعفان مبنی بر اجرای ساختمانی با رعایت همه استانداردها باشد.

همچنین بر اساس اخبار رسیده گفته شده که  پارکینگ پروانه(سه طبقه تجاری و ۳۵۰ واحد اداری دارد و طبقات فوقانی ۳۵۰ واحد پارکینگ را تامین می‌کند و  بیش از ظرفیت پارکینگ در آن پارک می‌شود و حتی یک پارکینگ اضافه نیز وجود ندارد ) که متعلق به شهرداری تهران  است را به ساختمان پلاسکو اختصاص دهند و مدیران شهری در این باره گله مند هستند و حتی روز گذشته در صحن علنی شورا تذکراتی در این باره دادند.

دولتی ها هم در این باره گفتند که  بنابر آخرین مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، میزان تراکم این ساختمان باید بر اساس حقوق مکتسبه افراد انجام شود. مطابق آخرین گزارش بنیاد مستضعفان به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص آخرین اقدامات انجام‌شده در ساختمان پلاسکو، 2 مسئله تامین پارکینگ و اخذ پروانه ساختمانی بر سر راه بازسازی این ساختمان قرار داشت.با توجه به اینکه هر اقدام اجرایی حتما باید فرآیند قانونی اخذ پروانه ساختمانی را طی کند.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد، بنیاد مستضعفان هر چه سریع‌تر این اقدام قانونی را انجام دهد و پروانه ساختمانی پلاسکو را اخذ کند اما با بررسی‌های انجام‌شده، تامین پارکینگ در خود ساختمان پلاسکو امکان‌پذیر نبود و زیربنای در نظرگرفته شده، تنها پاسخگوی حقوق مکتسبه و یادمان شهدای آتش‌نشان است؛ بنابراین فراهم‌کردن پارکینگ در خود ساختمان امکان‌پذیر نبود. همچنین ساخت پارکینگ در اراضی خالی مجاور ساختمان پلاسکو به دلیل ملاحظات تاریخی و ثبت این اراضی در وزارت میراث فرهنگی میسر نبود.

ساختمان جدید پلاسکو گفته می شود شامل ۲۰ طبقه،  ۵ طبقه زیر و ۱۵ طبقه روی زمین است و تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

عدم تامین پارکینگ و نداشتن پروانه از جمله مشکلات ساختمان پلاسکو است که بارها اعضای شورای شهر در این باره تذکر داده و حتی خواستار توقف فعالیت این پروژه شدند.در این باره با محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

در خصوص آخرین وضعیت پلاسکو توضیح دهید.

طولانی شدن فرایند اخذ پروانه و شروع به کار پلاسکو

بعد از اتفاق تلخی که برای ساختمان پلاسکو در سال 95 رخ داد، متأسفانه فرایند اخذ پروانه و شروع به کار پلاسکو خیلی طولانی شد و با تأخیر زیادی این اقدام صورت گرفت. مالکان ساختمان و زمین می‌بایست اقدام می‌کردند. بارها در این زمینه تذکر دادیم. کسبه‌ای که مالکیت داشتند معترض بودند و در حال حاضر ساخت و ساز در پلاسکو با تأخیر زیاد آغاز شده است. با وجود اینکه فعالیت آغاز شده، اما هنوز پرانه‌ای برای ساخت و ساز گرفته نشده است. ما بارها با مدیریت شهری جلسه گذاشتیم و اعتراض خود را اعلام کردیم.

چرا تاکنون پروانه اخذ نشده است؟

این را هم بگویم که ما با بنیاد مستضعفان که متولی ساخت پلاسکو است همراهی‌های لازم را می‌کنیم و در این زمینه هم اعلام آمادگی کرده‌ایم. فرآیند صدور پروانه سازوکار مشخصی دارد و باید تمام ساختمان‌ها این فرایند را طی کند.

بایدمتراژ، تعداد طبقات و مساحت مشخص شود 

باید مالک پروانه ساختمانی را کسب کند. ما که جای مالک نیستیم که بخواهیم درخواست صدور پروانه کنیم. البته استانداری وقت هم پیگیر این موضوع بود و نقطه‌نظراتی را هم مطرح کرد. باید متراژ، تعداد طبقات و مساحت مشخص باشد، اما همه این کارها با تأخیر جلو رفته است.

آیا دستور نقشه ساختمان تایید شده است؟

گود پلاسکو پرخطر شده بود/ ابتدا گودبرداری سپس ارائه نقشه

در گذشته بنیاد باید دستور نقشه‌ای را تهیه می‌کرد، اما شروع به گودبرداری کرد. گودبرداری صورت گرفت، جلسه‌ای با حضور استاندار وقت،‌مسئولین شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت. آنها از مدیریت شهری خواستند که مخالفتی برای گودبرداری نکنند چرا که این گود  پرخطر شده است و باید مقاوم‌سازی در آن صورت گیرد و سپس بنیاد نقشه را ارائه کند.

