| کد خبر: 158028 |

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد

◄ 80درصد از ظرفیت ترانزیتی جاده‌ها خالی است

214 هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد که تنها 38 هزارتا 40 هزار کیلومتر آن بیش‌ترین میزان استفاده را دارد و در خیلی از جاده‌های کشور ترانزیتی انجام نمی‌شود.

تین نیوز

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بار اصلی حمل مسافر و جاده بر دوش جاده است، گفت: طول مسیر راه‌آهن نسبت به سطح کشور در ایران 2 هزار کیلومتر است درحالی‌که در ترکیه که همسایه دیواربه‌دیوار ما است این عدد به 12 کیلومتر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز سید احسن علوی رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس در خصوص وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: به دلیل غفلت از ساخت ریل و زیرساخت‌های راه‌آهن 90 درصد حمل بار و مسافر بر عهدهٔ بخش جاده‌ای است.

وی با توضیح اینکه طول مسیر راه‌آهن نسبت به سطح کشور در ایران 2 کیلومتر است درحالی‌که در ترکیه که همسایه دیواربه‌دیوار ما است این عدد به 12 کیلومتر می‌رسد گفت: نبود زیرساخت‌های ریلی ما را از رقابت با همسایه دیوار به دیوار خود محروم ساخته است.

وی به سفر اخیر خود به روسیه اشاره کرد و گفت: در روسیه 87 درصد جابه‌جایی بار و مسافر از طریق راه‌آهن انجام می‌شود چراکه هم ایمنی دارد و هم سرعت لازم و هم اینکه برای مردم ارزان‌تر تمام می‌شود.

علوی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم باید 30 درصد بار و مسافر را به بخش ریلی می‌دادیم اما تنها 11 درصد آن محقق شد چرا که ما نتوانستیم زیرساخت را در بخش ریلی کامل کنیم.

رئیس کمیته حمل‌ونقل مجلس هم‌چنین خبر داد که در برنامه ششم توسعه به این موضوع بیشتر توجه شده است و سهم ریل از جابه‌جایی مسافر و بار بیش‌تر است اما تا تحقق ان فاصله‌داریم.

وی گفت: متأسفانه از 170 هزار میلیارد تومانی که برای توسعه  شبکه ریلی، هوایی و دریایی نیازمندیم برای سال آینده تنها 5 هزار میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده‌شده است و این درحالی است که این رقم در سال جاری 8 هزار میلیارد تومان بوده است.

علوی به وضعیت تخصیص اعتبارات در این سال‌ها اشاره کرد و گفت: در 3 یا 4 سال اخیر تنها 40 درصد اعتبارات تصویب شده به وزارت راه‌وشهرسازی اختصاص‌یافته است که معنایش این است که اگر به همین روش پیش رود برای سال آینده تنها 3 هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار به وزارت راه‌وشهرسازی داریم که از این میزان اعتبار، آبی گرم نمی‌شود.

به گفتهٔ علوی در این صورت هم پیمانکار بدون دریافت طلب خود باقی می‌ماند و هم نگرانی از جابجایی 90 درصدی بار و مسافر  با بخش جاده‌ای به جایی نمی‌رسد.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: 214 هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد که تنها 38 هزارتا 40 هزار کیلومتر آن بیش‌ترین میزان استفاده را دارد و در خیلی  از جاده‌های کشور که تنها به خاطر روابط ساخته‌شده است ترانزیتی انجام نمی شود. در واقع 80 درصد از ظرفیت جاده‌های ترانزیتی ایران خالی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.