| کد خبر: 174824 |

◄ بررسی تأثیر نوسانات ارز بر بازار ملک و مسکن

کاهش ارزش پول ملی در ایران موجب افزایش شدید قیمت‌ها در بازارهای گوناگون شد. یکی از این بازارها که قیمت در آن 74 درصد افزایش یافت، بازار مسکن بود.

تین نیوز

کاهش ارزش پول ملی در ایران موجب افزایش شدید قیمت‌ها در بازارهای گوناگون شد. یکی از این بازارها که قیمت در آن 74 درصد افزایش یافت، بازار مسکن بود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، حالا پس از معکوس شدن روند نزول ارزش پول ملی، قیمت برخی از کالاها به‌مرور به سمت ارزان‌تر شدن درحرکت است؛ اما آیا این روند در بازار مسکن هم صادق است؟

ابوالفضل اکرمی، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تأکید کرد: اتفاقات کلان اقتصادی و نوسانات ارزی که به‌دنبال خروج آمریکا از برجام رخ داد، بازار مسکن را نیز متلاطم کرد و در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال شاهد افزایش 74 درصدی قیمت مسکن بودیم.

اکرمی با اعلام این خبر گفت: افزایش نرخ ارز، افزایش بهای مصالح و افزایش قیمت مسکن را در پی دارد و درنهایت شاهد کاهش قدرت خرید هستیم و افق پیش‌‌‌رو نامعلوم است.

او بابیان اینکه اکنون با افت معاملات مسکن روبرو هستیم، اظهار داشت: قیمت تمام‌شده مسکن به‌شدت درحال افزایش است، اگرچه ساختمان‌های تکمیل‌شده رشد خوبی داشته‌اند اما ساختمان‌هایی که تازه درحال تولید هستند، از فصل اول سال 96 تاکنون، افت و رشد منفی دارند و آمارها چندان مطلوب نیست.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرد: با افتادن شاخص‌ها، ارزش‌افزوده بخش مسکن و ساختمان بار دیگر منفی شد و به 2.2- درصد رسید که با این بی‌ثباتی، باید راهکاری بیندیشیم.

اکرمی ادامه داد: شاید ساده‌ترین راه این باشد که تسهیلات را دوباره فعال کنیم؛ اما در شرایط فعلی باوجود افزایش حجم نقدینگی، با تنگناهای بخش تولید روبرو هستیم و این تناسب وقتی به هم می‌خورد، افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

او بابیان اینکه با همکاری‌ سیستم بانکی، حمایت‌های دولت و وزارت راه، باید دوران فعلی را پشت‌سر بگذاریم، تصریح کرد: تا قدرت خرید مردم افزایش نیابد، مسائل بخش مسکن حل نمی‌شود اما بهتر است برای اقشار آسیب‌پذیر مبالغی را درنظر بگیریم و مسکن ارزان‌‌‌‌‌‌قیمت را پیشنهاد بدهیم تا این قشر جامعه در شرایط دشوار فعلی، از این مقوله محروم نمانند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.