بومی سازی در مترو؛ داخلی سازی بیش از ۲۱۹ قطعه و همکاری با شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی
معاون مهندسی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به همکاری با شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای بومی سازی قطعات مترو، گفت: در کنار داخلی سازی تجهیزات ناوگان، تاکنون در بخش های مختلف، ۲۱۹ قطعه داخلی سازی شده و امکان ساخت ۱۹۸ قطعه دیگر وجود دارد.

معاون مهندسی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به همکاری با شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای بومی سازی قطعات مترو، گفت: در کنار داخلی سازی تجهیزات ناوگان، تاکنون در بخش های مختلف، ۲۱۹ قطعه داخلی سازی شده و امکان ساخت ۱۹۸ قطعه دیگر وجود دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حجت اله قائد رحمتی در مورد بومی سازی در مترو؛ آن را گامی راهبردی به سوی خودکفایی و توسعه پایدار دانست و گفت: صنعت حمل ونقل ریلی، به ویژه مترو، به عنوان یکی از شریان های حیاتی پایتخت، بیش از هر زمان دیگری نیازمند بومی سازی قطعات و تجهیزات است. در همین راستا، استفاده از ظرفیت های داخلی، به ویژه دانش و تخصص نیروهای خلاق و شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها نه تنها تحقق بومی سازی را تسهیل می کند، بلکه زمینه ساز رشد فناوری های نوین در کشور خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه گامی بلند در مسیر بومی سازی برداشته شده است، ادامه داد: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، با تکیه بر توان متخصصان داخلی و همکاری نزدیک با شرکت های دانش بنیان، تاکنون گام های مؤثری در مسیر بومی سازی قطعات برداشته است. در کنار داخلی سازی تجهیزات ناوگان، تاکنون در بخش های مختلف، ۲۱۹ قطعه داخلی سازی شده و امکان ساخت ۱۹۸ قطعه دیگر وجود دارد.
معاون مهندسی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به تعامل شرکت بهره برداری مترو با شرکت های دانش بنیان در توسعه صنعت مترو گفت: امروزه بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، نقش کلیدی در تحقق اهداف توسعه ای مترو ایفا می کند و فشارهای خارجی و محدودیت های بین المللی، به جای آنکه مانعی برای رشد صنعت حمل ونقل ریلی باشند، چالش ها را به فرصت تبدیل کرد و متروی تهران، به عنوان بزرگ ترین شبکه حمل ونقل ریلی درون شهری کشور، با استمرار در مسیر بومی سازی و ایستادن بر روی پای خود و اتکا به ظرفیت های داخلی، طعم شیرین استقلال صنعتی را برای کشور به همراه خواهد داشت.
قائدرحمتی ادامه داد: بومی سازی قطعات و تجهیزات در صنعت حمل ونقل ریلی کشور، به ویژه درشرایط کنونی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این موضوع، نه تنها وابستگی به واردات را کاهش می دهد، بلکه زمینه ساز توسعه فناوری ورونق اقتصادی کشور نیز می شود. با تلاش وهمکاری نیروهای متخصص، دستیابی به خودکفایی در صنعت مترو دور از دسترس نیست.
وی با تأکید بر اینکه با توجه به محدودیت های بین المللی، ساخت داخل به یک ضرورت ملی تبدیل شده است، ادامه داد: بومی سازی تنها به دلیل تحریم ها نباید دنبال شود، چرا که این اقدام علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، گامی بزرگ در جهت توسعه فناوری، افزایش توان مهندسی داخلی، رونق بازار و ایجاد اشتغال است.
وی با بیان اینکه بومی سازی قطعات و تجهیزات در صنعت مترو یک موضوع استراتژیک است و شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در دو سال گذشته با استفاده از توان داخلی، موفق به بومی سازی حدود ۵۰ ردیف از قطعات قطارهای DC و AC و ناوگان خط ۵ شده است و مهمترین عامل موفقیت مترو در این زمینه وجود نیروی انسانی متخصص و خلاق در کشور است، گفت: ما با همکاری دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، توانسته ایم چالش های فنی را برطرف کنیم. همچنین، حمایت های مدیریتی و تأکید مقام معظم رهبری بر ساخت داخل، انگیزه بخش بوده است. علاوه بر این، برگزاری جلسات فنی و تبادل نظر با سازندگان داخلی، به شناسایی و حل مشکلات کمک کرده است.