موافقت شورا و شهرداری تهران/ ایراد در نقشه های ارائه شده

شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران هم با این موضوع موافقت کردند. علی‌رغم اینکه گودبرداری به اتمام رسید، جداره‌بندی و مقاوم‌سازی گود انجام شد، نقشه‌هایی که ارائه شد، اشکالاتی داشت و اشکالات هم برطرف نشد و شروع به ساخت و ساز  کردند و فعالیت  ساختمان  آغاز شد، اما هنوز پروانه‌ای برای آن صادر نشده بود و این روند همچنان ادامه دارد.

اسکلت بندی به اتمام رسید/قرار بود پلاسکو به الگو تبدیل شود

اسکلت به اتمام رسید، اما هنوز پروانه‌ای گرفته نشده است. انتقاداتی که وارد است این است که ساختمان پلاسکو قرار بود ساختمانی دارای ویژگی‌های خاص و استانداردهای لازم باشد و از منظر اصول ایمنی و شهرسازی و معماری و نما به الگو تبدیل شود. 

ساخت پارکینگ و پرداخت عوارض برای پلاسکو الزامی است و باید این ساختمان با رعایت اصول ایمنی و استاندارها ساخته شود. شورای عالی شهرسازی توجهی به تامین پارکینگ نکرده است اما باید پارکینگ تامین شود و ما حتما به بنیاد در این زمینه کمک خواهیم کرد. همانطور که اجازه گودبرداری داده شده بدون اینکه نقشه ای ارائه شود در زمینه عوارض هم کمک خواهیم کرد اما بنیاد باید برای ساخت پلاسکو حتما  مراحل قانونی را طی کند.

مهندس ناظر پروژه مشخص است؟

بنیاد هزینه ساخت را داد و با سرعت کار پیش می رود

وقتی ساختمانی پروانه نداشته باشد، مهندس‌ناظر آن هم مشخص نیست. از آن‌سو هم جای تقدیر از بنیاد مستضعفان است. اتفاق پلاسکو ناخواسته پیش آمد و امروز آنها آمده‌اند و هزینه ساخت را پرداخت کرده‌اند و با سرعت قابل‌توجهی هم کار پیش می‌رود و ماهیت این کار ارزشمند است. بنیاد این زحمات را کشیده است، اما باید پروانه برای این ساختمان صادر شود..

شنیده شده نهادهای نظارتی در خصوص پلاسکو به شهرداری تذکراتی داده اند در این باره توضیح دهید؟

سازمان بازرسی کل کشور، شهرداری را مؤاخذه کرده است که چرا ساختمانی با چنین بارگذاری بدون پروانه ساخته می‌شود. بحث این است که بنیاد باید برای این ساختمان پروانه بگیرد و مثل بقیه ساختمان‌ها که مردم باید عوارض را پرداخت کنند، در اینجا هم باید قانون اجرا شود.

قانون گذار به ما اجازه نمی دهد از ساختمانی عوارض نگیریم

البته بنیاد می‌گوید ما نباید عوارض بدهیم، چرا که این حادثه غیرمترقبه بوده است و با اراده ما تخریب نشده است و شهرداری هم باید کمک کند. شورا و بقیه نهادها هم وعده داده‌اند، البته این حرف درست است، ما هم در شورا موظف هستیم کمک‌های لازم را انجام دهیم. من نمی‌گویم عوارض بگیریم، اما قانون گذار این اجازه را به ما نمی‌دهد که از ساختمان‌ها عوارض دریافت نکنیم.

حاضریم در خصوص عوارض کمک کنیم

یک مورد مشابهی بود که دیوان عدالت اداری اعلام کرد که شوراها قانوناً نمی‌توانند کل عوارض را ببخشند. باید برای این کار راهکار قانونی پیدا شود. ما حاضریم در خصوص عوارض هم کمک کنیم، چرا که این مسئله ملی است. 

بالاخره شورا برای تامین پارکینگ پلاسکو برنامه ای دارد؟

در مصوبه شورای عالی شهرسازی مکلف به تامین پارکینگ نیستند

بحث  تامین پارکینگ برای پلاسکو هنوزانجام نشده است و در مصوبه شورای عالی شهرسازی مکلف شده‌اند که پارکینگ را تأمین نکنند. البته باید برای پلاسکو پارکینگ لازم تأمین شود و اعتراض ما به شورای عالی شهرسازی این است که باید پارکینگ تأمین شود.

آقای فتاح از نیروهای ارزشمندی است/بابت اقدامات تشکر می کنیم

آقای فتاح از نیروها و مدیران ارزشمند است. ما انتقادی نداریم، تشکر هم می‌کنیم بابت اقداماتی که انجام داده‌اند، اما بحث، صیانت از مقرارت شهرسازی و معماری و حقوق عمومی شهر است که باید رعایت شود . پلاسکو هم مثل سایر ساختمان‌های دیگر باید پارکینگش تأمین شود.

