| کد خبر: 263164 |

◄ متروی اهواز و سال ها انتظار بی نتیجه!

با گذشت سالهای طولانی همچنان اهواز از داشتن مترو محروم مانده است.

تین نیوز

با گذشت سال های طولانی همچنان اهواز از داشتن مترو محروم مانده است.

به گزارش تین نیوز، اهواز با جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفر به عنوان یکی از 9 کلانشهر ایران شناخته می شود. قطب اصلی جمعیتی، اقتصادی خوزستان که بعد از وقوع جنگ هشت ساله تاکنون به سکونتگاه اصلی مردم جنوب خوزستان تبدیل شده همچنان از داشتن سامانه قطار درون شهری محروم مانده است.

خبرهای پربازدید امروز را بخوانید:

 

هر چند که در حال حاضر اکثر کلانشهرهای ایران نظیر مشهد، تبریز و اصفهان از نعمت مترو برخوردار شده اند، اما شهروندان اهوازی در آرزوی افتتاح یک خط مترو در بزرگترین شهر جنوب غرب کشور مانده اند. علی رغم انتخاب پیمانکار برای پروژه متروی اهواز از سال 1385، انتهای این مسیر پر پیچ و خم نهایتا به خلع ید پیمانکار صاحب نام از پروژه انجامید. خط یک متروی اهواز که 17 سال پیش عملیات ساخت آن شروع شد اکنون به نماد ناکارآمدی مدیریت شهری اهواز بدل شده است.

معرفی متروی اهواز

در افق نهایی، بزرگترین شهر استان خوزستان صاحب چهار خط مترو خواهد شد که طول تقریبی آن 90 کیلومتر و دارای 87 ایستگاه خواهد بود. لازم به ذکر است که کلیه خطوط متروی اهواز نیمه شرقی و غربی رودخانه خروشان کارون را به یکدیگر متصل می کنند. در صورت تکمیل، شبکه متروی اهواز امکان دسترسی شهروندان اهوازی به پهنه های صنعتی و حمل و نقلی نظیر پالایشگاه ها و فرودگاه بین المللی اهواز را ایجاد خواهد کرد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

قصه پر غصه متروی اهواز دست کمی از دیگر پروژه های ملی به تعویق افتاده ندارد، چرا که پس از سال ها سردرگمی مردم اهواز پیمانکار پروژه نهایتا خلع ید شده و هیچ دستاوردی مشاهده نمی شود. ماجرای متروی اهواز به سال های ابتدای دهه هشتاد شمسی باز می گردد، آنجایی که عملیات ساخت خط یک متروی اهواز به شرکت کیسون واگذار شد.

ایرنا ضمن اشاره به حکم بدوی خلع ید پیمانکار پروژه متروی اهواز از سوی دادگاه تجدید نظر، به تاریخچه قرارداد این پروژه اشاره می کند و می نویسد:  قرارداد متروی اهواز از سال 85 بین شرکت  کیسون  به عنوان اجرا کننده و شرکت  نورینکو چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری اهواز منعقد شد. این پروژه به طول 23 کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد می یابد و 24 ایستگاه در طول مسیر احداث می شود. عملیات اجرایی قطار شهری اهواز که از بهمن سال 85 آغاز شده با گذشت حدود 17 سال تنها حدود 28 درصد پیشرفت داشته است. این پروژه به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال 96 در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال 99 شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد 1402، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.

به گزارش تین نیوز، در حالی داستان 17 سال تلاش نافرجام خط 1 متروی اهواز چنین نامطلوب تمام شد که مسئولین ذی ربط در حال پیگیری برای انتخاب پیمانکار جدید برای متروی اهواز هستند. نباید فراموش کنیم که ساخت متروی اهواز در چهار خط بزرگترین پروژه حمل و نقل درون شهری خوزستان به شمار می آید،  نکته مهمی که اذهان را به خود مشغول می کند نحوه تامین مالی پروژه است. حسب تجربه، پشتوانه سازی مالی مطلوب برای پروژه هایی از این دست که به مشکلات طولانی مدت برخورده اند، دشوار خواهد بود.

از قرار معلوم اوراق مشارکت برای نجات دادن پیکر بی جان متروی اهواز در نظر گرفته شده است. ایسنا در این رابطه به نقل از حمید دغاغله رئیس کمیسون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز می نویسد: اوراق مشارکت یکی از مزایایی است که همه شهرها به ویژه کلانشهرها در حال استفاده از آن هستند و هر کدام از شهرها تاکنون چند هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کرده اند. شاید دریافت اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما برای قطار شهری صد در صد اقتصادی است. وی با اشاره به طلب 10 هزار میلیارد تومانی شهرداری اهواز از ارگان های مختلف عنوان کرد: همتی وجود دارد تا پروژه قطار شهری که نماد ناکارآمدی مدیریت شهری اهواز شده است، به پایان برسد. به راحتی می توانیم 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را از طریق تهاتر با دولت و مطالبه شهرداری از شرکت ها تامین کنیم. بنابراین حتی اگر شهرداری اهواز در دو سه سال آینده هیچ مبلغی برای تسویه این اوراق نداشته باشد می توان آن را از طریق تهاتر با شرکت ها یا دولت تسویه کرد.

