| کد خبر: 166222 |

اعلام آمادگی شورای عالی شهرسازی و معماری برای قانونی کردن طرح‌های همسو با اقلیم

محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمادگی دارد تا از طرح‌ها و راهکارهای اجرایی که منطبق با شرایط فرهنگی و اقلیم‌های متفاوت کشور هستند هم در جایگاه قانون‌گذاری و هم به عنوان سیاست اجرایی در بحث اسکان موقت و دائم پس از زلزله حمایت کند و این حمایت‌ها را در بالاترین سطوح دولت به تصویب برساند.

تین نیوز

محمد سعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمادگی دارد تا از طرح‌ها و راهکارهای اجرایی که منطبق با شرایط فرهنگی و اقلیم‌های متفاوت کشور هستند هم در جایگاه قانون‌گذاری و هم به عنوان سیاست اجرایی در بحث اسکان موقت و دائم پس از زلزله حمایت کند و این حمایت‌ها را در بالاترین سطوح دولت به تصویب برساند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در نشست ویژه اعلام نتایج فراخوان طرح‌های اسکان موقت پس از زلزله در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: این کار، کار ارزشمندی است و یکی از اقدامات بنیادینی است که باید به آن بپردازیم زیرا بحث تاب‌آوری شهری از زیرشاخه‌های مهمی است که در بحث اسکان موقت کمک‌های شایان توجهی می‌کند.

او با تأکید بر اینکه باید در برابر حوادث خود را مجهز و آماده کنیم، ادامه داد: متأسفانه برخلاف رویه‌ها و سنت‌های قدیمی که در نظام شهرسازی داشتیم در سکونتگاه‌های جدید به بحث تاب‌آوری کمتر توجه شده است.

معاون معماری و شهرسازی یادآور شد: برخلاف تصور ما گذشتگان و نیاکان ما نقاطی را برای سکونت انتخاب کردند که بررسی‌های فعلی نشان می‌دهند نقاط امنی از نظر حوادث طبیعی همچون زلزله بودند. شاهد هستیم در تهران منطقه بازار تهران یا قلب تهران هیچ‌گونه گسلی ندارد و برعکس در طول دهه‌های گذشته شهرها در پرمخاطره‌ترین نقاط گسترش یافته‌اند.

او افزود: در نطنز نیز هسته اولیه شهر در امن ترین منطقه ایجاد شد ولی مسکن مهر نطنز درست بر روی گسل‌های پرخطر در سال‌های اخیر احداث شدند.

ایزدی شناسایی پهنه‌های گسلی را با همکاری معاونت معماری و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مدیریت بحران ازجمله اقدامات مهم در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: پهنه‌های گسلی سه شهر تهران، کرمان و تبریز مصوب شدند و هم‌اکنون ۵ شهر مصوب را نیز در دستور کار داریم.

او ادامه داد: وضعیت فعلی شهرهای ما نشان می‌دهد در نظام شهرسازی نمتاسفانه در دهه‌های گذشته بی‌توجهی خای عمده‌ای نسبت به تاب‌آوری شده است تلاش می‌کنیم با شناسایی پهنه‌های گسلی از ساخت‌وساز در این مناطق پرخطر ممانعت به عمل‌آوریم

ایزدی تأکید کرد: باید به سمت اعمال سیاست‌های و دستورالعمل‌هایی برویم که در فرآیند توسعه شهرها کمک فراوانی کنند و در این راستا بحث ایمنی به عنوان کیفیت بخشیدن به نظام شهرسازی جز کلیدی‌ترین مباحث باید مورد توجه قراراگیرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری نعمت الهی باران را که سالیان سال از آن بهره گرفته می‌شد، مثال زد و با مقایسه وضعیت شهرسازی فعلی با نظام شهرسازی نیاکانمان گفت: بارندگی‌های فعلی که نعمت های الهی هستند به دلیل بی‌تدبیری هم‌اکنون در شهرهایمان تبدیل به سیل و آب‌گرفتگی در معابر شهرها شده‌اند و به شهرها به دلیل بی‌تدبیری صدمات فراوانی وارد آمده است که همین موضوع نشان می‌دهد در دهه‌های گذشته شیوه‌ها و رویه‌های مناسبی را در دستور کار قرار ندادیم.

او گفت: در سال‌های اخیر روددره‌ها و رودخانه‌ها تبدیل به فاضلاب، پارکینگ و ... شده اند و هرکدام از این ساختمان‌ها در مواقع بارندگی‌های فراوان به دلیل طبیعت خود به شرایط قبل برمی‌گردند و همین مساله سیل‌ها و ویرانی‌های اخیر را موجب شده است. به همین دلیل تأکیدداریم که باید به روش نیاکان خود و با بهره‌مندی از دانش روز خود را در برابر بحران‌ها آماده کینم.

ایزدی فراخوان طرح‌های اسکان موقت پس از زلزله را یکی از اقدامات مهم عنوان کرد و افزود: پیش از آن هیچ برنامه مشخصی برای اسکان موقت یا دائم برای زلزله به جز کانکس وجود نداشت که همه می‌دانند کانکس چه نقاط ضعفی دارد و در آینده چه صدمات جبران‌ناپذیری به شهرها ازجمله سرپل ذهاب وارد می‌آورد به همین دلیل باید همراه با صاحب‌نظران اندیشه کنیم و به راه‌حل هاییی برسیم تا منطبق با بوم، اقلیم‌ها و شرایط متفاوت فرهنگی مناطق مختلف کشور باشند.

او از تشکیل دبیرخانه دائمی اسکان موقت پس از زلزله در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: امیدوارم در هم‌اندیشی‌های پیش رو بتوانیم به راهکارهای اجرایی و عملیاتی برسیم و با کمک دولت طرح‌های مناسب را به مدل‌های اجرایی تبدیل کنیم.

معاون معماری و شهرسازی تأکید کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمادگی دارد تا از طرح‌ها و راهکارهای اجرایی که منطبق با شرایط فرهنگی و اقلیم‌های متفاوت کشور هستند هم در جایگاه قانون‌گذاری و هم به عنوان سیاست اجرایی در بحث اسکان موقت و دائم پس از زلزله حمایت کند و این حمایت‌ها را در بالاترین سطوح دولت به تصویب برساند.

او گفت: امیدوارم شهرهای ایمن برای شهروندان ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.