| کد خبر: 196263 |

مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند اعلام کرد:

آخرین وضعیت مسکن مهر پرند

آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر پرند چگونه است؟

تین نیوز

اگر بگوییم اتمام پروژه مسکن مهر یکی از چالشی‌ترین موضوعات دولت یازدهم و دوازدهم بود، بی راه نگفتیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز نخستین پروژه مسکن مهر، اکنون این پروژه چه وضعیتی دارد؟ در واپسین روزهای تابستان ۹۸ به سراغ محسن وطن‌خواهی، مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند رفتیم تا آخرین وضعیت مسکن مهر این شهر را بررسی کنیم.

آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر پرند چگونه است؟

مسکن مهر پرند از سال ۱۳۸۸ با هدف ساخت ۹۶ هزار واحد مسکونی شروع شد و در گذر زمان به دلیل نبودن متقاضی و سایر موارد به ۹۰ هزار واحد کاهش یافت که تاکنون تعداد۷۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شد و تعداد ۹ هزار واحد دیگر در مراحل تحویل یا تکمیل نهایی و نصبیات پروژه‌ها است.

با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بعضی مبنی بر اتمام پروژه‌های مسکن مهر در سال‌جاری، این شرکت تمام سعی خود را به کار بسته تا با استفاده از منابع داخلی پرونده کنکور مهر را در سال‌جاری به  اتمام برساند که در همین راستا در شش ماه اول تقریبا ماهانه هزار واحد تحویل متقاضیان شده که در شش ماه دوم تعداد تحویل‌ها بیش‌تر خواهد شد.

مساله مهم دیگر در بستن پرونده مسکن مهر به متقاضیان غیر موثر برمی‌گردد که با وجود تکمیل واحد خود نسبت به تکمیل موجودی و تحویل واحد خود اقدام نمی‌کنند. پروژه‌هایی داریم که بعد از سه یا ۴ سال هنوز به صورت متوسط ۵۰ نفر آن‌ها نسبت به تحویل واحد خود اقدام ننموده‌اند که باید برای آن‌ها به صورت ویژه تصمیم‌گیری شود.

مسکن مهر پرند از نظر شکلی و نزدیکی به شهر تهران با مسکن مهر پردیس قابل مقایسه است؛ اما تفاوت اصلی آن با پردیس این است که بخشی از متقاضیان ما جزو متقاضیان موثر (متقاضی سکونت) نبودند و برای سرمایه گذاری واحد را تقاضا کرده‌اند. متقاضی موثر از نظر ما دو دسته هستند. کسانی که از نظر مالی موثر هستند و به موقع موارد مالی را پرداخت می‌کنند و دیگری کسانی که متقاضی سکونت هستند. معمولا کسانی که متقاضی سکونت نیستند، موارد مالی را نیز به موقع پرداخت نمی‌کنند.

این دیدگاه را که شرکت عمران پرند صرفا سازنده است را باید کنار بگذاریم؛ زیرا ساختار مسکن مهر از قبل به این صورت بوده که یک قرارداد سه جانبه بسته شده که یک طرف پیمانکار، یک طرف متقاضی و ما داور و کنترل‌کننده دریافت‌ها و پرداخت‌ها هستیم.

در قراردادهایی که به صورت سه جانبه بر مبنای دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی بسته شده، تقریبا خلافی دیده نمی‌شود. بخش عمده واحدهای تکمیل شده مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحویل داده شده و باقیمانده نیز با توجه به تحولات اقتصادی که از ابتدای سال ۹۷ اتفاق افتاد، با چالش بزرگی به نام افزایش هزینه‌ها مواجه شده است.

از طرف دیگر متقاضیان غیرموثر هم ما را به چالش کشیدند. این متقاضیان غیر موثر حتی در فراخوان برای تعیین تکلیف واحد ها نیز حضور پیدا نکردند. بسیاری از آنها ۷۰ درصد اولیه مبلغ پروژه را پرداخت و بقیه را پرداخت نکرده‌اند.

قراردادهای احداث به گونه‌ای است که به متقاضیان واحدها اعلام می‌شود که پرداخت‌ها به صورت وجوه علی‌الحساب پرداخت است و قرار بوده به صورت طبیعی میزان تغییرات قیمت واحدها اندک باشد؛ اما وقتی شامل مرور زمان شده، میزان تغییرات افزایش یافته است. بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی مجبوریم این میزان افزایش را روی پروژه‌ها اعمال کنیم.

