| کد خبر: 195639 |

◄ سکته در بازار زمین

آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تازه‌ترین تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهار امسال حاکی است که تعداد معاملات خریدوفروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در پایتخت طی سه ماه اول سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته است؛ همچنین حجم معاملات خریدوفروش زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران در بهار امسال در مقایسه با یک فصل قبل-زمستان سال ۹۷-نیز با افت ۱۳ درصدی همراه شده است.

تین نیوز

آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تازه‌ترین تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهار امسال حاکی است که تعداد معاملات خریدوفروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در پایتخت طی سه ماه اول سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته است؛ هم‌چنین حجم معاملات خریدوفروش زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران در بهار امسال در مقایسه با یک فصل قبل-زمستان سال ۹۷-نیز با افت ۱۳ درصدی همراه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد درصورتی‌که سکته تورم ماهانه مسکن در نیمه دوم سال گذشته نادیده گرفته شود، چرخش فصلی تورم زمین قبل از چرخش تورم زمین اتفاق افتاده است؛ اما با در نظر گرفتن تغییر و تحولات قیمتی بازار مسکن در نیمه دوم سال گذشته می‌توان گفت ابتدا بازار مسکن با چرخش تورم مواجه شده است و سپس بازار زمین در وضعیت کاهش ارتفاع پرواز قیمت‌ها قرار گرفته است.

 میانگین قیمت هر مترمربع زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهر تهران در حالی بهار امسال به مرز ۱۷ میلیون تومان رسیده است که تحت تأثیر رشد قیمت زمین به‌عنوان بازار بالادست ساخت‌وساز و هزینه‌برترین جزء ساختمانی، قیمت تمام‌شده مسکن در تهران نیز تغییر یافته است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران درحال‌حاضر برای ساخت‌وساز مسکن با مصالح ساختمانی کاملا معمولی حدودا مترمربعی ۳ تا ۵/ ۳ میلیون تومان است؛ با توجه به سهم قیمت هر مترمربع زمین در قیمت تمام‌شده هر مترمربع واحد مسکونی (میزان سطح اشغال و میزان تراکم ساختمانی این سهم را تعیین می‌کند)، متوسط قیمت تمام‌شده هر مترمربع واحد مسکونی معمولی ساخته‌شده با مصالح بسیار معمولی رقمی معادل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

قیمت تمام‌شده مسکن با توجه به اختلاف شدید قیمت زمین در مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران در مناطق مختلف پایتخت ارقام متفاوتی است و ازاین‌رو هزینه تمام‌شده هر مترمربع مسکن نیز طبیعتا در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت خواهد بود.

کارشناسان از پررنگ بودن احتمال رسیدن بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی به ثبات قیمتی در ماه‌های آینده به‌عنوان نقطه روشن بازار ساخت‌وساز خبر می‌دهند. تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده است بعد از سال‌های اوج رونق مسکن و جهش قیمت هم‌چون سال‌های ۸۶ و ۹۱ که قیمت زمین به ترتیب با رشد ۱۲۷ درصدی و ۸۲ درصدی مواجه شد، تورم زمین در مقایسه با تورم مسکن شیب کاهشی تندتری به خود گرفت؛ همین تجربه نشان داد در این دوره‌ها، سازنده‌ها در مقایسه با خریداران مسکن شرایط بهتری را تجربه کردند، چراکه سقوط تورم زمین تندتر از سقوط تورم مسکن تجربه شد.

چالش سازنده‌ها برای شروع پروژه‌های ساختمانی جدید امسال نسبت به سال گذشته با یک تفاوت عمده مواجه شده است؛ سال گذشته عمده چالش سازنده‌ها برای شروع پروژه‌های جدید ساختمانی، به کمیاب‌شدن و نایاب‌شدن برخی از مصالح ساختمانی و درعین‌حال افزایش شدید قیمت مصالح مربوط می‌شد؛ بااین‌حال امسال، کاهش عرضه املاک مسکونی کلنگی و زمین مناسب برای ساخت‌وساز و جهش قیمت این گروه از املاک از یک‌سو، افزایش محسوس دست‌مزد کارگران و عوامل ساختمانی از سوی دیگر و هم‌چنین افزایش هزینه‌های مربوط به صدور جواز و عوارض ساختمانی مهم‌ترین چالش سازنده‌ها محسوب می‌شود.

آمارها و اطلاعات فعالان ساختمانی و سازنده‌های شهر تهران نشان می‌دهد، امسال دستمزد کارگران و عوامل ساختمانی در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است؛ به این معنا که اگر سال گذشته هر کارگر ساختمانی با دستمزد روزانه ۵۰ هزار تومان در پروژه‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شد امسال این رقم دست‌کم به ۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین شرایط حال‌حاضر در بازار ساخت‌وساز نشان می‌دهد عوارض ساختمانی در برخی از مناطق شهر تهران حداقل به میزان دو برابر افزایش یافته است.

چرخش تورم فصلی و کاهش سرعت رشد قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران این امیدواری را در بازار ساخت‌وساز ایجاد کرده است که بازار زمین رفته‌رفته به سمت ثبات قیمت در حال حرکت است و تورم زمین و املاک مسکونی کلنگی در مسیر کاهش قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.