| کد خبر: 183304 |

افزایش قدرت خرید مسکن تنها راه گذر از رکود

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن ایران گفت: کاهش تولید و جهش قیمت امسال مسکن سبب شد مردم قدرت خرید خانه مورد نیاز خود را نداشته باشند و باید این شرایط را به گونه‌ای تغییر داد.

تین نیوز

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن ایران گفت: کاهش تولید و جهش قیمت امسال مسکن سبب شد مردم قدرت خرید خانه مورد نیاز خود را نداشته باشند و باید این شرایط را به گونه‌ای تغییر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، فرشید پورحاجت افزود: در شرایط اقتصادی کنونی تولیدکنندگان به علت ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این بخش، رغبتی برای تولید مسکن ندارند.

وی گفت: بخش‌خصوصی تصور می‌کند اکنون شرایط لازم برای انجام سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد و راهکارهای تشویقی چندانی نیز برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده است.

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن ایران تصریح کرد: تقویت نقدینگی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های افزایش قدرت خرید است؛ در حالی که از 18 ماه پیش سقف تسهیلات مسکن و شرایط پرداخت آن هیچ‌گونه تغییری نکرده است.

دولت و مجلس برای رفع قوانین دست و پاگیر اقدام کنند

پورحاجت ادامه داد: راهکارهای تشویقی مناسبی برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان مسکن در نظر گرفته نشده است؛ در حالی که دولت و مجلس می‌توانند با ورود به این بخش مهم اقتصادی و وضع قوانین و مقررات کارآمد و رفع موانع دست و پاگیر به کسب و کار در حوزه ساخت وساز کشور کمک کنند.

وی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی باید بهبود فضای کسب و کار در این بخش، اولویت نخست دولت و مجلس باشد، زیرا اکنون کسب و کار تولیدکنندگان مسکن به شدت تضعیف شده است.

پورحاجت بیان کرد: اگر فضای کسب و کار در بخش ساخت و ساز از بن‌بست خارج شود با افزایش تولید شاهد متعادل شدن قیمت مسکن در کشور خواهیم بود.

دبیرکانون انبوه‌سازان مسکن ایران یادآوری کرد: با افزایش قیمت‌ها، ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کرده و سبب شده است اکنون نقدینگی تولیدکنندگان به یک سوم کاهش پیدا کند.

بانک مرکزی اعلام کرده است شیب رشد قیمت مسکن از آذرماه امسال معکوس و کاهشی شده است.

بر پایه این گزارش، رشد قیمتی در بهمن ماه به 85.1‌درصد در مقایسه با ماه مشابه پارسال رسید که حکایت از کاهش پنج درصدی دارد؛ این امر در کنار افزایش 39 درصدی معاملات مسکن در شهر تهران در مقایسه با دی ماه، می‌تواند نویدبخش آن باشد که سایه رکود تورمی از سر بازار مسکن برداشته می‌شود.

بهمن‌ماه امسال 9 هزار و 300 معامله خرید و فروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که اگرچه در مقایسه با بهمن پارسال 49.2 درصد کاهش داشته اما بیش‌تر از دی ماه امسال بود.

در دوره مورد بررسی، قیمت مسکن با شتاب کم‌تری گران شد و متوسط قیمت خرید و فروش در شهر تهران به مرز 10‌میلیون تومان در هر مترمربع رسید که در مقایسه با بهمن 96، رشد 85.1 درصدی داشت که 1.7 درصد رشد مربوط به ماه آخر یعنی فاصله بین دی تا بهمن بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.