| کد خبر: 193994 |

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)؛

◄ مسئول ذکر خرابی‌های قبلی نیستم، مسئول کاهش مشکلاتم

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) از ضرورت اطلاع رسانی دقیق به منظور میراث به‌ جا مانده از مدیریت گذشته شهر خبر داد و آن را رافع برخی توقعات ایجاد شده در میان شهروندان و شبهات به وجود از انتشار اخبار و آمار در آن دوره دانست.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) از ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق به منظور  میراث به‌‌جا مانده از مدیریت گذشته شهر خبر داد و آن را رافع برخی توقعات ایجاد شده در میان شهروندان و شبهات به وجود از انتشار اخبار و آمار در آن دوره دانست.

محمد نعیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، با اشاره به این مطلب که در مدیریت جدید مترو قصد نبش قبر نیست و به دنبال شفا‌سازی حساب‌ها هستیم، اظهار کرد: دو موضوع نبش قبر و حسابرسی به لحاظ فنی نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. در حسابرسی ما تمام واقعیت را در منظر دید مردم قرار می‌دهیم اما قصد ایجاد نگرانی در میان شهروندان مدنظر نیست اما قطعاً حسابرسی شده و «حساب‌کشی» هم خواهد شد. 

وی گفت: معتقدم که در کارهای عمرانی و مهندسی نباید مسائل را در سطح عمومی مطرح کرد و نگرانی را در میان مردم افزایش داد، زیرا باعث می‌شود مردم به مدیریت مهندسی کشور بی‌اعتماد شده و آن را ناشی از ضعف و ناتوانی مدیران شهری قلمداد کنند. البته به این مهم واقف بوده و زمان پذیرش مسئولیت با گرفتاری‌های این کار آشنا بودم و با توجه به اشراف به سختی کار مسئولیت فعلی را پذیرفتم. مسئولیت من این نیست که بگویم پیش‌ازاین چه خرابی‌هایی در این بخش به وجود آمده، بلکه مسئول هستم با شناختی که از صنعت مترو از گذشته در اختیار دارم مشکلات را به حداقل کاهش دهم.

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: هرچند در دوره مدیریت نجفی بر شهرداری آمار و ارقامی که در سند تغییر و تحول ارائه شد، بسیاری از مسائل را برای مردم به‌صورت کمی و کیفی شفاف کرد. اما در این بین ما وظیفه پیشبرد کارهای اجرایی را عهده‌دار هستیم و باید سعی شود که در درون سیستم مشکلات را حل کنیم؛ اگر مردم توقعی از صنعت مترو دارند قطعاً به‌جا است و باید امروز جبران مافات کرد.

نعیمی‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که، با توجه به اختلاف جناحی در دو دوره مدیریت گذشته شهری و حال، هم‌چنان شاهد ارائه آمارهای بعضا نادرست از سوی جناح رقیب به مردم هستیم آیا راهی برای مقبله با آن در مدیریت فعلی مترو دیده شده است، یا خیر، افزود:  مصالح عمومی کشور ایجاب می‌کند از مردم‌فریبی و اقدامات پلیسی در کارها فنی مهندسی و عمرانی اجتناب کنیم. این قبیل اقدامات تاریخ‌مصرف دارند. اگر بخواهیم مردم‌فریبی خنثی شود باید عملکرد فنی قابل قبولی داشته باشیم و از هرگونه جدل خودداری کنیم. این‌که ادعا می‌شود در دور مدیریت جدید مترو حتی یک متر تونل نیز حفر نشده است، سخنی غیرتخصصی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر سیاسی نگری به امور اجرایی مترو، یاداور شد: شاید این حرف‌ها عواید سیاسی برای برخی افراد به همراه داشته باشد، اما واقعیت هیچ‌گاه مکتوم نخواهد ماند. باید در پرداختن به موضوعات بهترین زمان را انتخاب کرد و به عبارتی وقت‌شناس بود. به‌عنوان مثال، بسیار تلاش شد تا خط ۶ مترو در دوره مدیریت آقای قالیباف به بهره‌برداری برسد در این راه هزینه‌های هنگفتی نیز صرف شد به‌گونه‌ای که اگر بودجه سال ۹۵ را بررسی کنید شاهد یک جهش اساسی در منابع تخصیص داده شده به خط ۶ مترو خواهید بود. اما واقعیت این است که با نظر کارشناسی مشخص شد بهره‌برداری از این خط کاری پرمخاطره است و درنهایت تصمیم گرفته شد این خط تعطیل شود.

او با انتقاد از برخی پیشداوری‌ها در افتتاح‌های اخیر و عدوم وجود نگاه تخصصی به این بخش، افزود: تمام کار مترو فقط تأمین اعتبار نیست و تجهیز مترو با محصولات خارجی و ساخت مترو با قرارداد فاینانس نه‌تنها هنر نیست بلکه مترو را از اختیار مدیریت ایرانی خارج می‌کند. این سخن رئیس شورای شهر است که استاد ما در ساخت مترو هستند. پدر ایشان در سال‌های بسیار سخت ایده بزرگ ساخت مترو را واقعیت بخشید و آن را تأسیس کرد. محسن هاشمی‌رفسنجانی نیز پا جای پای پدر گذاشت و با جدیت کارهای بزرگی را در مترو به انجام رساند. 

وی گفت: از این رو درصدد هستیم تا عقب‌ماندگی در مترو که کم نیست را با فرایند ساخت داخل جبران کنیم و با بستن قراردادهایی مشکلات را هرچه سریع‌تر حل‌وفصل کنیم. حرف درستی است که منابع را به‌درستی مدیریت کنیم اما اذعان می‌کنیم بخشی از این کار در دست ما نبوده و  بسته به فاینانس است. در سال 95 شورای اقتصاد تصویب می‌کند تا سقف 2 میلیارد دلار برای 2000 واگن مترو قراردادهایی منعقد شود. اما درحال‌حاضر تنها قرارداد 630 واگن وجود منعقد شده است که یک کنسرسیوم ایرانی-چینی برنده آن است. اما خطوط اعتباری متأسفانه بسته است و تحریم‌ها بر این مهم سایه انداخته است. معنای این مسئله این است که مصوبه سال 95 تاکنون یک مورد واگن را روی ریل قرار نداده است. پس صرفاً اعتبار جوابگو نیست.

رئیس هیئت مدیره قطار هشری تهران و حومه (مترو) خاظرنشان کرد: در مورد هواکش‌های بین تونلی هم‌صحبت از فاجعه می‌شود اما تأکید می‌کنم که متروی تهران با جدیت سلامت و ایمنی مردم را سرلوحه کار خود قرار داده است. هیئت‌مدیره جدید مترو موظف است که با توجه به فعالیت جدی خود برای داخلی‌سازی تجهیزات مترو اقدامات اساسی را صورت دهد و دیگران نیز باید در این راه با مترو همراهی کنند تا جبران مافات شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.