| کد خبر: 206209 |

توضیحات مدیرعامل مترو درباره تصویب اولین طرح جامع ریلی برای پایتخت

مدیرعامل شرکت مترو تهران از تصویب اولین طرح جامع ریلی برای پایتخت پس از انقلاب خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت مترو تهران از تصویب اولین طرح جامع ریلی برای پایتخت پس از انقلاب خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره تصویب اولین طرح جامع قطار شهری برای پایتخت پس از انقلاب اظهار کرد: در دهه ۵۰ اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت تصویب شد. پس از آن طرح های مختلفی مطرح شد اما در نهایت در سال 85 مطالعات طرح جامع ریلی تهران صورت گرفت اما در سال 87 تقریباً نیمی از آن حذف شد.

وی گفت: در حالی که برای افق ۱۴۰۴ طرح جامع متروی تهران با 9 خط درون شهری و 4 خط اکسپرس طراحی شده بود عملاً در تصویب نهایی طرح به دلیل مخالفت‌های دولت وقت با توسعه مترو، فقط 7 خط مورد تصویب قرار گرفت؛ لذا این طرح دیگر جامعیت خود را از دست داد.

امام با بیان این که آنچه از سال ۸۷ تاکنون اجرا می کردیم اجرای7 خط فوق بود، تاکید کرد: با حذف 4 خط اکسپرس و2خط درون شهری، این طرح دیگر یک طرح جامع برای افق ۲۰ سال آینده نبود. لذا به دلیل این که در طرح جدید، 4 خط پیشنهادی درون شهری و نیز2 خط اکسپرس با تمام جزئیات به تصویب رسیده است، می توان گفت تهران اکنون دارای طرح جامع ریلی شهری (مترو) شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) با اشاره به این که طرحی که 30 بهمن ماه جاری تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت به تصویب رسید نتیجه برنامه ریزی است که از سال ۹۵ آغاز شد، گفت: 14 ماه قبل این طرح به شورای عالی ترافیک ارسال شد. پس از برگزاری جلسات فنی متعدد در شهریور ماه گذشته در شورای عالی ترافیک استان تهران به تصویب رسید و در نهایت در روز چهارشنبه 30 بهمن، شورای عالی ترافیک کشور نیز این طرح جامع را با 11خط درون شهری و 2 خط اکسپرس به تصویب رساند.

وی در ادامه گفت: در نتیجه اجرای طرح جامع ریلی شهری برای تهران دسترسی 88 درصد مردم به ایستگاه های مترو و حمل و نقل عمومی به فاصله ۸۰۰ متر از درب منزل کاهش می‌یابد. همچنین برای پوشش حومه شهر تهران نیز شرکت راه آهن ایران (رجا) تکمیل شبکه ریلی خود را به سمت خطوط اکسپرس موجود در طرح جامع توسعه خواهد داد.

امام با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی خطوطی که جدیداً به تصویب رسیده تکمیل پوشش شبکه قطار شهری در پایتخت است، عنوان کرد: طرح فعلی اجرا شده متروی تهران یک طرح مرکزگرا است که خطوط آن به صورت ضربدری با یکدیگر تقاطع دارند. در حال حاضر تنها خطوط ۶ و ۷ متروی تهران هستند که با یکدیگر یک حلقه کوچک را تشکیل داده اند.

وی در ادامه بیان کرد: با افزوده شدن ۴ خط جدید 3  حلقه دیگر به ساختار متروی تهران اضافه می شود تا مجموع خطوط در نهایت از حالت کریدوری و مرکز گرا به شکل شبکه کامل درآیند. ایجاد این شبکه موجب توسعه خطوط به همه مناطق شهر و افزایش جذابیت سفر با مترو خواهد شد.

امام در توضیح این مطلب عنوان کرد: خطوط ۸ و ۹ حلقه دوم، خطوط ۹ و ۱۱ حلقه سوم و خط ۱۰ با سایر خطوط حلقه چهارم را برای شبکه متروی تهران در پایان اجرای طرح جامع قطار شهری پایتخت ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری مناقصه انتخاب مشاور طراح 4 خط جدید و 2 خط اکسپرس انجام می شود ، خاطرنشان کرد: همچنین تا یک سال آینده طراحی پایه خط ۱۰ توسط مشاور به پایان می رسد. این خط نسبت به 3 خط دیگر پوشش ریلی کامل تر و فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به این که تا سال آینده عملیات اجرای خط 10 آغاز شود، گفت: همچنین تا یک سال آینده طرح اولیه 3 خط دیگر نیز تکمیل می شود و تا 2سال دیگر طراحی پایه تمام خطوط فوق به پایان رسیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.