| کد خبر: 157659 |

◄ پروژه‌های عمرانی 500 هزار میلیاردتومان بودجه می‌خواهد

در بودجه سال ۱۳۹۶ اعتبارات عمرانی کشور حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان بود. اما در سال ۱۳۹۷ اعتبارات عمرانی کشور به حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. طبیعی است که این کاهش آثار خود را در پروژه‌های دیگر خواهد گذاشت.

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در بودجه سال ۱۳۹۶ اعتبارات عمرانی کشور حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان بود. اما در سال ۱۳۹۷ اعتبارات عمرانی کشور به حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. طبیعی است که این کاهش آثار خود را در پروژه‌های دیگر خواهد گذاشت.

 به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل محمدرضا رضایی‌کوچی افزود: در این راستا بودجه حوزه حمل‌ونقل و راه و شهرسازی حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

او خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سال آینده، ۱۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف کرده است که مبلغ ۴۸  هزار میلیارد تومان آن را نقد در بودجه اختصاص داده و قرار است مابقی آن از منابع دیگر استفاده شود که طبق پیش‌بینی دولت قرار است ۳۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات بانک‌ها، ۳۰ هزار میلیارد تومان از فاینانس، ۳۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۶ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی و ۱۴ هزار میلیارد تومان از درآمد اقتصادی دستگاه‌های موردنظر دولت باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: البته ۱۲۷ هزار میلیارد تومان بسیار بیش‌تر از ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین‌شده‌است و تحقق آن نیاز به اراده ملی دارد. درواقع تأمین مابقی بودجه کار بسیار سختی است که البته قابل‌دسترس هم است. اما حقیقت این است که منابع حمل‌ونقل در بودجه سال ۹۷ بسیار محدود است.

رضایی کوچی اضافه کرد: واقعیت این است که طبق آمار سالانه حدود ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شوند، که این موضوع به فرسودگی ناوگان و عدم کیفیت جاده‌ها برمی‌گردد. مسئله اینجا است که اگر به دنبال کاهش تصادفات جاده‌ای هستیم و معتقدیم که باید امنیت جاده‌ها ارتقا پیدا کند، بنابراین باید سالانه اعتبارات حمل‌ونقل افزایش پیدا کند نه اینکه این اعتبارات کاهش داشته باشد.

او افزود: نگرانی ما از این بابت است که ممکن است مابقی ۴۸ هزار میلیارد تومان تأمین نشود. به نظر من حوزه حمل‌ونقل باید جدی‌تر گرفته شود، بنابراین در کمیسیون عمران مجلس در حین رسیدگی به لایحه سعی می‌شود که موضوع حمل‌ونقل با نگاه خاص‌تری دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر که دولت لایحه بودجه سال ۹۷ را داده باید یک ارزیابی از عملکرد بودجه سال ۹۶ هم ارائه دهد که هر دستگاه با بودجه خود چه‌کارهایی انجام داده‌اند و قرار است با بودجه‌ای که در سال ۹۷ به دستگاه‌ها داده می‌شود چه برنامه‌ای دنبال شود. اما کشور پولی به دست می‌آورد و بعد در قالب بودجه سنتی با قدرت چانه‌زنی به دستگاه‌ها بودجه اختصاص داده می‌شود.

رضایی کوچی افزود: دولت باید دقت کند که درحال‌حاضر در کشور ۷۲هزار پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که ۶۶ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه هم ملی است. این ۷۲ هزار پروژه ملی بالای ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد اما درمجموع ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه تعریف‌ شده‌است. درواقع منابع با هزینه اصلاً تناسب ندارد؛ مگر اینکه به سمت ظرفیت‌های دیگر به‌غیراز منابع دولتی باشیم. بنابراین لازم است که این پروژه‌ها به واگذاری برسند.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.