نباید صورت مسئله را پاک کرد/نمی توان گفت نیازی به پارکینگ نیست

نباید صورت مسئله را پاک کنیم و بگوئیم اصلا پارکینگ نمی‌خواهیم، این تصمیم درست برای حل مسئله نیست. اگر این کار برای بنیاد هزینه‌بر است، باید دولت و شهرداری کمک کند، ملک دیگری را تملک کنند تا پارکینگ‌های مورد نیاز برای پلاسکو تأمین شود نه اینکه بگویند نیازی به پارکنیگ نیست.

چه تعداد پارکینگ باید تأمین شود؟

دقیق نمی‌دانم، اما فکر کنم حدود 600 تا که فعلا گفتند 400 پارکینگ تأمین شود. 

بنیاد باید چقدر عوارض به شهرداری بدهد؟

هنوز میزان عوارض مشخص نیست. نقشه‌ها را ارائه دادند و  چند جلسه برگزار شد. حقوق مکتسبه‌ای در این ساختمان وجود دارد که قبلاً عوارض پرداخت کرده‌اند و باید این این حقوق تعیین تکلیف شود.

مساحت پلاسکوی جدید چقدر است و چند طبقه دارد؟

بنیاد اسناد حقوق مکتسبه قبلی را بیاورد تا شهرداری تعیین تکلیف کند

دقیق نمی‌دانم. مساحت و کاربری تغییر کرده است و بهینه‌تر شده است، قبلا اداری و تولیدی بود و در حال حاضر تجاری شده است. بنیاد اسناد حقوق مکتسبه قبلی را بیاورد تا شهرداری بتواند محاسبه کند و مابه‌التفاوت عوارض مشخص شود. در مجموع، بنیاد با ساخت پلاسکو کار ارزشمندی انجام می‌دهد، اما اصول باید رعایت شود. 

چرا انتقادات خود را در خصوص عدم تامین  پارکینگ به شورای عالی شهرسازی اعلام نکردید؟

در شورای عالی شهرسازی از اعضای شورای شهر تهران فقط یک‌نفر را به عنوان مطلع و ناظر دعوت می کنند و حق رأی نداریم. ما در خصوص موضوع پارکینگ مخالف بودیم،  حتی معاون شهرسازی و معماری  شهرداری تهران هم مخالف بود، اما ما حق رأی نداریم. 

آیا ساختمان بر اساس استاندارهای لازم ساخته شده است؟

 چیزی که از بیرون مشخص است این است که ساختمان خوبی در حال ساخت است و بنیاد هم سعی کرده براساس نقشه‌های مهندسی و استاندارد ها کار کند. به نظر ساختمان مقاومی است، ولی با توجه به اینکه مهندس ناظر ندارد و باید کسی حتما مسوولیت داشته  و متعهد باشد، لذا باید حتما برای این ساختمان پروانه صادر شود و فرایندها طی و مورد تأیید قرار گیرد. 

علت عدم صدور پروانه چیست؟

کاربری پلاسکو هنوز مشخص نیست/باید مالک مستندات را ارائه کند

نقشه‌ها را باید بنیاد ارائه دهد و شهرداری باید تبیین کنند که قرار است کاربری به چه شکل باشد. فعلا فقط یک ساختمان در حال ساخت است. کاربری مهم است. قبلاً در پلاسکو بخش‌های عمده ای اداری و تولیدی بود، ولی برای عرضه پوشاک هم استفاده می‌شود. در حال حاضر ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می‌شود، براساس جدول، سطوح کاربری آنها مشخص می‌شود، اما هنوز کاربری پلاسکو مشخص نیست، چرا که پروانه‌ای گرفته نشده است. پیگیری‌های لازم از سوی مدیریت شهری صورت گرفته است، اما شهرداری مالک نیست و باید مالک مستندات را ارائه کند. 

احتمال دارد جلوی کار گرفته شود؟

بارها شهرداری جلوی کار را گرفته است. مالکین و صاحبان مشاغل در این ساختمان اظهار نگرانی می‌کنند و بلاتکلیف هستند. شهرداری کار را متوقف کرده و نیوجرسی گذاشته است. سازمان بازرسی گفته باید برای این کار پروانه صادر شود. رویکرد ما هم کمک به بنیاد است.

اگر جلوی کار را شهرداری بگیرد، ذینفعان متضرر می‌شوند

در حال حاضر بنیاد در حال فعالیت است. اگر جلوی کار را شهرداری بگیرد، ذینفعان متضرر می‌شوند و ساختمان بلاتکلیف می‌ماند و این کار درست نیست.

تصمیم گیری درباره پلاسکو تا 2 هفته آینده/بررسی زوایای کار

 باید برای این ساختمان پروانه صادر شود، لذا قرار شد تا دو هفته آینده در این باره تصمیم‌گیری شود. قرار است شهرداری و شورا تصمیم بگیرند. زوایای موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تصمیم بگیرند که ساختمان به فعالیت خود ادامه دهد یا کار را متوقف کنند. 

دلایل زیادی آورده اند که در این مکان نمی توان پارکینگ تامین کرد اما تامین پارکینگ جزو الزامات ساختمان ها بر اساس طرح تفصیلی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.