وعده ها برای آغاز به کار مجدد پروژه

همزمان با خلع ید شرکت کیسون از پروژه متروی اهواز، خرداد ماه سال جاری تاکنون صحبت هایی در مورد انتخاب پیمانکار جدید پروژه به میان آمده که همچنان به شکل گمانه زنی مطرح می شود. اکنون چهار ماه از اعلام حکم دادگاه در مورد پیمانکار سابق گذشته و مسئولیان ذی ربط همچنان در حال معرفی پیمانکاران احتمالی متروی اهواز هستند. ایرنا در این رابطه به نقل از محمودی رئیس شورای شهر اهواز می نویسد: مذاکره با برخی از شرکت ها و ارگان ها از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی شرکت های مطرح برای ادامه پروژه مترو اهواز در حال ارزیابی و انجام است و امیدواریم به زودی در همین دوره شورا، کار این پروژه مهم ملی از سر گرفته شود. وی گفت: قطار شهری و رئیس آن استاندار است و رئیس شورای شهر، شهردار، معاون عمرانی استاندار و مدیر عامل سازمان حمل و نقل قطار شهری عضو هستند و تصمیمات نهایی در این شورا گرفته می شود. پس از صدور رای اخیر، درخواست کردیم که نشست این شورا تشکیل شود تا پس از صدور رای قطعی بر اساس مذاکراتی که با شرکت های مطرح انجام شده، کار آغاز شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جعفر شیخ زایری 6 4

    خوزستان تا قیامت با مسئولان بی کفایت

  • جعفر شیخ زایری 6 5

    خوزستان تا قیامت با مسئولان بی کفایت

  • ناشناس 8 11

    نفت متعلق به اهواز است اما هیچ بهره ای از نفت نمیبرن تمام معادن نفت و..رو به شهرهای فارس نشین منتقل می کنند

  • ناشناس 4 3

    همش دورع فقط پولهای مردم را میخورند

  • عباسی اهوازی 2 4

    دوستان همشهری های عزیزم
    به عقیده ی من مشکل را نباید در دولت جستجو کرد بلکه باید به خودمان توجه کنیم که چگونه فکر می کنیم و چه سبک زندگی شهری را برای خود برگزیده ایم
    نمایندگانی که از ما رای می گیرند توانایی لازم را در انعکاس مشکلات شهرمان دارند و با اینکه انتساب آنها رنگ و بوی دیگری دارد ! ما اهوازی ها باید همه و همه به قانون احترام بگذاریم و نظم و انظباطی که بی شک ریشه در تاریخ زندگی مان دارد را به تمامی سطوح زندگی مان در سطح شهر هم گسترش دهیم !

  • ناشناس 1 1

    پولی که تو شهر اهواز خرج می شه اصلا رقم کمی نیست اما تمرکز رفته روی ساخت و تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های این شهر که مشکل اصلی اهواز در همه سال های پیش بوده رقمی در حدود 10 هزار میلیارد تومان در نهایت برای تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های این شهر هزینه خواهد شد اگر تا سال آینده کار ساخت شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های اهواز تمام شود بعد می شود تمرکز را روی ساخت متروی این شهر گذاشت برای خط اول متروی اهواز حدودا 17 کیلومتر تونل حفر شده کارهای مقدماتی 11 ایستگاه و کارهای معماری 4 ایستگاه هم جلو رفته 2700 متر هم ریل گذاری شده پیشرفت کار از مصلا تا فرودگاه هم بالای 50 درصده و در سایر بخش ها با درصد پیشرفت های مختلف , درواقع تمرکز مالی و غیرمالی بیاد روی مترو آنوقت می شود حتی 2 ساله پرونده یک خط مترو را در این شهر بست .

  • مجید محاوی 1 1

    تولید نفت در اهواز عوارض الودگی نفت در جیب شهردار تهران این ۳۰ سال است حتی زمان اقای قالیباف بعد مدیران خوزستانی بیکفایت هستن دکتر جویدری نماینده اهواز کجاست

  • فرزاد 2 1

    شیراز خط چهار متروش هم کلنگ خورد ولی اینا هنوز نتونستن یه خط بسازن

  • آ.س 1 0

    به جای اینکارا قطار بدون دود از طریق پل هوایی بود زودتر مردم استفاده میکردن.