بررسی نقشه راه احداث خط ۸ مترو؛ شمارش معکوس برای آغاز عملیات اجرایی
خط ۸ مترو از ایستگاه «مسعودیه» در جنوب شرق تهران آغاز می شود و با عبور از ایستگاه هایی از جمله میدان های «خاوران» و «بهمن» و «بزرگراه آیت الله سعیدی» در پهنه جنوبی تهران طی مسیر خواهد داشت.
آخرین وضعیت پیشرفت عملیات اجرایی مربوط به احداث خط ۸ مترو در نشست پیگیری و رفع موانع اجرایی مترو مورد بحث قرار گرفت و تشریح شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، نشست «بررسی احداث خط ۸ مترو تهران» با حضور معاونین شهردار تهران، چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۴، برگزار شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، شهرداران مناطق مرتبط با پهنه احداثی خط ۸ مترو و مدیران کل و مدیران عامل سازمان ها و شرکت های تابعه معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری و همچنین مشاوران و پیمانکاران پروژه نیز در جلسه مذکور حضور داشتند.
در ابتدای جلسه محمدعلی نژاد معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های حمل ونقل عمومی پایتخت، از شهرداران درخواست کرد، نسبت به تسهیل گری و تملک معارضین این پروژه مهم و اثرگذار شهر، اهتمام ویژه داشته باشند.
محمدعلی نژاد با تأکید بر ظرفیت های کم نظیر شبکه متروی تهران از جمله مجتمع های ایستگاهی، ضرورت توجه به پیوست اقتصادی و ایجاد زمینه های درآمدی برای شهر و شهروندان در پروژه های زیرساختی شهر را یادآور شد.
در ادامه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تدوین سند توسعه شهر تهران مبتنی بر حمل ونقل عمومی خبر داد و گفت: به دنبال تصویب این سند در شوای عالی شهرسازی و معماری و الحاق آن به طرح جامع هستیم.
آبادیان با اشاره به اهمیت توجه به نظام طراحی مترو متناسب با کارکردهای اجتماعی و پیوست شهرسازی آن، از طراحی عناصر پیرامونی ایستگاه های جدید در سطح شهر خبر داد.
در بخش دیگری مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با اشاره به ویژگی و کارکردهای خط ۸ متروی تهران گفت: خط ۸ مترو، شامل ۳۴ ایستگاه و ۴۰ کیلومتر مسیر تونلی خواهد بود. ۱۳ ایستگاه تقاطعی و بیشترین تعداد تبادل خطوط را از جمله با خطوط ۱، ۲، ۳،۴، ۶ و ۷ مترو دارد.
فرزان پور در ادامه خواستار همکاری مناطق به منظور تملک های دائم و موقت مرتبط با این پروژه اولویت دار شد و گفت: با توجه به برنامه ریزی مدیریت شهری برای ایجاد جبهه های متعدد کاری، آزادسازی بستر اجرای پروژه خط ۸ مترو، برای احداث رمپ و لوپ ها و ساخت شفت ورود دستگاه حفار، در مقطع فعلی حائز اهمیت است.
در ادامه، شهرداران مناطق، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه هایشان در رابطه با اهمیت توجه به پیوست های اجتماعی و اقتصادی احداث خط ۸ مترو پرداختند و بر ضرورت توجه به دسترسی شهروندان برای استفاده بهینه از ایستگاه های جدیدالاحداث تأکید کردند.
در پایان محمدعلی نژاد معاون شهردار تهران، خط ۸ مترو را بخشی از سرمایه مناطق مرتبط دانست و خواستار همکاری و تعامل مضاعف شرکت راه آهن شهری تهران و مناطق مذکور، به منظور حل و فصل مسائل و تسهیل گری موانع اجرایی شد.
گفتنی است، خط ۸ مترو از ایستگاه «مسعودیه» در جنوب شرق تهران آغاز می شود و با عبور از ایستگاه هایی از جمله میدان های «خاوران» و «بهمن» و «بزرگراه آیت الله سعیدی» در پهنه جنوبی تهران طی مسیر خواهد داشت.
پس از آن، در غرب تهران ایستگاه هایی از جمله «دانشگاه شریف» و «بوستان گفت وگو» را شامل می شود و در نهایت با طی مسیر غرب به شرق، ضمن عبور از ایستگاه هایی نظیر «پایانه بیهقی» و «سیدخندان»، به ایستگاه «سرسبز» ختم می شود.