| کد خبر: 159891 |

امید علیجانی عضوکانون انبوه سازان؛

◄ نوسازی بافت فرسوده در مقیاس کوچک سرعت می‌گیرد

عضو کانون انبوه‌سازان استان تهران گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده شهری باعث توسعه بافت میانی می‌شود و نوسازی این بافت‌ها کیفیت زندگی شهروندان را در این بافت ارتقا می‌بخشد.

تین نیوز

 عضو کانون انبوه‌سازان استان تهران گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده شهری  باعث توسعه بافت میانی می‌شود و نوسازی این بافت‌ها کیفیت زندگی شهروندان را در این بافت ارتقا می‌بخشد.

به گزارش تین‌نیوز، امید علیجانی افزود: بیش از 140 هزار هکتار از عرصه‌های مناطق شهری کشور را بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه‌نشینی) تشکیل می‌دهد و هم‌اکنون حدود 19 میلیون نفر در 54 هزار هکتار بافت فرسوده شهری، 60 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی (حاشیه‌نشینی) و 25 هزار هکتار بافت‌های تاریخی زندگی می‌کنند.

این کارشناس حوزه ساخت‌وساز و مسکن یادآور شد: در سطح کشور 2700 محله نیازمند نوسازی است درصورتی‌که نوسازی این بافت‌ها با اولویت‌بندی در مقیاس کوچک‌تری به شرکت‌ها و انبوه‌سازان واگذار شود در طول 2 سال 50 محله کوچک در داخل شهرها نوسازی خواهد شد.

عضو انجمن بتن ایران با اشاره به اهمیت رونق صنعت ساختمان در کشور تصریح کرد: به دلیل سهم هفت‌درصدی بخش ساختمان در تولید ناخالص ملی و سهم 20 درصدی آن در درآمد ملی کشور، بخش ساخت‌وساز نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

این کارشناس مسکن با اشاره به تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان و تأمین منابع مالی حوزه ساخت‌وساز از بازار سرمایه کشور یادآور شد: هرچند که تاکنون 3 صندوق در بازار سرمایه برای انجام سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز کشور تشکیل شد، اما توأم کار این صندوق‌ها در بازار سرمایه به دلیل ورود نکردن بخش خصوصی با اقبال عمومی مواجه نشد.

علیجانی افزود بیان کرد: رکود ساخت‌وساز که از 5 سال پیش شروع‌شده، صنعت ساختمان را گرفتار مشکلات بزرگی کرده و بالا بودن شدت رقابت، منجر به سخت شدن کسب‌وکار و ماندن شرکت‌های حرفه‌ای در این بخش شده است و تنها شرکت‌هایی می‌توانند در این عرصه فعال باشند که بتواند در دوره رکود و رونق مسکن موردنیاز خود را تولید کنند.

بافت فرسوده

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به وضعیت بازار مسکن در کشور یادآور شد: باوجود افت‌وخیز جزئی در بازار از منظر افزایش تعداد معاملات و قیمت مسکن تا پایان سال 97، اتفاق خاص و قابل‌ملاحظه‌ای در این صنعت ساختمان نمی‌افتد و قیمت مسکن در حدود نرخ تورم عمومی در نوسان خواهد بود.

علیجانی گفت: راهکارهای عبور از شرایط رکود و بازگشت به رونق را می‌توان در سه بخش دسته‌بندی کرد که استفاده از منابع خارجی و تأمین مالی ارزان‌قیمت، تمرکز برای روی نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و مقاوم‌سازی و اصلاح مسکن روستایی می‌تواند به‌عنوان سه عامل مهم در رونق صنعت ساختمان در کشور تأثیرگذار باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.