| کد خبر: 164036 |

◄ نقشه گسل‌های تهران در اختیار مردم قرار می‌گیرد

نقشه پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

تین نیوز

نقشه پهنه‌های گسلی ۲۲ منطقه شهری تهران در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: تهیه نقشه‌های ۱۰ کلان‌شهر در دستورکار سال ۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، قرار دارد و منابع بودجه‌ای آن نیز تأمین‌شده است

ایزدی گفت: پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ در موضوع تهیه نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران و با توجه به‌ضرورت تهیه اسناد پایه و تشخیص مناطق پرخطر، کار مشترکی با محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد و اولین نقشه‌ها برای شهر تهران تهیه شد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: در نقشه‌های تهیه‌شده، پهنه‌های در سه پهنه پرخطر متوسط و ضعیف در نقشه‌ها شناسایی‌شده است و دقت نقشه‌های گسلی شهر تهران به نحوی است که حتی پلاک‌های ساختمانی قابل‌تشخیص است.

این مقام مسئول گفت: آنچه شورای عالی شهرسازی و معماری مورد تأکید قرار داده و می‌دهد این است که شهرداری اولاً از دادن مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه پرهیز کند. همچنین ساختمان‌های حساس همچون پمپ‌بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان‌هایی که ساخت آن‌ها در پهنه‌های پرخطر است، توصیه نمی‌شود.

ایزدی تأکید کرد: از همه مهم‌تر آن‌که شناسایی این پهنه‌ها به ما کمک می‌کند که ساخت‌وسازهایی که در این عرصه‌ها وجود دارد، ضرورت دارد که مقاوم‌سازی شوند و این‌ها ویژگی این اسناد است که تولیدشده‌اند.

او تصریح کرد: به‌غیراز تهران نقشه پهنه‌های گسلی شهرهای کرج و بیرجند نیز آماده‌شده است. همچنین نقشه پهنه‌های گسلی شهر تبریز نیز آماده‌شده است اما باید به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بیاید و روند شورای عالی را طی کند تا همان‌طور که برای تهران ابلاغ شد برای سه شهر دیگر نیز ابلاغ شود.

ایزدی همچنین در بیان برنامه‌های شورای عالی برای تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی سایر شهرها در سال آتی، گفت: تهیه نقشه پهنه‌های گسلی ۱۰ کلان‌شهر دیگر برای سال ۹۷ در دستورکار قرارگرفته است. البته کلیه شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها باید نقشه پهنه‌های گسلی‌شان آماده شود.

ساخت‌وساز غیرعلمی ساختمان‌های بلندمرتبه در مناطق پرخطر و قرارگیری مراکز امدادی مانند بیمارستان و آتش‌نشانی در مناطق پرخطر و نزدیک گسل در سال‌های گذشته باعث شده تا تهران و دیگر کلان‌شهرها در برابر زلزله ناایمن باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.