با توجه به این‌که وزرات راه‌وشهرسازی تا پایان سال برای تکمیل پروژه مسکن مهر به شهرهای جدید فرصت داده،‌ برنامه شما برای تکمیل واحدها چیست؟

با توجه به تاکید مقام عالی وزارت امسال باید ۱۶ هزار واحد باقیمانده مکسن مهر پرند تکمیل شود. در این راه نهایت تلاش را می‌کنیم و حدود ۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی هزینه کرده‌ایم. با وجود این‌که به استناد قانون نمی‌توانیم از منابع داخلی برای احداث ساختمان‌های شخصی هزینه کنیم، اما با مجوز دولت، مبلغی را که مردم برای محوطه سازی پرداخت کرده‌اند برای تکمیل پروژه‌ها به پیمانکاران دادیم.

برای تکمیل ۱۶ هزار واحد باقیمانده به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که از این میزان حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان آورده متقاضیان بوده که بخش زیادی از آن پرداخت نشده و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز باقیمانده وام بانکی است که بانک به دلیل اینکه این واحدها تمام نشده بخشی از آن را پرداخت نکرده است.

مشکل اساسی ما وزارتخانه‌های موازی مانند وزارتخانه‌های نیرو و نفت هستند که قرار بوده در پروژه‌های مسکن مهر برای گازرسانی، آبرسانی و کشیدن انشعاب برق به ما کمک کنند. این نهادها هزینه خدمات‌رسانی (گازرسانی یا آبرسانی) را به روز دریافت می‌کنند و مابه‌التفاوت هزینه‌های ذکر شده در قرارداد را خودمان پرداخت می‌کنیم.

در حوزه خدمات روبنایی و ایجاد خدمات رفاهی چه اقداماتی انجام شده است؟

بابت محوطه‌سازی و آماده کردن خیابان‌ها باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد نیز از منابع داخلی هزینه کنیم. شرکت عمران شهر پرند یک شرکت هزینه-درآمد است. بر این مبنا اجازه داریم زمین‌های شهر را به صورت نقدی یا تهاتر در قبال تعهدات‌مان واگذار کنیم. این منابع داخلی را در بودجه سنواتی می‌گنجانیم. یکی از نقاط قوت ما این است که در سال ۹۷ کل بودجه پیش‌بینی شده را محقق کردیم و حدود ۴۴ مدرسه، ۱۰۰ هکتار پارک، چند مسجد و کلانتری احداث کرده‌ایم.

برای مدیریت بهتر شهر با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت متروی تهران برای دو خطه کردن قطار حومه‌ای و آوردن مترو به شهر پرند تفاهم کردیم که مبلغ ۱۷۵ میلیار د تومان به متروی تهران و ۱۳۵ میلیارد به راه‌آهن جمهوری اسلامی به نیابت از دولت پرداخت کنیم.

عملیات دو خط کردن قطار حومه‌ای آغاز و پیشرفت خوبی دارد. درباره مترو نیز فعلا ۸ میلیارد تومان پرداخت و شرط کردیم عملیات اجرایی احداث از سمت پرند آغاز شود. مزیت متروی پرند با سایر متروهای اطراف تهران این است که ادامه خط یک متروی تهران بوده و از تجریش تا پرند امتداد می‌یابد.

در این زمینه چه برنامه‌های برای آتی در دست اقدام دارید؟

امسال کلنگ احداث شش مدرسه زده می‌شود و سه مدرسه نیز برای سال جدید افتتاح خواهد شد. هم‌چنین سه پارک در حال افتتاح و ۷ پارک نیز در حال اجرا است. عملیات شروع احداث یک ورزشگاه را امسال آغاز می‌کنیم و یک مسابقه ملی معماری برای طراحی تالار شهر برگزار خواهیم کرد. با توجه به سیاست‌های وزارتخانه برای توجه به ارتقا کیفیت زندگی مردم، در بحث‌های ارتقا هویتی شهرهای جدید باید روی برندینگ این شهرها کار کنیم. احداث تالار فرهنگی شهر می‌تواند به این موضوع کمک کند. 

به همین دلیل این طراحی تالار شهر را به عنوان پایلوت مسابقه معماری قرار دادیم و پنج استاد برجسته معماری کشور که دارای عنوان بین‌المللی نیز هستند را به‌عنوان هیات داوری دعوت کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری این مسابقه هستیم. این تالار فرهنگی قرار است در زمینی به وسعت ۵/ ۲ هکتار احداث شود. از بین سه طرح برتر این مسابقه با یکی از آنها به انتخاب شرکت عمران پرند با توجه به مسائل مالی و تکنیکی برای طراحی پروژه قرارداد خواهیم بست.

منبع: روزنامه دنیای خودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.